کد خبر: ۴۶۴۰۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۱ آذر ۱۳۹۸
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سیستم حمل و نقل عمومی کشور 44 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است در حالیکه طی 11 سال گذشته و از محل اجرای طرح هدفمندی، هیچ پولی به این بخش پرداخت نشده است.

به گزارش پایگاه 598، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکشنبه دهم آذرماه مهمان برنامه «عصرانه» شبکه افق بود تا درباره آلودگی هوای پایتخت به گفت‌وگو با مجری این برنامه بنشیند.

او با اشاره به مقطعی و مناسبتی بودن همه دغدغه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در مورد آلودگی‌ هوا اظهار کرد: لازم است اینگونه برنامه‌ها را کنار بگذاریم و در همه اوقات سال به فکر هوایی سالم و تمیز باشیم.

هاشمی با بیان اینکه قوانین خوبی در مورد هوای پاک وجود دارند ولی به آنها عمل نمی‌شود خاطرنشان کرد: نخستین قانون مربوط به این مسئله حدود 22 سال قبل و به نام قانون هوای پاک تصویب شده است البته حدود 15 سال بعد این قانون مورد بازنگری قرار گرفت و بعدها قانون مدیریت مصرف سوخت و همچنین مصوبات مربوط به حمل و نقل ریلی را هم داشتیم؛ حتی در قانون هدفمندی یارانه‌ها گفته شده بود بخش عمده‌ای از این یارانه‌ها به حمل و نقل ریلی اختصاص می‌یابد هر چند یک ریال هم در این زمینه پرداخت نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر قوانین تصویب شده را اجرا می‌کردیم وضع امروز اینگونه نبود گفت: نیمی از آلودگی هوای پایتخت مربوط به گرمایش خانه‌ها و ادارات است و نیم دیگر هم توسط خودروها تولید می‌شود بنابراین در هر دو حوزه نیازمند اقدامات جدی هستیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها و برای گرمایش منازل و ادارات، از سوخت فسیلی استفاده نمی‌شود در حالیکه در تهران شبکه مویرگی گاز وجود دارد که البته در زمان بحران مثل زلزله بسیار خطرناک خواهد بود.

هاشمی تصریح کرد: ناهماهنگی‌های فنی در این زمینه وجود دارد که بسیاری از قوانین اجرایی نمی‌شوند؛ مثلا وزارت نفت معتقد است نمی‌توان یک بار گاز را به نیروگاه برد و انرژی الکتریکی تولید کرد و سپس همان برق را در خانه‌ها برای گرمایش مورد استفاده قرار داد، یک جا بالاخره باید تصمیم گرفت که چه کاری انجام داد و چاره اصلی را برای پایتخت و دیگر کلانشهرها پیدا کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فناوری تولید خودرو در میزان آلودگی هوا موثر است گفت: ایران از نظر استانداردهای بین‌المللی مصرف سوخت خودرو وضعیت بدی دارد و از سوی دیگر ترافیک موجود در پایتخت هم بر میزان سوخت اتومبیل‌ها افزوده است؛ اینها سیاست‌های کلانی هستند که در دست شورای شهر یا شهرداری‌ها نیستند.

وی ادامه داد: در کلانشهرها باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را به جای استفاده از خودروی شخصی توسعه داد.

هاشمی با اشاره به لزوم واگذاری بسیاری از امور به شهرداری‌ها و شوراها برای حل مشکل آلودگی هوا عنوان کرد: این یک تصمیم حاکمیتی است که مجلس و دولت، برخی وظایف و مسئولیت‌ها را به شوراها واگذار کنند زیرا بدون وجود مدیریت یکپارچه شهری، نمی‌توان برخی امور را پیگیری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده بود که 4 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت سوخت، باید به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد که در نهایت نفع آن به قشر مستضعف برسد ولی چه در دولت احمدی‌نژاد و چه در دولت روحانی، این مبلغ پرداخت نشده است به عبارتی طی 11 سال گذشته، سیستم حمل و نقل عمومی کشور، 44 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

وی ادامه داد: افزایش اخیر نرخ سوخت، روی سیستم حمل و نقل عمومی شهرها فشار وارد می‌آورد ولی یک ریال بابت آن پرداخت نشده است.

هاشمی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران باید طرح جامع حمل و نقل پایتخت را تصویب می‌کرد که این کار انجام شده است گفت: در این طرح 12 خط مترو با 256 ایستگاه برای تامین 15 میلیون سفر درون شهری روزانه و انجام 5 میلیون سفر توسط سیستم اتوبوس‌رانی پیش‌بینی شده است، تاکنون 7 خط مترو ساخته شده که هنوز به طور کامل تجهیز نشده‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبات دولتی خوبی برای خرید واگن خطوط مترو شهرهای بزرگ وجود دارد ولی تامین اعتبار صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه دولت برای تولید 19 هزار اتوبوس و 40 هزار مینی‌بوس شهری وجود دارد خاطرنشان کرد: این مصوبه هم در عین حال اجرایی نشده است در حالیکه بارها پیگیری برای تحقق آن صورت گرفته است.

هاشمی در مورد طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران گفت: اینگونه طرح‌ها آلودگی را از بین نمی‌برند بلکه جلوی افزایش آن را می‌گیرند.

وی تصریح کرد: لازم است رسانه‌ها پیگیر این مسئله باشند که چرا مصوبات دولتی برای تامین سیستم حمل و نقل عمومی اجرایی نمی‌شوند؟

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تنها یک درصد کار برای حل مشکل آلودگی هوا بر عهده شورای شهر است گفت: در این زمینه موفق بوده‌ایم و مصوبات لازم را از دولت گرفته‌ایم ولی اجرایی نمی‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها