کد خبر: ۴۶۵۵۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۱۵ دی ۱۳۹۸
ایران به دنبال تقابل سنتی و جنگ کلاسیک با آمریکا نخواهد بود، اما احتمال دارد مسئولیت انتقام از قاتلان سردار سلیمانی بر عهده متحدان منطقه ای ایران قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری عربی ۲۱ در مطلبی نوشت که آمریکا سال جدید میلادی را با تنش بزرگ در برابر ایران آغاز کرده است و بامداد جمعه یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی ایرانی یعنی سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی را به شهادت رساند. این اتفاق سوالات زیادی را در خصوص سناریو‌های احتمالی ایران در واکنش به این اقدام ایجاد کرده که در خصوص شکل و حجم و منطقه جغرافیایی این واکنش قابل بررسی است.

طلال عتریسی تحلیل‌گر مسائل منطقه و متخصص در زمینه مسائل مربوط به ایران در گفتگو با عربی ۲۱ تاکید کرد که با وجودی که آمریکا طرح‌های متعددی از سال‌های گذشته برای هدف قرار دادن سلیمانی دنبال کرده است، اما این تصمیم آمریکا تا حدی غافلگیر کننده بود، بویژه که این تصمیم‌گیری در درجه اول به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتسب شد.

وی تاکید کرد که این اقدام تا حد زیادی به محاسبات داخلی آمریکا باز می‌گردد، چرا که ترامپ مشکلات سیاسی متعددی را فراروی خود دارد و نیازمند تحقق پیروزی‌هایی است، اما در عین حال این تصمیم باعث افزایش تنش میان آمریکا با ایران به بالاترین حد خود می‌شود.

عتریسی تاکید کرد که آمریکایی‌ها این موضوع را می‌دانند و به همین علت است که از ترس واکنش احتمالی ایران در بالاترین سطح آماده باش خود قرار گرفته‌اند.

عتریسی تاکید کرد که ایرانی‌ها در قبال این حادثه سکوت نخواهند کرد، چرا که سردار قاسم سلیمانی یک شخصیت عادی نبود.

این کارشناس لبنانی با تاکید بر این موضوع که اتفاق مذکور به منزله اعلام جنگ ضد ایران است، پیش‌بینی کرد که موجودیت آمریکا در عراق هدف احتمالی واکنش ایران باشد، علاوه بر اینکه ممکن است صد‌ها نظامی آمریکا در سوریه نیز هدف این انتقام باشند، در هر حال تهران به ترامپ این آزادی عمل را نخواهد داد که بتواند قواعد بازی را تغییر دهد یا سناریو‌های مشخصی را از طریق این عملیات به طرف مقابل تحمیل کند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که هرگونه واکنش احتمالی ممکن است طی چندین هفته انجام شود، واکنشی که می‌تواند آمال و آرزو‌های ترامپ برای حفظ ریاست جمهوری آمریکا را به پایان برساند، در همین راستا هشدار‌هایی از سوی مقامات سیاسی و نظامی و به ویژه عناصر دموکرات مجلس سنا مطرح شده مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا جان نظامیان آمریکایی را به خطر انداخته است.

در همین رابطه محمد صادق تحلیلگر عراقی مسائل منطقه در گفتگو با عربی ۲۱ تاکید کرد که ایران به دنبال تقابل سنتی و جنگ کلاسیک با آمریکا نخواهد بود، اما احتمال دارد مسئولیت انتقام از قاتلان سردار سلیمانی بر عهده متحدان منطقه‌ای آمریکا قرار بگیرد. وی پیش بینی کرد که این انتقام می‌تواند از طریق یک عملیات بی‌سابقه ضد منافع و نیرو‌های آمریکایی در عراق یا سوریه یا افغانستان و دیگر کشور‌های منطقه صورت گیرد که با حمایت و پشتیبانی ایران انجام می‌شود.

محمد صادق نیز ترور سردار سلیمانی را مرتبط با محاسبات سیاست داخلی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری آینده در این کشور دانست و تاکید کرد که دونالد ترامپ به این ترتیب تلاش دارد بار دیگر خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا مطرح کند و از حمایت دولت رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستی در آمریکا بیش از پیش بهره بگیرد.

محمد غازی الجمل کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز تاکید کرد تقابل مستقیم برای هر دو طرف هزینه زیادی خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها