کد خبر: ۴۶۵۲۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۳     ۱۰ دی ۱۳۹۸
«فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا»!
استراماچونی (سرمربی استقلال) با اتخاذ تاکتیک «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا»، تلاش می‌کند با تحریک احساسات هواداران (فشار از پایین)، مسئولین باشگاه استقلال را وادار به پذیرش درخواست‌های زیاده خواهانه خود بکند (چانه‌زنی از بالا). چنانکه سیاستمداران غربی و غرب‌زده، بارها و بارها در جهان و ایران از این تاکتیک استفاده کرده و می‌کنند و توانسته‌اند نظام‌ها و رقیبان را تسلیم خواسته‌های ناحق خودنمایند. «تیموتی گارتن اش» جاسوس انگلیسی در غرب و «حجاریان» اصلاح‌طلب در ایران، طراح و مجری این روش هستند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598-امیر حمزه مهرابی؛ استراماچونی (سرمربی استقلال) با اتخاذ تاکتیک «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا»، تلاش می‌کند با تحریک احساسات هواداران (فشار از پایین)، مسئولین باشگاه استقلال را وادار به پذیرش درخواست‌های زیاده خواهانه خود بکند (چانه‌زنی از بالا)

چنانکه سیاستمداران غربی و غرب‌زده، بارها و بارها در جهان و ایران از این تاکتیک استفاده کرده و می‌کنند و توانسته‌اند نظام‌ها و رقیبان را تسلیم خواسته‌های ناحق خودنمایند. «تیموتی گارتن اش» جاسوس انگلیسی در غرب و «حجاریان» اصلاح‌طلب در ایران، طراح و مجری این روش هستند.

راه‌حل چیست؟

برای مقابله با این تاکتیک دو راه اساسی وجود دارد:

1- قاطعیت و تسلیم نشدن مسئولین در برابر خواسته‌های نا بحق زیاده خواهان.

2- آگاهی و بصیرت مردم که تحت تأثیر شایعات و عملیات روانی دشمن قرار نگیرند.

شرح و توضیح:

استراماچونی سرمربی استقلال وقتی دریافت که به‌اندازه کافی نظر هواداران را به خود جلب کرده است، در یک حرکت غیرحرفه‌ای درحالی‌که چیزی با پایان نیم‌فصل نمانده بود، به بهانه عدم پرداخت دستمزدش پس از تحریک احساسات هواداران علیه هیات مدیره، از ایران رفت و اعلام کرد تا طلبش پرداخت نشود به ایران برنمی‌گردد. متعاقب آن برخی نیز به نام هوادار به ساختمان باشگاه حمله کردند و به اموال باشگاه و خودروهای کارکنان بی‌گناه خسارت وارد کردند.

مسئولین باشگاه استقلال و گروهی از مسئولین وزارت امور خارجه با دستپاچگی، بسیج شدند و حقوق استرا را به حسابش در ایتالیا ریختند اما به دلیل تحریم آمریکا حسابش مسدود شد.

مجدداً با تلاش فراوان (درحالی‌که وجوه قبلی از دستشان رفته بود) در کشور دیگر، پول ایشان را پرداخت کردند تا طبق قولی که داده بود بلافاصله به ایران برگردد.

اما این مربی زیرک، که پی به نقطه‌ضعف مسئولین و روحیه تسلیم‌پذیری آنان برده بود، برای جلب منافع بیشتر، به تحریک احساسات جوانان پرداخت و با بغض و گریه تصنعی اعلام کرد: چون به نوجوان نابینای هوادار استقلال قول قهرمانی داده است، مشتاقانه خواستار بازگشت به ایران است (فشار از پایین).

اما پس از تأمین شرط اولیه‌اش، شروط خود را روز به روز افزایش داد به‌طوری‌که شروط یازده گانه اش را قطعی و غیر قابل‌بحث اعلام کرد تا مسئولین باشگاه از ترس هواداران به خواسته غیرمنطقی وی تن دهند (چانه‌زنی از بالا).

تجربه نشان داده است که اگر مسئولین باشگاه این شروط را بپذیرند، قطعاً وی با پررویی تمام درخواست‌های دیگری را مطرح می کندو این رویه به سایر مربیان و بازیکنان خارجی نیز سرایت خواهد کرد. چنان‌که سرمربی پرسپولیس (گابریل کالدرون) نیز با مشاهده این رفتار استراماچونی، با اعلام شرط و شروط جدید، در صدد اجرای همین تاکتیک است.

این تاکتیک (فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا) در عالم سیاست نیز به وفور یافت می‌شود. پروفسور «تیموتی گارتن اَش» (جاسوس انگلیسی) در سال 1986 میلادی، استراتژی «فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا» را به هدف «فروپاشی اروپای شرقی» صورت‌بندی و اجرا کرد،

«حجاریان» نیز در ایران با همکاری رامین جهانبگلو، لادن برومند و هاله اسفندیاری (که از شاگردان «اش» بودند) از دهه 70 با هدف «فروپاشی از درون» همین استراتژی را علیه نظام جمهوری اسلامی در پیش گرفتند.

تحریک و به صحنه آوردن دانشجویان در سال‌های 78 و 88 توسط اصلاح‌طلبان، با این هدف صورت گرفت که مسئولین نظام (رهبری و شورای نگهبان) را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های نامشروع خود کنند.

تحریک احساسات مردم و عملیات روانی از سوی کشورهای غربی و رسانه‌های وابسته، به هدف وادار کردن نظام به پذیرش خواسته‌های ابرقدرت‌ها در قضیه برجام، قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران، در این راستا صورت می‌گیرد.

راه‌حل چیست؟

برای مقابله با این تاکتیک دو راه اساسی وجود دارد:

3- قاطعیت و تسلیم نشدن مسئولین در برابر خواسته‌های نا بحق زیاده خواهان

4- آگاهی و بصیرت مردم که تحت تأثیر شایعات و عملیات روانی دشمن قرار نگیرند.

نمونه موفق خنثی‌سازی تاکتیک (فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا)

در عالم فوتبال:

برکناری قاطع و چالشی سرمربی تیم ملی اسپانیا (خولن لوپتگی) تنها یک روز قبل از آغاز جام جهانی (2018) روسیه به دلیل یک تخلف جزئی؛

در روابط بین‌الملل:

تنبیه آمریکا در جریان اشغال لانه جاسوسی، سرنگونی پهباد فوق پیشرفته آمریکا، توقیف کشتی انگلیسی و...از سوی ایران؛

در سیاست داخلی:

برخورد امام خمینی با زیاده‌خواهی‌های بنی‌صدر، مقاومت جانانه رهبر انقلاب در برابر خواسته‌های غیرقانونی فتنه گران درسال 88، اصرار و حمایت رهبری از رسیدگی به تخلفات نزدیکان دو رئیس‌جمهور و...

*همگی بیانگر موفقیت‌آمیز بودن «استراتژی مقاومت» در برابر زیاده‌خواهی‌ها است.

- برعکس، تسلیم شدن در برابر این تاکتیک، چیزی جز افزون‌خواهی طرف مقابل در پی ندارد. چنان‌که اگر آقای رئیس‌جمهور در اولین مصاحبه بعد از خروج آمریکا از برجام، طبق سیاست منطقی رهبری عمل می‌کرد و پاسخی قاطع به آمریکا و اروپا می‌داد، اکنون شاهد زیاده‌خواهی آنان و تحریک مردم به اغتشاش نبودیم.

- عدم توفیق لشکر بسیج شده از وزارت امور خارجه، وزارت ورزش و مسئولین باشگاه برای برگرداندن سرمربی استقلال، بیانگر این واقعیت است که سیاست باج دادن به زیاده خواهان از سوی دولت لبخند، نه‌تنها در این مورد، بلکه در عرصه سیاست خارجی، برجام و... نیز بی‌نتیجه خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها