کد خبر: ۴۷۲۶۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۰۹ تير ۱۳۹۹
سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پس از سه ماه سکوت در مقابل افزایش خودسرانه قیمت انواع کالا و موادمصرفی مردم از سوی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، اکنون با نشان دادن چراغ سبز به تولیدکنندگان موادغذایی و ... با افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات موافقت کرده است و شنیده‌ها حاکی از آن است که افزایش قیمت انواع روغن، مواد شوینده و بهداشتی نیز در راه است.
به گزارش پایگاه 598، با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی در فروردین ماه، قیمت انواع کالا‌ها به تدریج به صورت هفتگی افزایش یافت. سازمان حمایت و تعزیرات در سه ماه گذشته مدام این افزایش قیمت را تخلف اعلام کرد و به مردم، پیگیری دلایل گرانی‌ها را وعده دادند. افزایش قیمت خودرو در بازار اولین کالایی بود که رسانه‌ای شد و تمامی اخبار به سمت بازار خودرو و تصمیمات جدید مسئولان سوق داده شد. غافل از اینکه همزمان با خودرو قیمت روغن، برنج، تخم مرغ و لبنیات و انواع کنسرو و حتی انواع شامپو‌ها و موادبهداشتی نیز به صورت هفتگی گران شد، اما همه حواس‌ها به بازار خودرو بعد از آن دلار و سکه متمرکز شد. اکنون که قیمت انواع کالا‌ها ۵تا ۲۰ درصد گران شده، سازمان حمایت به صورت رسمی از افزایش قیمت مرغ منجمد و گرم، تخم مرغ، لبنیات خبر می‌دهد و به متخلفان هشدار می‌دهد که اگر این قیمت‌ها اجرایی نشود، با آن برخورد قانونی می‌کنند.

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۲۰ هزار تومان

در روز‌های اخیر شاهد تغییر قیمت مصوب تخم‌مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار بودیم، به طوری که اوایل هفته گذشته ابتدا قیمت ۱۸هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد و بعد از آن به ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان تغییر یافت و روزگذشته سازمان حمایت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی بسته به وزن آن، حدود ۲۰ هزار تومان تعیین شد و با هرگونه افزایش قیمت تخم مرغ بیش از نرخ مصوب برخورد قانونی خواهد شد.

در این اطلاعیه علت افزایش قیمت تخم‌مرغ، افزایش هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، حمل و نقل، خوراک و ... و همچنین حفظ و استمرار تولید عنوان شد که بر این اساس سقف قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری حداکثر ۹۵ هزار ریال قیمت مصرف‌کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن حدود ۲۰ هزار تومان تعیین شد.

همچنین سازمان حمایت تأکید کرد که فروش تخم‌مرغ با قیمت‌های بالاتر از قیمت مصوب تخلف و در صورت مشاهده برخورد قانونی لازم با متخلفان، توسط بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان‌های صمت استانی صورت می‌گیرد. این در حالی است که در روز‌های اخیر قیمت هر شانه تخم‌مرغ در سطح خرده فروشی‌ها به ۳۲ هزار تومان هم رسیده است.

همچنین براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار به منظور استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی، تنظیم بازار تخم‌مرغ بر عهده اتحادیه مرکزی مرغداران میهن قرارگرفته و در شرایطی که قیمت تخم‌مرغ در کشور روند افزایشی داشته است و با هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه ذی‌ربط صادرات تخم‌مرغ تا زمان تنظیم بازار داخلی متوقف شد.

اختصاص ۱۵هزار تن سهمیه به استان‌ها

ستاد تنظیم بازار در تصمیمی، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان و مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان تعیین کرد که با تلورانس قیمتی ۵ درصد بر اساس نظر کارگروه تنظیم بازار استان قابل تغییر است.

بر این اساس به منظور تنظیم بازار گوشت مرغ، مرحله دوم توزیع ۱۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد با قیمت مصوب حداکثر ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تحویل در سردخانه و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خرده‌فروشی به ازای هر کیلوگرم در سراسر کشور آغاز شد.

شرکت پشتیبانی امور دام براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار مکلف شده تا نسبت به تأمین نیاز استان‌ها به میزان اعلامی از سوی استان و همچنین عرضه مستقیم در میادین میوه و تره‌بار رأساً اقدام و نسبت به تأمین نیاز غرف میادین اقدام کند.

جوجه‌ریزی ماهانه از تیرماه به میزان ۱۱۵میلیون قطعه مورد تأکید قرار گرفته است، همچنین قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد و به کارگروه‌های تنظیم بازار استانی اختیار ۵ درصد کاهش یا افزایش قیمت داده شده است.

قیمت مرغ منجمد تنظیم بازاری ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد

ستاد تنظیم بازار روز گذشته اعلام کرد قیمت مرغ منجمد تنظیم بازار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کننده و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای توزیع‌کننده تعیین شد. شرکت پشتیبانی امور دام مکلف به تأمین نیاز استان‌ها به میزان اعلامی از سوی استان‌ها و همچنین عرضه مستقیم در میدان میوه و تره بار و تأمین نیاز عرف میادین شد.

همچنین در پی اعتراض مکرر مرغداران نسبت به قیمت مصوب مرغ و افزایش قیمت مرغ گرم به ۲۰هزار تومان و تخم‌مرغ به ۲۹ هزار تومان، اتحادیه پرنده و ماهی تهران در اطلاعیه‌ای با هشدار به توزیع‌کنندگان متخلف مرغ گرم اعلام کرد: نرخ مصوب مرغ ۱۵هزار تومان است و با متخلفان در این زمینه برخورد قاطع می‌شود. در متن این اطلاعیه آمده است: به اطلاع تمامی همکاران محترم می‌رساند، طبق دستور و تصویب ستاد تنظیم بازار، تعزیرات حکومتی، وزارت صنعت و معدن قیمت تعزیراتی مرغ گرم جهت خرده‌فروشی فروشگاه‌ها از تاریخ ۵ تیرماه ۹۹، هر کیلو ۱۵هزار تومان است. رعایت نرخ فوق الزامی بوده و با متخلفان برخورد قاطع صورت می‌پذیرد. توزیع مرغ به نرخ مصوب از روز یک‌شنبه مورخ هشتم تیرماه به دارندگان جواز کسب در میدان بهمن انجام می‌گیرد.

افزایش ۲۲ تا ۲۸درصدی انواع لبنیات

همچنین به رغم افزایش خودسرانه قیمت انواع پنیر و خامه و بستنی در ماه‌های گذشته به صورت تدریجی و هفتگی، کارگروه تنظیم بازار نرخ جدید انواع فرآورده‌های لبنی را با احتساب افزایش ۲۲ تا ۲۸ درصدی که پیشتر تصویب کرده بود، اعلام کرد. براساس اعلام کارگروه تنظیم بازار، قیمت یک لیتر شیر بطری کم‌چرب ۵/ ۱ درصد چربی ۵ هزار و ۶۰۰ تومان، شیر بطری نیم چرب ۲درصد، چربی ۵ هزار و ۹۰۰ تومان، شیر بطری پرچرب ۳‌درصد چربی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و شیر کامل ۲/ ۳ درصد چربی ۶ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد. همچنین قیمت شیر نایلونی ۹۰۰گرمی ۴هزار تومان تعیین شد.

قیمت هر ۹۰۰ گرم ماست کم‌چرب ۵/ ۱ درصد چربی ۶هزار و ۳۰۰ تومان و ماست پرچرب ۹۰۰ گرمی ۳درصد چربی ۷ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد. نرخ ماست دبه‌ای کم‌چرب ۵/ ۱ درصد چربی ۲ هزار و ۵۰۰ گرمی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ماست پرچرب ۳درصد چربی ۲ هزار و ۵۰۰ گرمی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. همچنین قیمت پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی نیز ۱۰هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد.

محمدرضا کلامی، معاون بازرگانی داخلی و دبیر کارگروه تنظیم بازار در نامه‌ای درباره دستورالعمل‌ها و تصمیمات کمیته تخصصی تعیین نرخ اقلام پروتئینی اعلام کرد: با توجه به درخواست تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه برای اصلاح نرخ و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهاده‌ها (ذرت و جو هزار و ۵۰۰ تومان و سبوس هزار و ۴۰۰ تومان) و قیمت فروش شیرخام با مشخصات ۲/ ۳ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰هزار مبلغ ۲ هزار و ۹۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در دامداری تصویب شد. دامنه مجاز قیمت ۷۰۰کمتر یا بیشتر با توافق خریدار و فروشنده بلامانع است دو قیمت عرضه سبوس مبلغ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به صورت تک نرخی در سامانه مربوطه تعیین شد و به ازای ۱/ ۰ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ آن ۵۰ تومان متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت مصوب شیر خام اضافه یا کسر خواهد شد. با توجه به سهم اثر شیر خام در تولید محصولات لبنی قیمت ۱۰قلم محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری دستوری مصوب گردید.

همچنین در مصوبه کار گروه تنظیم بازار اعلام شده، قیمت سایر محصولات لبنی در احجام و کیفیت‌های مختلف بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری کالا‌های تولید داخل توسط تولیدکنندگان با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و پس از اطلاع رسانی در سامانه ۱۲ملاک عمل خواهد بود. جهت تحقق قیمت‌های مصوب فوق مقرر شد کار گروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی ظرف ۱۰ روز کاری نسبت به تعیین عوارض صادراتی شیرخشک و سایر محصولات لبنی اقدام کند. با توجه به اعلا م رسمی از این قیمت از سوی سازمان حمایت آیا بازار از این قیمت‌های مصوب تبعیت خواهد کرد؟ یا باز هم مانند گذشته قیمت‌ها گران می‌شود؟
منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها