کد خبر: ۴۷۴۹۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۹     ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اقدام اخير دولت در پرداخت يارانه جديد جداي از اينکه خلاف صريح قانون است با شرايط کشور نيز متناسب نيست.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزي خبر علي لاريجاني در آغاز نخستين جلسه علني سال 91 مجلس شوراي اسلامي افزود: اين اقدام نه تنها کمکي به جلوگيري از گراني نمي کند بلکه آنرا تشديد خواهد کرد.

وي گفت: اين تصميم کمکي به حل مسئله بيکاري نمي کند و هيچ افق روشني را براي توليد کشور ترسيم نخواهد کرد.

رئيس مجلس افزود: اگر دولت مجموعه اي از اين تصميمات را با هم در نظر مي گرفت قطعاً مجلس به آن توجه مي کرد اما چنين مجموعه اي ملاحظه نشده است.

لاريجاني گفت: اگر دولت در گام دوم هدفمندي يارانه ها جلوگيري از تورم و کمک به رونق توليد و ايجاد اشتغال را ملاحظه مي کرد با موافقت مجلس مواجه مي شد.

وي افزود: مجلس شوراي اسلامي نمي تواند با طرح هاي غير کارشناسي که طوفان تورم ايجاد مي کند موافقت کند نظير وضعي که در چند ماه گذشته اتفاق افتاد و ثروت مردم را تقليل داد.

تأمل مجلس در گام دوم هدفمندي، براي اصلاح وضع توليد و اشتغال

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر مجلس در گام دوم هدفمند کردن يارانه ها تأمل دارد به سبب اصلاح وضع توليد ، بهبود وضع اشتغال و بيکاري ، جلوگيري از تورم و گراني است تا با مشورت هاي کارشناسانه و رسيدگي به اشکالات گام نخست ، آنچه مصلحت ملت است مورد توجه قرار گيرد.

لاريجاني در آغاز با تبريک سال جديد ابراز اميدواري کرد آغاز سال نو ، سرآغاز تفکري نو و همتي بلند براي تحقق سعادت ملت شود.

وي با اشاره به اينکه امروز ايران داراي عناصر مهم اقتدار براي سرافرازي ملت و ايجاد امنيت در منطقه است گفت: نيروي انساني عظيم متخصص، ظرفيت پايه اي براي تحرک آينده کشور است به شرط اينکه از ظرفيت تخصصي آن ها استفاده شود و داراي شغل متناسب باشند.

لاريجاني افزود:‌ تنوع شرايط اقليمي ، امکان خودکفايي در محصولات راهبردي کشاورزي و دامي را فراهم کرده است و لازمه آن فراهم کردن زمينه هاي توليد بيشتر با بهره وري بالاتر ، استفاده بهينه از آب و پرهيز از واردات بي رويه اينگونه محصولات براي حمايت از توليد داخلي کشاورزي و دامي است.

وي گفت: مجلس هشتم با تدوين قوانين مهم در اين زمينه پيشگام حرکتي راهبردي بوده است و در موضوع ورود محصولات کشاورزي و دامي ، سختگيرانه برخورد کرد و در قانون هدفمند کردن يارانه ها ، سهم مشخصي از درآمد را براي حمايت از کشاورزان و دامداران تخصيص داد و اين تصميمي راهبردي بود که مستقيما به عزت و اقتدار ملت مربوط است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه مسئولان اجرايي در تحقق خودکفايي محصولات کشاورزي و دامي دقت لازم را نداشته اند گفت: جا دارد که امسال با نامگذاري رونق بخشي به توليد ، همت خود را در حمايت جدي از توليدات کشاورزي صرف کنند.

وي در ادامه ظرفيت صنعتي و معدني کشور به ويژه در سال هاي پس از انقلاب را اميدبخش دانست و افزود: اين مهم در بخش هايي از صنعت که جنبه زيربنايي داشته و با مديريت صحيح ، بر رانت هاي دولتي متکي نبوده اميدبخش تر بوده است.

وي گفت: در بخش هايي از توليد صنعتي از صادرات نسبتاً مناسب برخوردار شديم و به ويژه با توجه به بازارهاي اطراف ايران ، زمينه حرکت اساسي بودجه بدون نفت از طريق گسترش صادرات غيرنفتي مقدور است.

لاريجاني لازمه اين امر را اجراي صحيح قانون اصل 44 قانون اساسي ، حمايت معقول از توليد داخلي و تسهيل فضاي کسب و کار خواند و افزود: در اين زمينه نيز مجلس هشتم گامهاي دقيقي در اجراي قانون اصل 44 برداشت و کميسيوني را مشخص کرد تا مستمر بر درست انجام شدن کارها نظارت کند و در اين زمينه چندين گزارش نيز ارايه شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس هشتم در تسهيل فضاي کسب و کار و به منظور ارتقاء توليد داخلي قانون مهمي را تصويب و در حمايت از توليد داخلي در قوانين مختلف از جمله قانون معدن ، قانون نفت و قانون برنامه پنجم توسعه زمينه هاي لازم را فراهم کرد.

وي افزود: اخيراً‌ نيز طرح خاصي در زمينه حمايت از توليد داخلي در کميسيون صنايع و معادن مجلس در دست بررسي است که اميدواريم هر چه سريعتر ارايه شود و تا پايان مجلس هشتم به صورت قانون درآيد.

لاريجاني گفت: در اين زمينه ظرفيت هاي مناسب صنعتي در کشور فراهم شد اما برخي اشکالات مديريتي و نارسايي ها موجب شد تا از اين ظرفيت صنعتي استفاده بهينه نشود و برخي صنايع دچار رکود يا ايستايي شدند.

بيانات رهبرانقلاب در آغاز سال نو، راهبردي دقيق براي ملت

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه گفت: بيانات رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي در طليعه سال نو درباره حمايت از کار و سرمايه ايراني، راهبردي دقيق براي ملت است.

علي لاريجاني افزود: اگر نگاهي اجمالي به اقدامات قدرت هاي زورگو در مقابله با ملت ايران داشته باشيم، متوجه مي شويم که نقطه کانوني مورد توجه آنها پيکره اقتصادي کشور است تا به توان اقتصادي کشور و توليد داخلي لطمه بزنند.

وي ادامه داد : ملاحظه مي کنيد آنچه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي در طليعه سال نو فرمودند که همت ملت در افزايش و رونق توليد و حمايت از کار و سرمايه داخلي شود با تحليل شرايط نيروي انساني، وضع کشاورزي و صنعت و رفتار قدرت هاي زورگو، راهبردي دقيق براي ملت است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت : اگر قواي سه گانه کشور در اين جهت همفکري صميمانه داشته باشند و محور تصميمات را رونق بخشي به توليد قرار دهند، تحريم ها را به فرصتي براي جهش توليد بدل خواهند کرد و از تورم و گراني جلوگيري و عامل اشتغال پايدار فراهم خواهد شد.

لاريجاني اضافه کرد: لازم است مجلس هشتم در ماه هاي پاياني خود مخصوصا در تدوين بودجه سال 91 ، موضوع رونق توليد و افزايش بهره وري را چه در کميسيون تلفيق و چه در کميسيون هاي تخصصي محور تصميم گيري خود قرار دهد و در تحقق اين امر راهبردي هيچ مصلحت انديشي سياسي را در نظر نگيرد.

وي ادامه داد : مطلب ديگري که لازم است به آن توجه شود، کنفرانس اخير در استانبول است که بر آن نام دوستان سوريه نهادند که در واقع نام اين کنفرانس دوستان سوريه نبود، بلکه نام آن رشوه دهندگان به اسرائيل براي تنفس جديد بود.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: وقتي دولت انگليس 500 هزار پوند براي ايجاد اغتشاش در سوريه اختصاص مي دهد و امريکا با پررويي سخن از کمک به تخريب داخلي سوريه مي کند و برخي کشورهاي منطقه که بعضا با داشتن نظام ديکتاتوري اخيرا متوجه دمکراسي در سوريه شده اند و حالا با کمک نظامي قصد به هم ريزي منطقه و ايجاد ضعف در مقاومت عليه رژيم صهيونيستي را دارند، به نام واقعي اين کنفرانس بهتر مي توان نائل شد.

وي گفت: مخصوصا سخنان وزير خارجه امريکا در ايجاد سپر موشکي مشترک با کشورهاي حاشيه خليج فارس پرده ديگري از ماجراجويي آنان را نشان مي دهد اين شخص در سخنان خود بر کشورهاي سني مذهب تاکيد کرده است، البته اگر عاقل بود نبايد اين قدر با صراحت حرف مي زد.

لاريجاني افزود: اما به هر تقدير همان چيزي را به زبان آورده که در طرح آنان براي ايجاد نزاع فرقه اي جاسازي شده است.

وي گفت: جمهوري اسلامي سالهاست با اين تخيلات امريکا زندگي و بارها به کشورهاي منطقه گوشزد کرده است که امريکايي ها با بزرگ نمايي، قصد چپاول ثروت آن ها و فروش سلاح به آنان را دارند وگرنه سپر موشکي چه نفعي براي کشورهاي منطقه دارد، جز اين است که با پول آن ها قصد ايجاد امنيت براي اسرائيل مي کنند، حالا اين خانم وزير اين تصميم مرموزانه را در لفافه شيعه و سني بسته بندي کرده است .

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: مگر حمايت ايران از فلسطين، حماس و مردم مصر و ملت تونس و مردم ليبي به خاطر مذهب بود، اين ملت ها همگي سني هستند براي جمهوري اسلامي دفاع از مظلوم در مقابل اقدامات ظالمانه امريکا يک اصل است و به همين دليل با همه کشورهاي همسايه و اسلامي روابط برادرانه تعريف کرده است.

وي افزود: سخني با اهالي کنفرانس استانبول داريم که اگر شما نگران دمکراسي در منطقه هستيد، چرا درباره ديکتاتوري وحشيانه در بحرين و اوضاع ديکتاتوري ها در برخي کشورهاي ديگر سکوت مي کنيد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: مراقب باشيد در شرايط انزواي سياسي رژيم صهيونيستي با اينگونه حاشيه روي فضاي تنفسي براي اين رژيم فراهم نکنيد.

لاريجاني با بيان اينکه هنوز آقاي کوفي عنان طرح خود را پيگيري مي کند که اين کنفرانس ساز ديگر زده است، افزود: پس معلوم است مسئله شما اصلاحات در سوريه نيست.

وي تصريح کرد: مجلس شوراي اسلامي از اصلاحات دمکراتيک در سوريه حمايت اما توطئه گري و ماجراجويي با شعار دروغين حمايت از دمکراسي را محکوم مي کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها