کد خبر: ۴۶۹۶۲۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
دست‌به ماشه سمت مزاحم‌ها؛
ماجرای ۱۵ ‌آوریل در خلیج فارس، تنش دریایی میان ایران و آمریکا را به اوج خود رسانده؛ ماجرایی که یادآور تنش دریایی دو کشور در بهار سال گذشته است؛ تنشی که به سرنگونی پهپاد آمریکایی منجر شد و این کشور را به عقب‌نشینی واداشت. امروز نیز فرمانده سپاه خطاب به آمریکا هشدار داده است که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌‌‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی مورد هدف قرار می‌گیرد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ماجرای ۱۵ ‌آوریل در خلیج فارس، تنش دریایی میان ایران و آمریکا را به اوج خود رسانده؛ ماجرایی که یادآور تنش دریایی دو کشور در بهار سال گذشته است؛ تنشی که به سرنگونی پهپاد آمریکایی منجر شد و این کشو را به عقب‌نشینی واداشت. امروز نیز فرمانده سپاه خطاب به آمریکا هشدار داده است که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌‌‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی مورد هدف قرار می‌گیرد.


 داستان اصلی
ماجرا از آنجا شروع شد که ساعت 6 صبح سه‌شنبه، 19 فروردین ناو تروریست‌‌‌های آمریکایی با شماره بدنه CG 72 راه شناور شهید سیاوشی را که در حال گشت‌زنی در منطقه بود، برای مدتی سد می‌‌کند و سرانجام این شناور با اقدامی حرفه‌ای و هوشمندانه، با کنار زدن ناو آمریکایی موفق به ادامه مسیر خود می‌‌شود. پس از آن سپاه تصمیم می‌‌گیرد برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیر‌قانونی، خطرناک و ماجراجویانه تروریست‌‌‌های آمریکایی ظرفیت‌ گشت‌‌‌های دریایی خود در آب‌‌‌های خلیج فارس را افزایش دهد. پس از این تصمیم سپاه، یک هفته بعد، چهارشنبه، 27 فروردین که 11 قایق سپاه به صورت گروهی در حال گشت‌زنی بودند، با ناوها و کشتی‌‌‌های جنگی آمریکا مواجه می‌‌شوند. تروریست‌‌‌های آمریکایی بی‌توجه به هشدارها و اخطارهای شناورهای ایرانی، اقدامات غیرحرفه‌ای و تحریک‌کننده از خود نشان می‌‌دهند که با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی مواجه و مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه می‌‌شوند. پس از این اتفاقات، ارتش تروریستی سنتکام در اقدامی پیشدستانه روایتی هالیوودی از این ماجرا بیان کرد؛ روایتی كه شناورهای سپاه را عامل اصلی این تنش دریایی معرفی می‌‌کرد. نیروی دریایی سپاه نیز در بیان جزئیات ماجرای ۱۵ ‌آوریل در خلیج فارس، تاکید کرد که مستندات خلاف ادعای آمریکایی‌هاست و گفت هرگونه خطای محاسباتی را قاطعانه پاسخ می‌دهیم.
 
لاف در غربت ترامپ
سپس دونالد ترامپ در کنفرانس خبری کاخ سفید اعلام کرد که «واشنگتن اجازه نخواهد داد که برای ناوهای آمریکا مزاحمتی ایجاد شود که اگر این اتفاق بیفتد، نیروهای آمریکایی می‌توانند تیراندازی کنند». او سپس در پیامی توییتری بار دیگر به ماجراجویی و فرافکنی علیه ایران پرداخت و بدون اشاره به اقدامات خلاف پروتکل‌های دریانوردی نیروهایش در ماجرای اخیر در خلیج‌فارس نوشت که به نیروی دریایی کشورش دستور داده به قایق‌های ایرانی در صورت اقدامات یا تحرکات ایذایی، حمله کنند؛ اظهاراتی که با واکنش پنتاگون مواجه شد و روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که پنتاگون هیچ دستور رسمی از سوی ترامپ برای هدف ‌گرفتن قایق‌های تندروی ایرانی دریافت نکرده است. این روزنامه نوشت که ترامپ سابقه‌ای طولانی در اعلام سیاست‌هایش از طریق توییتر دارد که با سیاست‌های سنتی متناقض است، این در حالی بوده که وزارت دفاع قواعد سختگیرانه‌ای برای درگیری دارد.
دونالد ترامپ که اکنون در واکنش به اقدام قانونی شناورهای نظامی ایران و تحقیر مجدد ناوهای آمریکایی در خلیج فارس مدعی صدور دستور حمله به قایق‌های توپ‌دار ایرانی شده است، پیش از این نیز در اوایل ژانویه (اواسط دی 98) تهدید کرده بود که اگر ایران اقدامی علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه انجام دهد، با پاسخ سنگینی مواجه خواهد شد. وی حتی مدعی شده بود که 52 نقطه از جمله اماکن فرهنگی در ایران به‌عنوان هدف نظامی تعیین‌ شده و در صورت اقدام ایران علیه آمریکا، هدف حمله قرار خواهند گرفت.
 
عبرت عین‌الاسد و پهپاد گلوبال‌هاوک
این تهدید ترامپ پس از آن مطرح شد که در نخستین ساعات بامداد جمعه، سیزدهم دی‌، سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده نیروهای الحشد الشعبی و تنی چند از دیگر اعضای این سازمان در حمله پهپادی ارتش آمریکا که به دستور شخص ترامپ انجام شد، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیدند. با وجود این تهدید به ‌ظاهر جدی ترامپ، سپاه پاسداران بامداد چهارشنبه هجدهم دی در واکنش به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، این پایگاه را که بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و یکی از بزرگترین پایگاه‌های آنها در منطقه به‌شمار می‌رود، موشک‌باران کرد. این حمله درست در ساعت 1:20 بامداد یعنی لحظه به شهادت رسیدن سردار سلیمانی و همراهانش به دست تروریست‌های آمریکایی در فرودگاه بغداد، انجام شد. در پی این حمله موشکی، رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد که هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است؛ ادعایی که در روزهای بعد پوچ‌بودن آن با افشاگری‌ رسانه‌ها مشخص شد. سال گذشته نیز چندین تنش در خلیج فارس میان ایران و آمریکا رخ داد که خلیج فارس و دریای عمان را به داغ‌‌ترین منطقه جهان تبدیل کرده بود که نتیجه این رویارویی سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی بود؛ اقدامی که به تعبیر رسانه‌‌‌های غربی ایران از این طریق قدرت خود را به نمایش گذاشت. این رسانه‌ها دستور ترامپ برای حمله به مواضعی از ایران در روز پنجشنبه، ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) و سپس بازپس‌‌گرفتن دستور حمله را نمادی از استیصال رییس‌جمهوری آمریکا دانستند.
 
مشکلات ترامپ
حالا مجددا ترامپ لاف در غربت زده است. او می‌‌گوید که دستور حمله به قایق‌‌‌های سپاه را داده اما پنتاگون این دستور را تکذیب کرده است. از سوی دیگر امروز ترامپ با چالش‌های فراوانی در سیاست داخلی دست و پنجه نرم می‌‌کند. باوجود اینکه او ابتدا بیماری کرونا را جدی نگرفته بود و این اطمینان را به مردم کشورش داده بود که هیچ خطری آمریکا را تهدید نمی‌کند اما امروز آمریکا در آمار تلفات کرونا رکورد زده است و 23 میلیون نفر در اثر این بیماری کار خود را از دست داده‌اند. از سویی دیگر قیمت نفت در این کشور به زیر صفر دلار رسیده به‌طوری‌که شرکت‌‌‌های نفتی تقاضای کمک 66 میلیارد دلاری از دولت فدرال کرده‌اند و با ادامه سقوط قیمت نفت، موجی جدید از بیکاران به بیکاران کرونایی افزوده خواهد شد. همچنین در نظرسنجی‌ها شانس ترامپ در پیروزی در انتخابات ریاست‌‌جمهوری از رقیب دموکراتش، جو بایدن، کاهش یافته و مردم آمریکا دیگر امیدی به کارآمدی سیاست‌‌‌های ترامپ برای عبور از بحران‌ها ندارند.
 
ایران، آماده دفاع از خط قرمزهایش
 در چنین شرایطی اگر ترامپ یک تنش خارجی را بر مشکلاتش بیفزاید، دیگر آخرین تیر را بر آینده سیاسی خود رها کرده است، آن هم اگر کشور مقابلش ایران باشد؛ ایرانی که ثابت کرده در دفاع از مرزها و خط قرمزهایش با کسی شوخی ندارد و آماده رویارویی با هرگونه زیاده‌خواهی بیگانه است و آن را در عمل نیز ثابت کرده است؛ چنانکه سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران در جریان بازدید از منطقه نازعات و جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، تاکید کرد که به آمریکایی‌ها اعلام می‌‌کنیم که در دفاع از امنیت ملی، مرزهای آبی، منافع دریایی و امنیت کشتیرانی و نیروهایمان در دریا کاملاً مصمم و جدی هستیم و هر اقدامی با پاسخ قاطع، موثر و سریع ما مواجه خواهد شد. وی با یاد‌آوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌‌‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.

فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به رویارویی شناورهای دریایی سپاه با آمریکایی‌ها در خلیج فارس، اظهار کرد: شناورهای آمریکا هفته گذشته به دلیل رفتارهای غیرحرفه‌‌ای و خطرآفرین مزاحمتی را برای کشتی لجستیکی ما ایجاد ‌کردند و وقتی که شناورهای ما در دریا مشغول گشت‌زنی بودند آنها هراسناک ‌شدند؛ بنابراین منشا آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد، رفتار غیرحرفه‌ای و خطرآفرین آمریکایی‌ها در خلیج فارس بود.
سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه خلیج فارس را جزئی از استراتژی خود برای دفاع از منافع‌مان در دریا می‌‌دانیم، گفت: در ماجرای هفته گذشته هم آنچه مشاهده شد، آشفتگی و بی‌انضباطی عملیاتی در واحدهای نظامی آمریکا در دریا بود که نشان می‌‌داد احتمالاً به دلیل درگیر بودن آمریکایی‌ها در مساله بیماری کرونا در داخل، نوع فرماندهی و کنترل آنها بر واحدهای نظامی‌شان ضعیف شده است.
 
پاسخ ظریف
 «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم به تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر هدف قرار دادن شناورهای ایرانی در صورت نزدیک ‌شدن به کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس، واکنش نشان داد و با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جمع نظامیان آمریکایی، در صفحه توییتر خود نوشت: «ارتش آمریکا تاکنون بیش از ۵۰۰۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ دارد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا باید به نیازهای آنها رسیدگی کند، نه اینکه در تهدیداتی که توسط تروریست‌های صدام انجام شده بود، دخیل شود». وی در ادامه تاکید کرد: «همچنین نیروهای آمریکایی هیچ کاری در فاصله هفت هزار مایلی از خانه خود ندارند که ملوانان ما را در سواحل خودمان در خلیج فارس تحریک می‌کنند».

*صبح نو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها