کد خبر: ۴۷۱۴۸۴
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
یادداشت/
پرهام پوررمضان
ایالات متحده آمریکا بسیار مغرورانه و متکبرانه خود را مهد دموکراسی در جهان نشان می دهد و همواره از دیگر کشور ها می خواهد که دموکراتیک تر باشند و برخی از کشورها را که از نگاه ایالات متحده کمتر به مبانی دموکراتیک پایبند هستند را سرزنش می کند و یا علیه دولت های آن ها اقدام می کند در این یادداشت بر آن هستم که تحلیلی بر جامعه آمریکا و اتفاقات رخ داده در آن را ارائه کنم.

تاریخ کشور آمریکا به عنوان یک ساخت سیاسی مستقل به سال 1783باز می گردد که بر طبق معاهده پاریس به رسمیت شناخته شد. سالها پیش هنری لیوس پیش بینی کرده بود که این قرن ،قرن دولت امریکاست اما معضلاتی همچون ویتنام، کاهش رشد اقتصادی و گسترش بیش از حد قلمرو و مداخلات ایالات متحده این نکته را پیش آورد که ممکن است این فرض رو به اتمام رود.

ایالات متحده همچون غولی تنومند بر جهان سایه افکنده است که از نقطه اثر های آن می توان به اقتصاد ،سیاست ،روابط بین الملل و ... اشاره کرد. برخی از صاحب نظران بر این باورند که این قدرت ایالات متحده نشات گرفته شده از فروپاشی اتحاد شوروی است  و این وضعیت یعنی یک نظام تک قطبی پایدار نخواهد بود.

این اعتراضاتی که اکنون در ایالات متحده در حال رخداد است منجر به تغییر رژیم نمی شود زیرا کشور دومی به نام آمریکا وجود ندارد که از مخالفین و معترضین حمایت کند ،حوادث رخ داده شده تقریبا ادامه دهنده ی موج ها ی دیترویت در سال 1967، لوس آنجلس در سال 1992می باشد که ریشه در اعتراضات نژادی داشته است.این اعتراضات که دست کم در 75 شهر ایالات متحده وجود دارد و نحوه ی برخورد با آن از طرف ایالات متحده نشان می دهد که حقوق بشر یک اهرم فشار از طرف کشور امریکا بر سایر کشور هاست.

نحوه ی برخورد  ترامپ با این اعتراضات به گونه ای است که برخی از مقامات فعلی و سابق سازمان سیا او را با معمر قذافی نیز مقایسه کرده اند.اما برای رخ داد و تداوم این اعتراضات  می توان به چهار علت اصلی یعنی سیستم عدالت کیفری، پلیس و نیروهای امنیتی ،شیوع ویروس کرونا و عدم کارایی دولت در قبال آن و پایین بودن سطح رهبری اشاره کرد.

در نهایت باید گفت بیشتر مطالعه کنندگان کشور ایالات متحده بر این باورند که دو نکته مهم یعنی حاکمیت قانون و دولت پاسخگو در این کشور دارد از بین می رود البته این یک بحران در سیاست داخلی امریکاست و جلو افتادن رقبای ترامپ نیز بیشتر به دلیل عملکرد بد ترامپ نسبت به ویرس کرونا می باشد و این اعتراضات سبب شده است که او از زیر بار این فشار بیرون بیاید. البته در پایان باید گفت از وضعیت کنونی ایالات متحده سیاستمداران چینی ابراز رضایت می کنند چون در دو مرحله به اصطلاح سرمایه داری را شکست دادند در ابتدا ویروس کرونا و حالا اعتراضات نسبت به کشته شدن جورج فلوید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها