کد خبر: ۴۶۴۰۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۷     ۱۰ آذر ۱۳۹۸
مقایسه نظام اسلامی با رژیم طاغوت ناجوانمردی است؛
مازنی با اشاره به بیانیه میرحسین موسوی و طرح این ادعا در آن که نحوه برخورد با مردم همانند چیزی بود که سال 57 در میدان ژاله اتفاق افتاد، گفت: مقایسه نظام دموکراتیک، مردمی و انقلابی ایران با رژیم شاه جوانمردانه نیست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهیختگان آنلاین، تصمیم دولت برای افزایش 200 درصدی قیمت بنزین و نحوه اجرای آن، اعم از شیوه فراهم آوردن زمینه قانونی اجرای طرح، زمان اجرا، خودداری از اطلاع‌رسانی، اقناع‌سازی و شفافیت و... اعتراضات اجتماعی را به نقطه جوش رساند؛ اعتراضاتی که در نارضایتی‌های اجتماعی انباشته در لایه‌های مختلف جامعه و سوءعملکرد‌ها در حوزه‌های مختلف نیز ریشه داشت و به‌واسطه شوک ناشی از بنزین به شدید‌ترین شکل ممکن بروز یافت.

بروز نارضایتی‌ها اما خیلی زود زمینه را برای بهره‌برداری نیروهای معارض و پیاده‌نظام ساماندهی شده در بیرون از مرز‌ها فراهم آورد و کار به‌جایی رسید که اعتراضات به‌سرعت جای خود را به اغتشاش داد. اتفاقی که در شهر‌های مختلف کشور کار را حتی به درگیری‌های مسلحانه با نیروی انتظامی و حمله به کلانتری‌ها و پایگاه بسیج، تخریب اموال عمومی و به آتش کشیدن بانک‌ها و پمپ‌بنزین‌ها و... کشاند و به ریخته‌شدن خون‌های زیادی منجر شد.

در چنین شرایطی شورای امنیت کشور به ریاست رحمانی‌فضلی تصمیم گرفت برای مهار بحران پدیدآمده به قطع اینترنت متوسل شود و خطوط ارتباطی عناصر میدانی و رسانه‌ای اغتشاش را مسدود سازد؛ اقدامی که به‌رغم وارد بودن پاره‌ای نقدها و ملاحظات تا حد زیادی توانست موثر واقع شود و به آرام‌سازی فضا در روزهای بعد کمک کند.این اما پایان ماجرا نبود. اگرچه سناریوی اجتماعی‌سازی اغتشاش در حدفاصل کمتر از یک‌هفته با حضور مردم در برائت از آشوبگران به کلی با بن‌بست مواجه شد، اما در ادامه فرمان عملیات به سمت‌وسوی دیگری چرخید و این‌بار پروژه کشته‌سازی و مانور بر جان‌باختگان در درگیری‌ها در دستورکار قرا گرفت.

به بیان دقیق‌تر، با شکست اجتماعی‌سازی اغتشاشات، پلن B به اجرا درآمد و این‌بار تلاش شد نظام در جایگاه قاتل نشسته و به آمریت و عاملیت در همه کشت‌وکشتارها متهم شود؛ سناریو‌یی که با BBC و ایران‌اینترنشنال کلید خورد، در ادامه با محوریت نامه 77نفره اصلاح‌طلبان رادیکال ادامه یافت و پس از آن نیز بر زبان رئیس دولت اصلاحات و در پیام‌های جداگانه محصوران نمود پیدا کرد.

رئیس دولت اصلاحات در اظهاراتی ضمن ابراز تاسف از جان باختن عده‌ای از هموطنان، نظام را به سکوب و خشونت در مواجهه با معترضان متهم کرد؛ مهدی کروبی در پیامی برخورد با اغتشاشگران را «سرکوب زن و مرد بی‌دفاع این سرزمین» خواند، پروانه سلحشوری مدعی شد اعتراض مردم با گلوله و بازداشت پاسخ داده شده و میرحسین موسوی هم در بیانیه‌ای رسما نظام اسلامی را معادل رژیم طاغوت گرفته و نحوه برخورد با معترضان را شبیه کشتار میدان ژاله در شهریور ۵۷ دانست.همه اینها البته در حالی بود که مسئولان دولتی و انتظامی در روزهای گذشته بارها بر این نکته تصریح کرده بودند که عمده کشته‌شده‌ها با شلیک از پشت به قتل رسیده‌اند. از سوی دیگر احتمالا هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد در شرایطی که اغتشاشگران به کلانتری و پایگاه بسیج حمله‌ور شده و قصد تصرف سلاح‌های موجود در این اماکن را داشتند صرفا تماشاگر باشند و محض جلب رضایت خاطر BBC و ایران‌اینترنشنال، خاتمی، موسوی و... قید تامین امنیت عمومی جامعه را بزنند و راه را برای بیشتر مسلح‌شدن اغتشاش‌گران باز بگذارند.

گذشته از اینها به‌نظر می‌رسد محصوران در تلاشند با نشان دادن فعالیت‌هایی رادیکال، ضمن احیای موقعیت اجتماعی رو به افول خود و جلوگیری از فراموش‌شدن‌شان لابه‌لای دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی، در جایگاه آلترناتیو حاکمیت بنشینند و برای روزهای مبادا برنامه بچینند.

احمد مازنی، عضو فراکسیون امید با اشاره به اغتشاشات اخیر و تلاش برخی برای ارائه این صورت‌بندی که عمده کشته‌شدگان از مردم عادی بوده و دست نظام به خون مردم بی‌گناه آلوده‌شده است، به «فرهیختگان» گفت: «نخست باید این مساله را روشن کرد که نظام با مسئولان نظام متفاوت است و کلیت حاکمیت، مردم، تمامیت ارضی، قانون اساسی و مجموعه‌هایی را که در این چارچوب عمل می‌کنند، شامل می‌شود.»

وی افزود: «افراد در این سیستم در سطوح مختلف می‌آیند و می‌روند، بنابراین اگر جایی اشکالی دیده می‌شود و اتهامی وارد می‌آید، این اتهام ناظر به مسئول یا مسئولانی است که خطا کرده‌اند. لذا فقط بدخواهان ملتند که اشکالات را به کل نظام نسبت می‌دهند.»

این نماینده مجلس حوادث اخیر را پدیده‌ای چندوجهی تلقی کرد که نمی‌توان تنها یک بعد آن را دید و ادامه داد: «اغتشاش و تخریب اموال عمومی مشخصا مربوط به بدخواهان ایران و جمهوری اسلامی است و نمی‌توان در این میان نقش ایالات متحده، صهیونیست‌ها و همچنین عناصر منحرفی را که زمانی در داخل بودند و بعد به دشمن پیوستند و در جایگاه اپوزیسیون نشستند، نادیده گرفت.»

مازنی خاطرنشان کرد: «با این حال پیامبر اکرم(ص) تعبیری دارند با این مضمون که از فقر بر شما بیمناک نیستم بلکه از سوءتدبیر بیش از همه بر شما نگرانم. لذا ما باید برای سوءتدبیرها به‌اندازه سهمی که در زمینه‌سازی برای این اعتراضات داشت، پاسخگو باشیم. ما به‌جای توجه به فایده شفافیت، هزینه پنهان‌کاری را پرداخت کردیم، در حالی که اگر با مردم اقناعی برخورد می‌شد و نمایندگان مردم در جریان مساله بودند و این اقدام در یک فرآیند تدریجی عملیاتی می‌شد در آن صورت صف‌ها مشخص بود و معترضان با کسانی که از اعتراض بحق مردم سوءاستفاده می‌کنند، قابل تمیز دادن بود.»

این عضو فراکسیون امید با بیان آنکه قوه مجریه بهتر از این می‌توانست عمل کند، تصریح کرد: «دولت باید پاسخگوی این سوءعملکرد باشد و ما نیز استیضاح‌ها و سوال‌ها را از این منظر مطرح کردیم والا غرض شخصی با کسی نداریم.»

مازنی با اشاره به لزوم دلجویی از آسیب‌دیدگان تاکید کرد: «مسئولان باید به مردم اعتماد کرده و با آنها به گفت‌وگو بنشینند تا مشکلات با تفاهم عمومی حل شوند.»

وی با اشاره به بیانیه دیروز میرحسین موسوی و طرح این ادعا در آن که نحوه برخورد با مردم همانند چیزی بود که سال 57 در میدان ژاله اتفاق افتاد، افزود: «ممکن است جایی لغزش صورت گرفته باشد ولی مقایسه نظام دموکراتیک، مردمی و انقلابی ایران که ریشه در خون شهدا دارد با رژیم شاه که تا بن‌دندان مجهز به تجهیزاتی بود که دشمنان ملت ایران در اختیار آن قرار داده بودند و اصلا امکان اصلاح در آنجا وجود نداشت و مردم هم دقیقا به همین دلیل علیه آن انقلاب کردند، جوانمردانه نیست.»

وی درخصوص توئیت پروانه سلحشوری، دیگر عضو فراکسیون امید مبنی‌بر اینکه مردم با گلوله جواب اعتراض خود را گرفتند نیز گفت: «با شناختی که از ایشان دارم بعید می‌دانم این نظر ایشان باشد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها