کد خبر: ۴۷۲۲۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۰۱ تير ۱۳۹۹
وزیر راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر این مطلب که تولید و ساخت مسکن به جریانی پایدار و مستمر تبدیل شده است، سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی را در بخش مسکن، کنترل قیمت مسکن و ساماندهی بازار اجاره، تشریح کرد.
به گزارش پایگاه 598، وزیر راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر این مطلب که تولید و ساخت مسکن به جریانی پایدار و مستمر تبدیل شده است، سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی را در بخش مسکن، کنترل قیمت مسکن و ساماندهی بازار اجاره، تشریح کرد.

بخشی از التهاب بازار مسکن غیرواقعی است

محمد اسلامی:

* (درباره شرایط التهابی و بازار متلاطم مسکن): شرایط التهابی و تغییرات قیمتی رخ داده در بخش مسکن، ناشی از تلاطماتی است که در بازار ارز و طلا رخ داده و متاثر از آن است. در طول دهه های گذشته تیز این تجربه وجود داشته که بین تورم و تغییرات نرخ ارز با قیمت مسکن و اجاره بها رابطه وجود داشت و افزایش قیمت های بخش مسکن متاثر از تورم و تغییرات نرخ ارز بود.

* در شرایط کرونایی که اصلا معامله ای انجام نمی شود، صرفا نگرانی از قیمت واقعی مسکن وجود دارد که موجب شده در برخی سایت ها، التهابات قیمتی مسکن را شاهد باشیم. در حالی که اگر ملاک عمل، معاملات واقعی مسکن و میزان معاملات و مبایعات باشد، رکوردهای قیمتی موجود افزایش ناگهانی قیمت را ثبت نکرده است.

* حالت روانی ایجاد شده در بخش مسکن با هدف حفظ ارزش پول و نقدینگی است و التهابات بخش مسکن متاثر از این عامل است.

* برنامه مشخص وزارتخانه، برنامه طرح اقدام ملی مسکن است تا افرادی که فاقد مسکن هستند بتوانند با اطمینان خاطر و به صورت برنامه ریزی شده، صاحب خانه شوند. همچنین در خصوص اجاره و احداث واحدهای اجاره ای و ساماندهی این بخش نیز مجموعه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است.

* ( با اشاره به اینکه در بخش قیمت گذاری مسکن و اجاره، قانون مدونی وجود ندارد): بخش مسکن و اجاره، بخشی خصوصی است و همواره شرایط عمومی بازار، نرخ اجاره بها را تعیین کرده است. در عین حال با توجه به تغییرات رخ داده و بحث های گوناگون دولت، مقرر شد تا بلادرنگ و بافوریت، ضوابطی تعیین شود تا اقشار اجاره نشین که در ایام کرونا بیشترین آسیب را دیدند، بتوانند تسهیلات ودیعه اجاره دریافت کنند و بخشی از زیان خود را از صندوق حمایتی که تشکیل می‌شود جبران کنند.

* جلسات متعدد کارشناسی برای تعیین میزان و مدت ودیعه اجاره برای اقشار آسیب پذیر در حال انجام است که به زودی نهایی می شود.

 * با همکاری قوه قضاییه و سایر دستگاه ها در ستاد اقتصادی دولت و ستاد ملی کرونا به دنبال آن هستیم تا بتوانیم قراردادهایی وضع کرده و التهابات بازار اجاره را کاهش دهیم.

*  قیمت گذاری اجاره کار دشواری بوده و دولت در این زمینه محتاط است. برای ما اهمیت دارد که زندگی مستاجران کیفیت داشته باشد. به دنبال راهکارهایی هستیم تا گره از کار مردم بگشاییم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها