أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۶۱۳۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
در شرایطی که مقامات سعودی در خصوص حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، خواهان موضع‌گیری جدی واشنگتن مقابل ایران بودند، پس از گذشت یک هفته از این حملات، همه گزینه‌ها علیه تهران از روی میز دونالد ترامپ خارج شده و تنها گزینه‌ای که برای واشنگتن باقی مانده، موافقت با ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به ریاض است؛ اقدامی که ظاهراً برای حفاظت از منافع عربستان است، ولی در اصل برای دوشیدن بیشتر سعودی‌ها انجام می‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان آنلاین: ظریف در واکنش به اتهامات امریکایی­‌ها با بیان اینکه ایران خواهان جنگ نیست، گفته که «این تیم ب است که می‌خواهد تا آخرین امریکایی با ایران بجنگد»!

مقامات واشنگتن که با موج سواری روی حملات یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان سعودی و به بهانه حمایت از متحدان‌شان بر طبل اقدام نظامی علیه ایران می‌کوبیدند، در پی هشدار‌های ایران، از لفاظی‌های خود علیه تهران عقب نشینی کردند و در نهایت برای حمایت از مقامات سعودی، گزینه فروش تسلیحات جدید را در دستور کار قرار دادند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال پنج شنبه شب به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد که استقرار سامانه‌های پاتریوت، تاد و یک اسکادران دیگر از جنگنده‌های امریکایی، گزینه محتمل واشنگتن برای پاسخ به حملات اخیر به تأسیسات سعودی است. یک مقام ارشد نظامی امریکا گفته است: «افزایش استقرار نیرو‌ها و تجهیزات نظامی بیشتر در خاورمیانه احتمالاً یکی از گزینه‌های کاخ سفید برای پاسخ به حملات اخیر پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی به عنوان متحد درجه یک واشنگتن در خلیج فارس است و ترجیح ترامپ پیگیری از طریق سازمان ملل به جای استفاده از گزینه نظامی است». وال‌استریت‌ژورنال در تشریح جزئیات استقرار تجهیزات نظامی امریکا نوشت: «پنتاگون قصد دارد سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت بیشتری برای افزایش توان دفاعی امریکا از یک منطقه خاص و همچنین سامانه‌های تاد را برای رهگیری موشک‌های بالستیک در منطقه مستقر کند». با این حال این روزنامه امریکایی نوشت: هیچ‌کدام از سیستم‌ها قادر به مقابله با حملات موشکی کروز و حملات پهپاد‌های مهاجم که در حمله به عربستان سعودی استفاده شد نیستند، اما با این حال باعث تقویت دفاعی به ویژه علیه موشک‌های بالستیک خواهد شد». مقامات پنتاگون در ادامه گفتند که یک اسکادران از جنگنده‌های F-۲۲ نیز در این طرح به منطقه اعزام خواهد شد و در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان عربستان سعودی مستقر خواهد شد. یک منبع در وزارت دفاع امریکا روز پنج شنبه اعلام کرد در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با طرح وزارت دفاع برای تأمین سامانه‌های پدافندی امریکایی برای عربستان سعودی موافقت کند، نظامیان امریکایی بیشتری به عربستان اعزام خواهند شد. وال استریت ژورنال همچنین نوشت: «ترامپ به همراه مشاور ارشد امنیت ملی و دیگر دستیاران امنیتی خود احتمالاً یک بار دیگر درباره چگونگی پاسخ امریکا به حملات اخیر به آرامکو نشست برگزار خواهند کرد.»

این طرح درحالی مطرح می‌شود که یک هفته از حمله یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو و ناتوانی پدافند پیشرفته عربستان در رهگیری پهپاد‌های یمنی می‌گذرد. در حال حاضر، امریکا سامانه‌های پدافندی پاتریوت را در پایگاه هوایی امیر سلطان در عربستان مستقر کرده تا در آنجا از نیرو‌های امریکایی محافظت کند. در پنج سال گذشته سامانه موشکی پاتریوت در عربستان در مقابله با موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی ناکارآمد بوده است و ارسال سامانه‌های جدید هم کاری از پیش نخواهد برد. امریکا ماه گذشته ۵۰۰ نیروی جدید را به همراه سامانه‌های موشکی به ریاض اعزام کرد، اما حملات اخیر یمنی‌ها، در زمان حضور امریکایی‌ها انجام شد. به نظر می‌رسد، فروش سامانه‌های جدید موشکی به عربستان با هدف خالی کردن جیب سعودی‌ها و به اصطلاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با هدف دوشیدن بیشتر ریاض انجام می‌شود. ترامپ هفته گذشته در سخنان خود با بیان اینکه امریکا وارد جنگ با دیگران نمی‌شود، گفت که وظیفه خود عربستانی‌ها است که از منافع‌شان حفاظت کنند؛ اظهاراتی که در واقع با هدف بازاریابی برای فروش تسلیحات امریکایی به اعراب انجام شد. از همان ابتدا هم معلوم بود که ترامپ دنبال تشدید تنش‌ها با ایران نیست و تنها به دنبال کسب منافع اقتصادی برای امریکا است.

از سوی دیگر، جاناتان هافمن، سخنگوی وزارت دفاع امریکا روز پنج شنبه از پاسخ به پرسشی درباره ادعا‌ها در خصوص نقش ایران در حمله به تأسیسات نفتی عربستان خودداری کرد و از رایزنی با عربستان خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی پنتاگون همچنین گفت: «دولت امریکا نمی‌خواهد قبل از تحقیقات سعودی‌ها در این باره اظهارنظر کند». سخنگوی پنتاگون همچنین افزود: «امریکا در حال رایزنی با عربستان سعودی برای یافتن راه‌هایی با هدف کاستن از تهدید‌ها علیه این کشور از مرز‌های شمالی است». امریکایی‌ها که مدعی روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران بودند، پس از نامه هشدارآمیز تهران به واکنش فوری به هر گونه اقدام امریکا علیه خود، مواضع خود را نرم‌تر کردند و گفتند که درباره جزئیات حمله به عربستان، باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

طعنه ظریف
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز جمعه در طعنه‌ای توئیتری به مایک پمپئو، همتای امریکایی خود نوشت که گویا طرف خواستار جنگ را اشتباه گرفته است. ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «پمپئو اشتباه متوجه شده است. بلکه این «تیم ب» است که می‌خواهد تا آخرین امریکایی با ایران بجنگد». وی در ادامه تأکید کرد: «ایران هیچ تمایلی به جنگ ندارد، البته ما از مردم و کشور خود دفاع کرده و خواهیم کرد». ظریف در توئیت دیگری با انتقاد از تلاش‌های امریکا، عربستان و دیگر شرکای آن‌ها برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی به بهانه حفاظت از امنیت منطقه، تلاش‌های ایران در این زمینه را به آن‌ها یادآوری کرد. واکنش ظریف در حالی است که در سال‌های اخیر مقامات سعودی و صهیونیستی با دمیدن بر طبل جنگ با ایران سعی داشته‌اند ترامپ را به حمله نظامی به ایران تحریک کنند، اما ترامپ حاضر به رویارویی مستقیم با ایران نشده است. حتی در ماجرای سرنگونی پهپاد پیشرفته امریکایی در حریم هوایی ایران، ترامپ از ترس واکنش‌های ایران از گزینه نظامی علیه تهران عقب‌نشینی کرد. از سوی دیگر در پی تشدید تنش‌ها بین ایران و امریکا در منطقه، کنگره امریکا می‌کوشد با ارائه لایحه‌ای مانع از اعلان جنگ یک طرفه دولت ترامپ با ایران شوند. اظهارات ظریف درباره تحرکات صهیونیست‌ها برای فریب مقامات امریکایی همواره وجود داشته است، چیزی که مقامات سابق امریکایی هم به آن اعتراف کرده‌اند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق امریکا در سخنانی فاش کرده که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با ارائه اطلاعات غلط، رئیس‌جمهور امریکا را فریب داده است. به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، تیلرسون گفت: «نتانیاهو، ترامپ را بازی داد.» او گفت: «آن‌ها (اسرائیلی‌ها) این کار را انجام می‌دادند تا ترامپ را مجاب کنند که ما (اسرائیلی‌ها) خوبیم و آن‌ها (فلسطینی‌ها) بد هستند.»‌وزیر خارجه سابق امریکا گفته او و بقیه مقام‌های دولت مجبور بوده‌اند برای ترامپ توضیح بدهند چرا حرف‌هایی که نتانیاهو زده صحت ندارند.

تیلرسون گفت: «مسئله‌ای که من را اذیت می‌کند این است که متحدی که به ما نزدیک و برای‌مان مهم است این کار را با ما انجام می‌دهد.» اظهارات تیلرسون درحالی است که ترامپ در سال‌های اخیر بار‌ها ترامپ را به تشدید تحریم‌ها علیه ایران تحریک کرده است و حتی در ماجرای خروج واشنگتن از برجام هم، نتانیاهو نقش مهمی داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها