کد خبر: ۴۷۵۹۳۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
رئیس‌جمهور بلاروس آمریکا را عامل پشت پرده ناآرامی‌های کشورش دانست و ضمن رد پیشنهاد همتای فرانسوی برای میانجیگری جهت مذاکره بین دولت و مخالفان به او توصیه کرد با جنبش «جلیقه زردها» گفت‌و‌گو کند.
به گزارش پایگاه 598، همزمان با تشدید فشارهای آمریکا و اروپایی‌ها به دولت بلاروس برای گفت‌و‌گو با مخالفان و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور به مواضع مداخله‌جویانه آمریکا و فرانسه در قبال بلاروس تاخت.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس پیشنهاد امانوئل ماکرون همتای فرانسوی برای میانجیگری بین دولت بلاروس و مخالفان این کشور را رد کرد.

لوکاشنکو در جریان یک تجمع در مینسک پایتخت بلاروس در این باره  گفت: «(امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه) می‌خواهد میانجی گفت‌و‌گوها در بلاروس باشد. خوب بگذارید که بگویم من میانجی بین جلیقه زردها و ماکرون خواهم شد».

رئیس‌جمهور بلاروس با رد مواضع مداخله جویانه مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس گفت که واشنگتن باید به فکر حل مشکلات داخلی خودش باشد.

وی با اشاره به اعتراضات در بلاروس بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که منشا این اعتراضات از خارج از کشور است و به منظور ایجاد یک منطقه حائل بین روسیه و دیگر نقاط اروپا انجام می‌گیرد.

به گفته لوکاشنکو، در طرح مدنظر برای ایجاد منطقه حائل بین روسیه و بقیه اروپا شامل سه کشور حوزه بالتیک، بلاروس و اوکراین می‌شود و بلاروس «آخرین مانع ایجاد و تکمیل این مدار است».

رئیس‌جمهور بلاروس افزود: «ایالات متحده همه این (اعتراضات و ناآرامی‌ها در بلاروس) را طراحی و مدیریت می‌کند و اروپایی‌ها هم با آن همراهی می‌کنند. شما ببینید وقتی ناآرامی در این نزدیکی به وقوع می پیوندد، تانک‌ها به حرکت درآمده و هواپیماها به پرواز در می‌آیند، این یک موضوع اتفاقی نیست».

طبق اعلام کمیسیون ملی انتخابات بلاروس الکسلاندر لوکاشنکو با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در انتخابات پیروز شد و برای ششمین بار در مقام ریاست جمهوری ابقا شد.

«اسوتلانا تیخانوفسکایا» رهبر مخالفان در رده دوم قرار گرفت اما ضمن رد نتیجه انتخابات و اتهام‌زنی درباره تقلب، از بلاروس گریخت و به لیتوانی پناهنده شد. وی همچنین خود را برنده انتخابات منعرفی کرد و از کشورهای خارجی به ویژه اروپایی‌ها خواست که پیروزی لوکانشکو را به رسمیت نشناسند.

در جریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۶ هزار معترض دستگیر و صد‌ها نفر زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان اعتراضات را تأیید کرده‌اند.  

لوکاشنکو در میانه افزایش تقاضاها برای کناره‌گیری از قدرت، گفت تا زمانی که زنده است، انتخابات دوباره در کار نخواهد بود.

رئیس‌جمهور بلاروس البته اعلام کرد که آماده است قدرت را تقسیم کند و قانون اساسی را تغییر دهد اما نه تحت فشار معترضان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها