کد خبر: ۴۶۴۴۷
زمان انتشار: ۲۲:۵۵     ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
به بهانه پخش "ورود آقایان ممنوع" از رسانه ملي:

سرويس نقد رسانه 598/ شب عید هم جناب مهندس ضرغامی عزیز و همکارانش، به ما رحم نکردند و نخواستند یک فیلم کمتر حاشیه‏ دار به روی آنتن ببرند تا بلکه صدای ما را در نیاورند! گفتیم سال نو می‏ شود، کدورت‏ها را کنار بگذاریم و کمی با تلویزیون کنار بیاییم، اما انگار این جعبه جادویی، قصد راه آمدن با ما ايرادگيرها را ندارد!
دوشنبه شب، فیلم سینمایی
"ورود آقایان ممنوع" از شبكه اول سيما پخش شد و پس از آن هم از شبكه آي فيلم. در اين فيلم، خانم دارابی، مدیر دبیرستاني دخترانه، شخصیتی است تندخو، بداخلاق، احمق، لجباز، خودخواه، سختگیر با رفتارهای جنگجویانه و در عین حال به جدایی و تفکیک زن و مرد نامحرم، تاکید شدید دارد و دبیرستان را همانند یک ندامتگاه، مدیریت می‏ کند. گرچه کارگردان، خواسته القا کند که اینگونه اًعمال، به دليل نفرت شخصی خانم مدیر از مردان است و هیچ ارتباطی به احکام اسلام ندارد، اما نمی‏ توان این مسئله را پذیرفت. چه آنکه در طول فیلم، این اعتقاد خانم مدیر به جدایی زن و مرد است که زیر سوال می‏ رود (نه علت آن) و در نهایت هم شکست می‏ خورد. نشانه‏های آشکاری در فیلم وجود دارد که این مسئله را اثبات می ‏کند. به عنوان مثال آنجا که او عشق را تنها به دو حیطه عشق مادر به فرزند و عشق بنده به خدا محدود می ‏کند، یا صحنه‏هایی که خانم مدیر از آقای جبلی می‏ خواهد در دفتر را ببندد یا باز بگذارد.
سوال اساسی این است که چهره بسیار کریه و مردانه این زن، چه معنایی دارد؟ و اصلا قصد کارگردان از ترسیم زنی با این چهره به عنوان نماد کسی که به رعایت حریم زن و مرد معتقد است، چه می ‏تواند باشد؟ در واقع نمایش چنین چهره‏ای از يك زن مقيد به عدم ارتباط، به طور غير مستقيم وسیله اي براي  تمسخر باورهاي يك زن مذهبی شده است که در بسیاری از فیلم‏ها و سریال‏ها به کرات مشاهده می ‏شود. هنوز خاطره "تا ثریا" از اذهان دردمندان پاک نشده است که فیلمی دیگر بر ناراحتی‏ها می ‏افزاید.
این محصولات از رسانه ملی پخش می‏ شود، آن وقت توقع داریم جوان ما به حجاب و عفاف هم معتقد باشد و اگر سرکشی کرد، با نیروی مظلوم انتظامی مهارش کنیم . بنده با کار انتظامی نسبت به حریم شکنان و متخلفان مخالف نیستم و اصولا اجرای قانون را لازم می ‏دانم. اما بحث این است که جناب آقای ضرغامی چقدر خود را در بی‏حجابی دختران این سرزمین مقصر می‏ داند و آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که بخاطر چند شکست تیم های ورزشی، سازمانی را تبدیل به وزارتخانه می کنند، قصد ندارند از ایشان بخاطر توهین‏های آشکار به بحث حجاب و عفاف در رسانه اختصاصي شان سوال بپرسند؟ آیا دکتر احمدی نژاد را به جرم کوتاهی‏هایش در بحث حجاب می‏ توان در مجلس سوال و جواب کرد، اما از جناب ضرغامی، بخاطر تخریب‏های رسانه اش نباید سوال پرسید؟ آیا کسی نیست بگوید رسانه ملی کشور به کجا می‏ روی؟! عجیب است که همه رفتارها و اعمالمان، حتی عقایدمان سیاسی شده است.
نکته بسیار ناپسند این فیلم، عادی سازی روابط زن و مرد است. از رفتارها و حرکات آقای دکتر با دختر خود و همکارانش گرفته تا آن زمان که آقای جبلی با کلاه خود دست به صورت خانم مدیر می‏گذارد و از این همه قبیح‏تر، نمایش بازی والیبال بین چند زن و مرد نامحرم، افتضاح را به اوج می‏رساند.
تمسخر زن عفیف در سراسر فیلم، قابل مشاهده است؛ همه می‏توانند او را فریب دهند و او به راحتی و ساده‏تر از زنان دیگر، عاشق مردی می‏شود که آن مرد، هرگز عاشقش نبوده است. اما خانم مدیر هم عاشق می‏شود و اینجاست که او زیبا می ‏شود، آرایش می ‏کند، لباس رنگ روشن می‏ پوشد و حتی برای همرنگی با جماعت اطراف، قسمتی از موهای خود را به نمایش می‏ گذارد. از همه بدتر اینکه همزمان با زیبایی ظاهر، خوش اخلاق، مهربان و خوش صحبت هم می‏ شود و این یعنی تا وقتی زشت هستی و بداخلاق و وحشی، به رعایت حریم زن و مرد معتقد هستی و آن هنگام که زیبا و خوش اخلاق هستی الزاما باید حریم زن و مرد را معتقد نباشی.
 این یعنی دختر جوان ایرانی، اگر بخواهی ازدواج کنی باید یا همانند خانم مدیر آرایش کنی و جلوه‏گری کنی و یا اگر مثل دبیر ادبیات، چادر را به روی سرت یدک می‏ کشی، رفتارهای عفيفانه نداشته باشی و آنقدر با مرد نامحرم راحت صحبت کنی و راحت تعامل داشته باشی تا او خواهان تو شود.
حال و در این شرایط، وعاظ محترم ما با انواع استدلال بخواهند به دختران این مملکت حالی کنند که کارتان ناپسند است و جلوه‏گری نکنید. وقتي جوان ما با عقل ابزاری خود، منافع جلوه‏گری را با تصویر و فیلم در جذاب‏ترین شکل آن مشاهده می ‏کند، چگونه می‏ توان انتظار داشت مباحث خشک استدلالی که تازه بسیاری از موارد آن، در تناقض آشکار با عقل وی است را بپذیرد؟
جوان مظلوم ما زیر بمباران این جنگ رسانه‏ای چگونه می‏ تواند به حجاب و عفاف معتقد باشد. ما از رسانه ‏های غربی که انتظار نداریم بر ضد حجاب فیلم نسازند، سازندگان داخلی را هم که الحمدلله نه قانونی هست و نه کسی می‏تواند آنان را ملزم به رعایت قانون‏کند، اما از رسانه ملی می‏توانیم این انتظار را داشته باشیم تا نسبت به پخش این مسائل، کمی حساس باشد.
خوشبختی مسئولین رسانه ملی این است که برخی یا حتی شاید بتوانیم بگوییم اكثر نخبگان و علماي ما چون بهره‏ای از سیمای به اصطلاح ملی نمی‏برند، آن را به حال خود رها کرده‏اند و صداي اعتراضي از جانبشان به گوش نمي رسد. حتي با قاطعیت می‏توان گفت بسیاری از آنان حتی نمی‏دانند چه مطالب سخیفی در این دانشگاه عمومی به مردم عزیز ارائه می‏شود که البته این هم ایراد واضحی است به نخبگان که از تاثیر این رسانه فراگیر بر مردم غافل شده‏ اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۹
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۲۴
۹
دقیقا همینجوره که شما گفتید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۶
۱۹
به خودت فشار نیار عزیزم!!بزن pmc
پاسخ
منصف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۱۶
۶
بسیار خرسندم از این خبر که لااقل یکی بود که به رئیس صدا و سیما اعتراض کند . آخه بعضی ها قابل پرسش و استیضاح نیستند. درست گفتی برادر یا خواهر محترم نخبگان و وعاظ به مطالب توخالی و به اسم طنز زشت و بی محتوا دیگر توجه ندارند و کسانی به تلویزیون تماشا میکنند که بیکار و بیسواد هستند و از دانشگاه بی سوادن چیزهای لغو و بیهوده می آموزد ای عزیزان ایرانی تلویزیون بد ترین چیزی است که برای اوقات فراغت خود انتخاب می کنید . همیشه شاداب باشید
پاسخ
ناشناس
NORWAY
۰۹:۰۷ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۶
۱۴
اين فيلم قبلاتوسينماهااكران شده بودا!اون موقع شماخواب تشريف داشتي!?
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۶ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
شما تفاوت سینما و تلویزیون رو درک نمیکنی؟ اثر گذاری و گستردگی مخاطبان تلویزیون به مراتب بیشتر است. بعد هم حالا یکی پیدا شده، حرف دل ماها رو زده، بجای تخریب باید حمایتش کرد.
Afrasyab
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۹ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱۳
بابا اين فقط يه تنزه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
منظورت طنزه دیگه نه؟! جناب با طنز حرفاشونو زدن و حجاب و عفاف رو مسخره کردن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۱۲
۴
زنده باد گل گفتی ...خودشوون در رسانه ملی آرایش و پیرایش و تعامل با جنس مخالف را را تبلیغ میکنن از آن طرف از رئیس جمهوردر مور فرهنگ سازی حجاب میپرسن ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
۸
۲
ابزار طنز کاربردهای بسیاری دارد که متاسفانه صدا و سیمای ما در قداست زدایی از هنجارهای اسلامی و ایرانی و عفت عمومی بطور دائم از آن سوء استفاده می کند!
صدا و سیمای برادر ضرغامی بهتر از این که نمیشود، زور آخرش لودگی و استهزاء قومیتهاست...
حوزه های علمیه و دانشگاهها در مقابل این رسانه محترم! خلع یدند!!
یک عالمی کلی زحمت می کشد تا یک باور دینی را در اذهان عموم یادآور و دلها را بسمت خدایی شدن و زندگی پاک سوق دهد...آنوقت صدا و سیمای با یک سریال به آب بسته، راهکارهای شکار جنس مخالف و مخ زنی را یاد می دهد و حتما بعدا برای گندهای فرهنگیش دست به دامان برنامه " هزار راه نرفته و رفته و شاید برای شما هم اتفاق بیافتد و ....غیره " میرود.
میدانید وجه تشابه" صدا و سیمای برادر ضرغامی" و " شهرداری برادر قالیباف" در چیست؟!
" یکی چاله می کند و بعد آسفالت میکند ودو باره چاله می کند و خدمات آّب و فاضلاب و ..." و دیگری " روشهای دوست دختر پیدا کردن و مخ زدن دختران و نیز مخ زدن پسران با جلوه های ویژه بهاره رهنما و امثال او را تبلیغ و بعد معلومه که ازدواج خیابانی و کوچه بازاری چه نتیجه ای داره، و برای حل مشکلات خانواده ها از حاج آقا دهنوی و ... و مشاوران خانواده و روانپزشک استفاده می کنه...بعبارتی چاله اخلاقی می کنه بعد با مشاوره خانواده و ....پرش می کنه"
عجب مدیرانی داریم ما.......خدا ببخشه به کشورهای بورکینافاسو و گینه بی سائو!!
با الگو برداری از برنامه های ماهوارهای و عدم زحمت فکر کردن، چیزی حل نمی شود جزء ایجاد پارادوکس و تضاد فرهنگی و البته نان بعضی ها هم در چند وجب روغن حیوانی است!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
۳
۷
حالا مشکل اصلی این مملکت چن تا فیلم و بد حجابیی ! ....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۹ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
مشکل مشکله جناب. بعد هم شما قدرت تشخیص نداری، سکوت لطفا.
بانوی خراسانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
سلام ببخشید یکی از مشکلات مملکت همین هست که فردا معضل بزرگی خواهد شد اگر امروز رسیدگی نشه
ای کاش بسیجی باشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
۸
۳
انشاالله بگوش اقای ضرغامی برسه
خدایا به ما بصیرت ارزانی دار
پاسخ
آلاء
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۴ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
۸
۲
جانا سخن از زبان ما می گویی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
۴
۲
واقعانمی دانم تاکی بایدازکسلنی که باانقلاب هستنداینطورپاتک بخوریم ایااقای ضرغامی خواهد فهمیدکه چه بلایی سرجامعه می اورد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
من که میگم از عمد دین مردمو مسخره میکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
۷
۲
آقای صدا و سیما همون لرهاردی رو بذار هم حرف توش نیست هم عادت کرده بودیم.
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۴ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
۷
۱
این واقعیت جامعه ماست که نمیشه ازش چشم پوشی کرد،با حجابا همیشه مورد بی مهری قرار مییرن.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
کوتاهی خود ما با حجابها هم هست. اگر به پخش همین فیلم بیش از اینها اعتراض میشد، چه کسی جرات پخشش رو داشت؟
بانوی خراسانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۳ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
سلام خانم فاطمه اره کاملا درست میگین همیشه فقیر فقرا و زنای مطلقه چادری هستند همیشه زندگی چادری ها و مذهبی ها بدترین زندگیه همیشه یه بحران های بزرگی د ارن که اخرش هم حل بشو نیست اما زندگی مایه دارهای بیحجاب و بدحجاب همیشه پایانش خوشه
خدا به ما صبر بده و به مردان غیرت و به زنان عفت عطا کنه یاعلی
به بانوی خراسانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۴ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
موافقم.نمونش جایزه دادن به ساره بیات، بانوی چادری مفلوک فیلم جدایی نادر از سیمین تو جشنواره فیلم فجر بود.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۶ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
۳
۲
احسنت به شما نویسنده بابت این مطلب ...باور کنید خیلی دلم گرفته از این همه ....
پاسخ
زـ ص
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۵
۲
دست مریزاد خواهر! اگه ما چند تا آدم ریز بین و اکتیو مثل شما داشته باشیم دیگه غمی نیس!
یادم باشه حضوری یه تشکر ویژه بکنم ازت.

و اما در جواب اون ناشناسی که حرفی بجز این نداشت : " اين فيلم قبلاتوسينماهااكران شده بودا!اون موقع شماخواب تشريف داشتي!? "

باید بگم که دوست عزیز سینما سالهاست که داره به اعتقادات مردم، بخصوص جوونا گند میزنه
انقد لجن ریختن توی این سینما که دیگه به این راحتیا نمیشه جلوشو گرفت! اما سیما تازه داره شروع به لجن پراکنی میکنه و فکر بچه های مارو فاسد میکنه
اگه الان جلوی این چشمه تازه جوشیده لجن و فساد رو نگیریم دیگه هیچوقت نمیشه کاری کرد

با خلوص نیت و از ته دل از خدا میخوام آقای صدا و سیما رو هدایت کنه
پاسخ
بی باک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۲ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۴
۲
سلام با نظر شما موافقم . آقای ضرقامی باید پاسخگو باشد. و نمایندگان محترم به نمایندگی از مردم ایشان رامورد سوال قرار دهند ، نترسید شاید ایشان جوابی داشته باشند ، امتحان کنید.
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۶
۳
متاسفانه در بسیاری از فیلم هاخانم های با حجاب مورد تمسخر واقع میشوند اینست فرهنگ حجاب !
پاسخ
ز.ن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱
سلام دست شما درد نکنه
حقا که حرفت حرف حساب بود
لطفا اگه میتونین راجعبه فیلمهای دیگه آقای رامبد جوان مطلب بنویسید
به نظرم این آقا کلا با فیلمهاش اسلام رو ذره ذره داره تخریب میکنه!!!!!...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
پیشنهاد عالی ای بود. کاش هر کس، نسبت به این جریانات حساس است و توانایی دارد، دست به کار شود.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
۱
۳
خدا حفظتون کنه برین ماهواره رو نگاه کنین اینقدر گیر ندین هر فیلمی تو سینما اکران بشه از لحاظ قانونی تو صدا و سیما هم میشه پخش شه !
پاسخ
رضا کوچولو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۱
۱
۰
وای خدا... تا به حال به عمرم اینقدر بدبینی رو احساس نکرده بودم. راستی، شما دوستان چیزی در مورد "شخصیت پردازی" حالیتون می شه احیانا؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها