کد خبر: ۴۷۶۴۱۲
زمان انتشار: ۲۰:۴۴     ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
شیوع کرونا و توصیه ستاد ملی کرونا و کادر درمان برای رعایت بهداشت در مجالس عزاداری امسال سبک و سیاق نذرها را متفاوت کرده است.
به گزارش پایگاه 598، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد امسال سبک و سیاق نذرها بسیار متفاوت است .

گزارش‌های میدانی خبرنگاران خبرآنلاین نشان می‌دهد بسیاری از مردم امسال برای ادای نذر خود از یک سو و حفظ سلامت جامعه از سوی دیگر کالاهایی تازه را در سبد نذورات خود قرار داده‌اند.

یک مغازه دار در منطقه ۷ تهران، در محدوده سهروردی می‌گوید:امسال بسیاری از مشتریان برای ادای نذر خود ماسک و دستکش می‌خرند و بین کسانی که تمکن مالی چندانی ندارند توزیع می‌کنند.

وی گفت غالبا بسته‌های چهارعددی ماسک و دستکش خریدار بالایی دارد و بسیاری معتقدند با این اقدام هم نذر خود را ادا می‌کنند و هم به شکسته شدن زنجیره شیوع کرونا کمک می‌کنند.

در عین حال در برخی محلات و هیات‌ها نذورات مردمی برای خرید ماسک، دستکش و حتی ژل‌های ضدعفونی کننده جمع‌آوری شده تا پس از خرید در مناطق کمتر برخوردار توزیع شود.

نذری امسال ؛کارت شارژ

یکی از مغازه‌داران در محدوده گلبرگ تهران نیز در جواب این سئوال که آیا با توجه به شرایط موجود کالای متفاوتی را فروخته‌اید گفت:یکی از مشتریان من کارت شارژ به عنوان نذری خرید تا اعضای هیات بتوانند از طریق اینترنت عزاداری هیات را آنلاین تماشا کنند و خطری متوجه آنها نشود.به کفته وی این اقدام خیلی از کسانی که امکان تماشای آنلاین عزاداری هیات را از طریق شبکه‌های اجتماعی نداشتند فراهم کرد و در نوع خود مار متفاوتی بود.

او گفت: خوراکی‌های بسته بندی مانند ماکارونی، روغن،شکر، رب گوجه فرنگی قوطی، چای و قند در پک های بسته بندی خریدار زیادی داشت. برخی پک های ۳۰ هزار تومانی می خریدند و از ما می خواستند اقلام پرمصرفی را تا سقف مشخص برایشان بسته بندی کنیم تا به صورت خشک میان نیازمندان توزیع کنند.

یکی از فعالان صنفی نیز در خصوص وضعیت ادای نذورات به خبرآنلاین گفت:امسال چند نفری به مغازه ما مراجعه کردند و حساب دفتری برخی از نیازمندان محل را تسویه کردند و گفتند این خدشه‌ای از سوی امام حسین(ع) است.

وی تاکید کرد:این اتفاق بزرگی برای نیازمندان این محله ضعیف خواهد بود چون بسیاری به دلیل تنگنای مالی اجناس نسیه خریداری می‌کنند.

نذری متفاوت گوشت و مرغ 

مسئول یک واحد فروش مواد پروتئینی در منطقه هشت،محدوده سبلان گفت:مشتریان ما از دیرباز با پرداخت پول یک مرغ یا حتی یک ران و ...دست ما را برای کمک به نیازمندان باز می‌گذارند.وقتی فردی نیازمند مراجعه می‌کند، بنا به درخواست خودش یکی از  فیشها را برمی‌داریم و گوشت و مرغ معادل آن را به متقاضی می‌دهیم.

وی گفت امسال محرم بسیاری از افراد با گذاشتن این فیش ها امکان کمک به نیازمندان را بیش از پیش فراهم کردند.

وی گفت: امسال نذورات مردم به دست نیازمندان واقعی رسید و همچنان این کمک مومنانه ادامه دارد.

وی گفت :در سالیان پیش غالبا مواد غذایی خریداری می‌شد و پس از طبخ در هیات‌ها توزیع می‌گردید اما در سال جاری به واسطه ممنوعیت پخت و پز در هیات‌ها به نوعی ما نیز وارد وادی توزیع نذورات شدیم و غذای خام و خشک به دست نیازمندان می‌رسد.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تدبیری برای پیشگیری از تشکیل صف اندیشیده شده است، گفت:مت به طور عام ندری نمی‌دهیم.افراد سفارش می‌کنند نذوراتشان به دست نیازمندان برسد و در نتیجه ما هم این اقلام را به دست افرادی که می‌شناسیم، می‌رسانیم.

وضعیت بازار کالاهای محرمی؛از طبل تا کتیبه

هر چند همواره بازار کالاهای خاص محرم مانند طبل، سنج و زنجیر و ... داغ می‌شود اما امسال به واسطه شیوع کرونا فضای این بازار تغییر کرد.

یک فعال این حوزه در خصوص وضعیت فروش اقلام گفت: امسال نه فقط هیات داران که بسیاری از مردم عادی کتبیه و سربند خریداری کردند و این تغییر نشان می‌دهد به دلیل محدودیت فعالیت هیات ها ، بسیاری در خانه‌هایشان ، مجلس عزاداری حسینی را برپا کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها