کد خبر: ۴۷۴۳۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
روزنامه القدس العربي
افسران اسرائیلی مسئولیت آموزش شبه نظامیان حفتر را بر عهده دارند و امارات هم شبه نظامیان حفتر را به سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیلی مجهز کرده است.
به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه 598، به نقل از روزنامه القدس العربي، رژیم صهیونیستی در خفا و با احتیاط به سمت لیبی می‌رود تا مسبب خشم ملت‌های عربی علیه حفتر نشود.
به نظر می‌رسد اسرائیل از صحنه حوادث لیبی دور است، اما گزارش‌های تحقیقاتی و رسانه‌ای مختلفی تایید می‌کند که اسرائیل از خلیفه حفتر کودتاچی در مقابله با دولت قانونی حمایت می‌کند، زیرا با شبه نظامیان شرق لیبی منافع همسو دارد. اسرائیل که در حال حاضر در مشکلات داخلی خود غرق شده است، تلاش می‌کند روابطش با حفتر پنهان باقی بماند تا او در برابر افکار عمومی عربی و اسلامی در تنگنا قرار نگیرد.
روزنامه جروز الم پست فاش کرد، طی اوت و سپتامبر ۲۰۱۹ افسران اسرائیلی مسئولیت آموزش شبه نظامیان حفتر را برای جنگ‌های خیابانی در مناطق تحت کنترل نیرو‌های حفتر، بر عهده داشتند و امارات هم به منظور رویارویی با پهپاد‌های ارتش لیبی وابسته به دولت قانونی، شبه نظامیان حفتر را به سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیلی مجهز کرده است.
این در حالیست که یوسف میلمن، در مقاله‌ای در روزنامه میدل ایست آی فاش کرد فرستادگان دستگاه اطلاعاتی اسرائیل (موساد) تاکتیک‌های جنگی، جمع آوری و تحلیل داده‌های اطلاعاتی را در مصر به برخی افسران مهم حفتر آموزش داده اند. میلمن، اشاره کرده است حفتر بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در مناسبت‌های مختلف با فرستاده‌های موساد و کسانی دیدار کرده است که به شبه نظامیان او در خرید تجهیزات دید در شب و سلاح‌های تک تیرانداز کمک کرده اند. روزنامه فرانسوی زبان لوموند دافریک نیز دوم ماه جاری اعلام کرد حفتر سال ۲۰۱۵ و بعد از مذاکره با اعضای موساد در اردن به اسرائیل پناه برد. این روزنامه همچنین فاش کرد نیرو‌های هوایی اسرائیل در بمباران شهر سرت به حفتر کمک کردند. البته تاریخ این حمله و طرف هدف قرار گرفته شده مشخص نیست.
کاملا مشخص است، حفتر که طرفدارانش در به سبب حضور او در جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ علیه اسرائیل «در هیچ جنگی شرکت نکرد» به خود می‌بالند، برای ائتلاف با دشمن دیروز آماده است تا هدف خود را مبنی بر سیطره بر لیبی محقق کند. نیرو‌های حفتر با وجود اینکه مراتب و درجه‌های بالایی دارند حرفه‌ای عمل نمی‌کنند به همین سبب در زمینه برنامه ریزی و جنگ‌های داخلی به آموزش ویژه نیاز دارند و علاوه بر این حفتر برای رویارویی با پهپاد‌های ارتش لیبی به سلاح‌های منحصر به فرد نیاز دارد. از این رو وی برای استفاده از امکانات اسرائیل به خصوص نفوذ لابی یهودی در آمریکا تلاش می‌کند تا بتواند بر تصمیم گیرندگان در کاخ سفید تاثیر بگذارد.
تلاش‌های حفتر برای نزدیک شدن به اسرائیل در صحبت‌های عبدالسلام البدری، معاون نخست وزیر دولت تحت حمایت حفتر (که در سطح جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شود) در گفتگو با یک روزنامه عبری زبان است که گفته بود «آن‌ها هیچ وقت دشمن اسرائیل نبوده و نخواهند بود.»
البدری از این هم فراتر رفت و به تل آویو پیشنهاد داد ائتلافی شامل لیبی، مصر، یونان، قبرس رومی (جنوبی) و حتی لبنان تشکیل شود. وی توضیح داد این ابتکار عمل برای امضای توافق دریایی مشترک در رویارویی با توافق ترسیم مرز‌های آبی است که ترکیه با دولت لیبی در طرابلس امضا کرده است.
بعد از جنجالی که صحبت‌های البدری به وجود آورد او آنچه را روزنامه راستگرای افراطی اسرائیلی مکور ریشون در مصاحبه با البدری را منتشر کرده بود، تکذیب کرد.
اما منافع تل آویو در لیبی متعدد است. بعد از سقوط نظام قذافی در سال ۲۰۱۱ گزارش‌های رسانه‌ای از رسیدن سلاح از لیبی به نوار غزه از طریق خاک مصر خبر دادند که این مسئله اسرائیل را ناراحت کرد چرا که آن را تهدیدی برای امنیت داخلی خود می‌دانست. مطرح شدن حفتر در سال ۲۰۱۴ و سپس کنترل او بر شرق لیبی، برای اسرائیل به مثابه دیواری مقاومتی در برابر انتقال سلاح از لیبی به غزه بود و سیطره حفتر بر لیبی به معنای پایان خطری بود که طرابلس اوایل دوره قذافی و اوایل انقلاب ۱۷ فوریه ۲۰۱۱ برای اسرائیل داشت. همچنین بسیار احتمال دارد که لیبی غنی از نفت به وارد کننده سلاح اسرائیل تبدیل شود و صادرات سلاح منبع درآمد مهمی برای اسرائیل به شمار می‌رود.
در ادامه این گزارش آمده است: از آنجا که اسرائیل به منظور مقابله با ایران و جریان اسلامی، برای ائتلاف با امارات، مصر و عربستان تلاش می‌کند، حفتر که تحت حمایت این ائتلاف قرار دارد بیشتر از سایرین به تل آویو نزدیک است. تل آویو سیاست «دوست دوستم دوست من است و دشمن دشمنم دوست من است» را دنبال می‌کند. در همین خصوص گریگوری شوباک، استاد آمریکایی پژوهش‌های رسانه‌ای در مصاحبه با پایگاه داخلی «رییل نیوز» توضیح داد که یکی از مهمترین عللی که تل آویو را به سمت حمایت از حفتر سوق می‌دهد این است که آمریکا همراه رژیم‌های دیکتاتوری در خاورمیانه و اسرائیل، برای تشکیل ائتلافی ضد ایرانی تلاش می‌کند و همچنین می‌خواهد دیکتاتور‌های عرب کاملا و برای همیشه از مسئله فلسطین دست بکشند.
شاید در آینده شاهد دخالت بیشتر اسرائیل در درگیری لیبی باشیم، اما با سرو صدای کمتر به خصوص بعد از شکست حفتر در منطقه غربی و عقب نشینی بیش از ۴۰۰ کیلومتری او به سمت سرت-الجفره در مرکز لیبی.
در همین خصوص مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل در گزارشی هشدار داد پیروزی‌های ارتش لیبی در برابر شبه نظامیان حفتر، جایگاه دولت وفاق ملی و به همان مقدار جایگاه مرکزی ترکیه را در منطقه تقویت می‌کند و در مقابل اردوگاه دیگر که شامل اسرائیل، مصر، یونان و قبرس رومی (جنوبی) است، ضعیف می‌شود. در نتیجه ائتلاف متشکل از مصر، اسرائیل، یونان و قبرس رومی (جنوبی) برای تقسیم ذخایر گازی تازه کشف شده در خاورمیانه، با دیده شک و نگرانی به توافقنامه‌ای نگاه می‌کند که ترکیه با دولت قانونی لیبی به منظور ترسیم حدود دریایی امضا کرده است و این توافقنامه با منافع ائتلاف مذکور همسو نیست. به همین سبب اسرائیل برای کشیدن خط لوله گاز از زیر آب به یونان و ایتالیا و از طریق قبرس رومی (جنوبی) تلاش می‌کند، اما این خط از منطقه دریایی بین ترکیه و لیبی می‌گذرد و در نتیجه به موافقت آنکارا نیاز دارد و البته ائتلاف کشور‌های شرق مدیترانه با آن مخالفند. به همین سبب حمایت اسرائیل از حفتر یکی از برگه‌های فشاری است که تل آویو برای بازی با آن علیه ترکیه تلاش می‌کند. اما حمایت اسرائیل از حفتر شاید خشم دیگر کشور‌های مخالف تل آویو در منطقه مانند الجزایر و تونس و حتی جریان‌های حامی ژنرال کودتاچی مانند ملی گرا‌های عرب و سلفی‌های جریان مدخلی را برانگیزد، مسئله‌ای که باعث می‌شود اسرائیل در خفا و با احتیاط و با هماهنگی با قاهره به سمت لیبی برود به گونه‌ای که خشم ملت‌های منطقه عربی را باعث و حفتر به مزدوری و خیانت متهم نشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها