کد خبر: ۴۷۶۶۵
زمان انتشار: ۲۰:۵۶     ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
مجلس امروز طرح نظارت بر نمایندگان را بعد از حدود ۲۲ ماه تصویب کرد؛ طرحی که عمر مجلس هشتم به اجرای آن نمی‌رسد.

فارس، اولین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۱ و چهارصد و هشتمین جلسه علنی مجلس هشتم ساعت 8:22 دقیقه صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان مجلس در جلسه امروز که با حدود ۲۰ دقیقه تاخیر کار خود را شروع کردند بعد از استماع آیات کلام‌الله مجید و ترجمه آیات و همچنین ایراد نطق رئیس مجلس وارد دستور جلسه امروز شدند.

* لاریجانی: کنفرانس اخیر استانبول "کنفرانس رشوه‌دهندگان به اسرائیل" ‌است

علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با تبریک سال 91، با بیان اینکه امروزه ایران عناصر مهم اقتدار برای سرافرازی ملت و ایجاد امنیت در منطقه را داراست، گفت: نیروی انسانی عظیم متخصص ظرفیت پایه‌ای برای تحرک آتی کشور است، به شرط اینکه از ظرفیت تخصصی آنها استفاده شود و دارای شغل متناسب باشد.

وی با بیان اینکه مجلس در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سهم مشخصی از درآمد را برای حمایت از کشاورزان و دامداران اختصاص داد، گفت: این یک تصمیم راهبردی بود که مستقیما با عزت و اقتدار ملت مربوط است اما مسئولین اجرایی دقت لازم را برای تحقق این امر یعنی خودکفایی محصولات کشاورزی و دامی نداشتند لذا امسال با نامگذاری رونق‌بخشی به تولید باید همت خود را مصروف حمایت جدی از تولیدات کشاورزی کنند.

وی با اشاره به مرحله دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اقدام اخیر دولت در پرداخت یارانه جدید را خلاف قانون دانست و گفت: این اقدام جدای از اینکه خلاف صریح قانون است، متناسب با شرایط کشور نیز نیست و نه تنها کمکی به جلوگیری از گرانی نمی‌کند، بلکه آن را تشدید نیز می‌کند.

رئیس مجلس با اشاره به کنفرانس اخیر در استانبول اظهار داشت: این کنفرانس که بر آن نام دوستان سوریه نهاده‌اند، کنفرانس دوستان سوریه نیست و در واقع نام آن، "رشوه دهندگان به اسرائیل برای تنفس جدید" است همچنین با توجه به اینکه دولت انگلیس 500 هزار پوند برای ایجاد اغتشاش در سوریه اختصاص می‌دهد، ایالات متحده با پرروی از کمک به تخریب داخلی سوریه سخن می‌‌گوید و برخی کشورهای منطقه که بعضاً با داشتن نظام دیکتاتوری اخیراً متوجه نحوه دموکراسی در سوریه شده‌اند و با کمک نظامی قصد به‌‌هم‌‌ریزی منطقه و ایجاد ضعف در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را دارند، بهتر می‌توان به نام واقعی این کنفرانس رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی سخنان وزیر خارجه آمریکا را در ایجاد سپر موشکی مشترک برای کشورهای خلیج فارس پرده دیگری از ماجراجویی آنها خواند و بیان کرد: این شخص در سخنان خود به کشورهای سنی‌مذهب اشاره کرده است که البته اگر عاقل بود، نباید با این  صراحت مقصود خود را بیان می‌کرد؛ به هر تقدیر همان چیزی را به زبان آورده که در طرح آنها برای ایجاد نزاع فرقه‌ای جاسازی شده است.

وی اهالی کنفرانس استانبول را مورد خطاب قرار داد و پرسید: اگر شما نگران دموکراسی در منطقه هستید، چرا نسبت به دیکتاتوری وحشیانه در بحرین و اوضاع دیکتاتوری‌ها در برخی کشورهای دیگر سکوت می‌کنید؟

* بررسی طرح یک‌فوریتی وظایف و اختیارات وزارت نفت

** سلیمی: معافیت صندوق بازنشستگی وزارت نفت از مالیات خلاف قانون اساسی است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در اخطاری با استناد به اصول ۳ و ۲۹ قانون اساسی، ماده ۱۶ طرح یک‌فوریتی وظایف و اختیارات وزارت نفت را مغایر قانون دانست و اظهار داشت: طبق قانون برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، پیری، بی‌سرپرستی، حوادث و سوانح حقی همگانی است اما در ماده ۱۶ طرح قانونی وظایف و اختیارات وزارت نفت، فقط وجوه صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف می‌شوند که این موضوع هم با اصل ۲۹ و هم با اصل سوم قانون اساسی منافات دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اگر این ماده تصویب شود، فارغ از مغایرت آن با قانون اساسی، به دلیل مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه، نیازمند دو سوم آرای نمایندگان است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار سلیمی، ضمن وارد ندانستن آن، تصریح کرد: کجای این ماده با قانون برنامه پنجم مغایرت دارد؟ ما مغایرت صریح در این ماده با قانون برنامه پنجم مشاهده نمی‌کنیم و در صورت تصویب نهایی ماده ۱۶ این طرح، فقط مبلغی که کارکنان، مالیات آن را پرداخت کردند و در این صندوق جمع شده، دیگر نباید مالیات بدهند و این موضوع با قانون برنامه پنجم مغایرتی ندارد.

* مواد دیگری از طرح قانون وزارت نفت مراعا ماند

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات طرح قانونی وظایف و اختیارات وزارت نفت، مواد دیگری از این طرح را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بررسی مواد ۱۶ و ۱۷ این طرح که مواد پایانی طرح مذکور نیز بودند، به این نتیجه

رسیدند که به دلیل ارتباط این دو ماده با ماده ۱۵ که پیش از این مراعا مانده بود، مواد ۱۶ و ۱۷ را نیز مراعا بگذارند تا تکلیف ماده ۱۵ مشخص شده و سپس این مواد را بررسی و تصویب کنند.

* افزایش سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه به 78 میلیون دلار

بهارستان‌نشینان همچنین با کلیات و جزئیات لایحه اجازه افزایش سرمایه و سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه (IBRD) و موسسه توسعه بین‌المللی (IDA) از مؤسسه‌های وابسته به گروه بانک جهانی، موافقت کردند و با 136 رای موافق، 3 رای مخالف و 13 رای ممتنع از 211 نماینده حاضر در جلسه، کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد به منظور حفظ قدرت رای و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه نسبت به افزایش سرمایه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب افزایش سرمایه عمومی و موردی در مجموع به ارزش 78 میلیون و 51 هزار دلار آمریکا بر اساس جدول پرداخت‌ها طی سال‌های 1391 الی 1395 هجری شمسی اقدام کند.

بهارستان نشینان همچنین به دولت اجازه دادند که ضمن مشارکت در برنامه افزایش سرمایه موسسه توسعه بین‌المللی، نسبت به پذیره نویسی سهام موسسه مزبور برای دوره‌های 5 الی 16 در مجموع به ارزش 19 میلیون و 700 هزار دلار آمریکا بر اساس جدول پرداخت‌ها طی سال‌های 1391 الی 1399 هجری شمسی اقدام کند.

خانه ملتی‌ها با 126 رای موافق، 4 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 209 نماینده حاضر در جلسه، جزئیات لایحه مذکور را به تصویب رساندند.

*پرونده طرح نظارت بر نمایندگان بسته شد

   ** تعیین ترکیب و نحوه تشکیل ‌هیئت نظارت بر نمایندگان

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی مواد اعاده شده از سوی شورای نگهبان که مربوط به طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان بود را در دستور کار خود قرار دادند و ایراد شورای نگهبان به ماده یک از طرح نظارت را برطرف کردند که بر اساس ماده یک به منظور حفظ شان و منزلت نمایندگان و نظارت درباره امور مربوط به دوران نمایندگی در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی به حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیئت رئیسه دائمی، هیئت نظارت که از این پس هیئت نامیده می‌شود، مرکب از افراد زیر برای همان دوره تشکیل می‌شود:

الف- یکی از نواب رئیس به انتخاب هیئت رئیسه برای هر سال

ب- یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نودم به انتخاب مجلس

پ- یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی به انتخاب مجلس

ت- 4 نفر از سایر نمایندگان به انتخاب مجلس

* علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از رای‌گیری اصل این ماده اعلام کرد که اصل این ماده برای تصویب یک رای کم دارد، وی در همین اساس حذف این ماده را به رای گذاشت که نمایندگان با حذف این ماده مخالفت کردند.

رئیس مجلس پیشنهادی را برای ویرایش این ماده مطرح کرد و بعد از ارائه این پیشنهاد بار دیگر اصل این ماده را به رای مجلس گذاشت که در نهایت این ماده با 159 رای موافق، 8 رای مخالف و 19 رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

   ** میزان مجازات نمایندگان متخلف تعیین شد

خانه ملتی‌‌ها در ادامه جلسه امروز خود ماده 6 از طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را که از شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود، بررسی و تصویب کردند که بر اساس این ماده هیئت نظارت با توجه به اهمیت تخلفات و شرایط و موقعیت‌ ارتکاب آنها نسبت به اعمال یک یا چند مجازات ذیل که طبق ماده 6 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قابل اجرا است، تصمیم می‌گیرد:

الف- تذکر شفاهی بدون درج در پرونده

ب- تذکر کتبی با درج در پرونده

ت- اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار تخلف

ت- کسر حقوق از یک ماه تا یک سال به میزان یک دوم

س- محرومیت از عضویت در مجامع و شوراها یا کمیته‌های تحقیق و تحفص

ج- محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیون‌ها

چ- اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه غیرعلنی توسط رئیس مجلس

ح- اعلام یک یا چند تخلف نماینده در جلسه علنی توسط رئیس مجلس

 

* ایراد شورای نگهبان به این ماده نیز نداشتن نصاب دو سوم رای به دلیل مغایرت با آئین‌نامه داخلی مجلس بود که نمایندگان مجلس با 166 رای موافق، 3 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر این ایراد را برطرف کرد که بر این اساس پرونده طرح نظارت بر نمایندگان که از خردادماه سال 89 کلید خورده بود، امروز بعد از گذشت حدود 22 ماه بسته شد.

* مجلس موافقتنامه همکاری ایران و 5 کشور را تصویب کرد

نمایندگان مجلس در ادامه 5 موافقتنامه همکاری سیاسی، اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای چین، غنا، بلاروس، تاجیکستان و گینه بیسائو را بررسی و تصویب کردند.

وکلای ملت در این مصوبات موافقتنامه استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس، موافقتنامه استرداد مجرمین بین ایران و تاجیکستان، موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت ایران و دولت گینه بیسائو، موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دولت ایران و دولت غنا و همچنین موافقتنامه کمک و همکاری متقابل در موضوعات گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین را به تصویب رساندند.

* بررسی کلیات لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز کلیات لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

   ** نظرات نمایندگان موافق و مخالف لایحه جامع منابع طبیعی

سیدنجیب حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس طی سخنانی در مخالفت با کلیات لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: به دلیل حجم وسیع مواد و تبصره‌ها در این لایحه، قطعا امکان رسیدگی کارشناسی و دقیق در فرصت کمی که از دوره مجلس هشتم باقی مانده، برای این لایحه مهم فراهم نمی‌شود لذا انتظار این است که با توجه به مهم بودن فعالیت‌های بخش کشاورزی که می‌تواند عامل توسعه بخش‌های دیگر در کشور را به دنبال داشته باشد، رسیدگی به این لایحه مهم به صورت دقیق و کارشناسی انجام شود.

* در ادامه این جلسه عوض حیدرپور نماینده مردم شهرضا در مجلس نیز در سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تصریح کرد: این لایحه با ۲ طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری ادغام و یکی شده است، از این رو لایحه بسیار مهمی است و این لایحه در جهت تشخیص و استعدادیابی بخش‌های کشاورزی می‌تواند بسیار کمک کند و با تصویب آن می‌توانیم از حقوق مردم و ملت نیز دفاع کنیم.

* کلیات لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصویب شد

نمایندگان مجلس در ادامه کلیات لایحه جامع منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را با ۱۰۸ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه، تصویب کردند.

این لایحه مشتمل بر ۱۰۵ ماده و لایحه‌ای وسیع و پرحجم است که پس از تصویب کلیات این لایحه، علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: حدود ۱۵ نفر از نمایندگان تقاضای رسیدگی به این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی را ارائه دادند که این تقاضا در جلسه علنی فردای مجلس بررسی می‌شود.

در صورت تصویب رسیدگی به این لایحه پر حجم طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، رسیدگی به جزئیات این لایحه در کمیسیون مربوطه (کمیسیون کشاورزی) انجام می‌شود و پس از تصویب نهایی مواد این لایحه، برای تطبیق با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و دیگر بررسی جزئیات این لایحه در صحن علنی انجام نمی‌شود.

* بررسی کلیات لایحه اجازه افزایش سرمایه ایران در یک بانک بین‌المللی

** نظر مخالفان و موافقان افزایش سرمایه ایران در یک بانک بین‌المللی

در ادامه جلسه امروز بهارستان‌نشینان با کلیات و جزئیات لایحه اجازه افزایش سرمایه و سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه و مؤسسه توسعه بین‌المللی از مؤسسه‌های وابسته به گروه بانک جهانی موافقت کردند.

نورالله حیدری نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس در این جلسه طی سخنانی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه مذکور، اظهار داشت: در چنین مواردی و در چنین لوایحی، ما چندان مطلع نیستیم و یا سازوکار مناسبی را اتخاذ نکرده‌ایم تا ببینیم میزان پرداختی‌هایی که به شکل‌های گوناگون در مجامع جهانی داشته‌ایم، چه بازخوردهایی برای کشور ما داشته است.

حیدری ادامه داد: برای آنکه دولت مبادرت به چنین اقدامی کند و ایران از مشارکت در مجموعه‌های بین‌المللی عقب نماند، معمولا ما این لوایح را پذیرفته‌ایم و تصویب کرده‌ایم درحالی که ما در برابر مجوزهایی که می‌دهیم، در برابر ملت باید پاسخگو باشیم.

* در ادامه این جلسه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در خانه ملت در سخنانی به عنوان دومین مخالف لایحه مذکور، اظهار داشت: بهتر است نمایندگان دولت دقیقا عملکرد بانک جهانی و عضویت بانک مرکزی در این بانک‌ها را به اطلاع ملت شریف ایران برسانند چراکه ما باید در ابتدا جایگاه خودمان را در بانک جهانی اسلامی به رتبه اول برسانیم و سپس این موارد را مورد رسیدگی قرار دهیم.

قاضی‌پور همچنین با طرح سؤالی، تاکید کرد: چرا ما که پول داریم، باید بدهیم تا کافران استفاده کنند؟

* علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در خانه ملت نیز در این جلسه در سخنانی به عنوان اولین موافق کلیات لایحه اجازه افزایش سرمایه و سهام ایران در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه، گفت: این لایحه آثار بسیار خوبی دارد و اگر افزایش سهام و سرمایه در بانک بین‌المللی مذکور نداشته باشیم، نمی‌توانیم از کمک‌های بلاعوض استفاده کنیم. افزایش سهام باعث تأثیرگذاری در بالا رفتن میزان رای می‌شود و تصویب این لایحه موجب افزایش قدرت ایران خواهد شد.

* حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در خانه ملت نیز در این جلسه در سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق کلیات لایحه مذکور، اظهار داشت: بانک جهانی و صندوق بین‌المللی دو نهاد اقتصادی هستند که همه کشورها در این دو نهاد عضویت دارند و بر اساس سهام، هر کدام از کشورها حق رأی دارند و جمهوری اسلامی ایران با چند کشور دیگر منطقه مشترکاً یک رأی دارند و بهتر است میزان حق رأی ما افزایش یابد.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که در آینده‌‌ای نزدیک معادلات جهانی به نفع ایران تغییر یابد و گفت: بهتر است نمایندگان به این لایحه رای دهند تا به جایگاه و صندلی خودمان را در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه از دست ندهیم.

* نطق‌های میان‌دستور نمایندگان مجلس:

    ** هاشمی: بهبود اقتصاد ملی و اشتغال در گرو حمایت از تولید داخلی است

سیدحسین هاشمی نماینده مردم میانه در مجلس طی نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس با تبریک فرا رسیدن سال جدید اظهار داشت‌: بهبود اقتصاد ملی، اشتغال و ارزش پول ملی در گرو حمایت از تولید داخلی است بنابراین همه کسانی که به هر نحوی مرتبط با تولید هستند، باید مسیر را برای تولید کننده تسهیل و هموار کنند تا این بخش به عزتی که باید اقتصاد کشور داشته باشد، برسد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید بتوانیم با این اقدامات اهداف برنامه پنجساله پنجم یعنی رشد 8 درصد اقتصادی به انجام برسانیم، گفت: در این راه تنها با تکیه بر علم و دانش و عقلانیت و تدبیر و تجربه می‌توان زمینه تعالی و ارتقای بخش تولید در اقتصاد کشور را فراهم کرد.

   ** اختیاری: نخستین طرح مجلس هشتم هنوز به نتیجه نرسیده است

همچنین اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه سخنان مهم رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان زرتشتیان سراسر جهان که نشان‌دهنده اعتماد و اعتقاد به ایرانیان پاک‌نهاد است، هیچ‌گاه از یادها نخواهد رفت، مدعی شد: اما جای بسی تعجب است که با این تاکید در کنار حمایت مسئولین رده بالای اسلام، گروهی بی هیچ دلیلی به دفعات متعدد تهمت‌زنی و بی‌مهری به ما هم‌میهنان و حتی فرهنگ ایران را در دستورکار خود قرار دادند.

این نماینده زرتشتیان با اشاره به فرهنگ دستگیری از مستمندان یا همان وقف گفت: این سنت در تاریخ چند صد ساله ایران ریشه دارد و ایرانیان زرتشتی نیز بر اساس آموزه‌های دینی خود از دیرباز به آن توجه داشته است و به عنوان مثال بخش عمده‌ای از شهرهای یزد و کرمان و بخش وسیعی از شرق تهران توسط زرتشتیان وقف شده است لذا از مسئولین مربوطه می‌خواهم نسبت به اجرای این وقف نامه‌ها دقت کنند.

نماینده زرتشتیان در مجلس با بیان اینکه در ابتدای مجلس هشتم نخستین طرحی که اعلام وصول شد، طرح اصلاح قانون 881 قانون مدنی بود، ‌گفت: مشخص نیست با توجه به تمام رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمر در طول عمر 4 ساله مجلس هشتم اقدامی جهت حل این معضل اجتماعی انجام نگرفته و کمیسیون قضایی مجلس این طرح را بررسی نکرد لذا نخستین طرح مجلس هشتم هنوز به نتیجه نرسیده است

   ** قاضی‌زاده: سیاست ترکیه درقبال سوریه تبعیت محض از آمریکاست

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد در مجلس طی نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: حضور چشمگیر مردم در انتخابات پاسخ به تمام تحریم‌ها به ادعاهای کسانی بود که می‌خواستند بین نظام و امت اسلامی فاصله انداخته و حتی بعضی با آ‌مدن بر سر صندوق‌ها‌ و گفتن سخنانی تلخ سعی بر بی‌اعتمادسازی مردم داشتند.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت خاطرنشان کرد: این حضور چشمگیر پاسخ به تمام مصاحبه‌هایی بود که برای رأی مردم انجام می‌شد، چه آنهایی که با نبودشان دنبال اثبات این بودند که مردم به خاطر آنها رأی نمی‌دهند و چه کسانی که پیروزی‌های ملت در انتخابات گذشته را از آن خود می‌دانستند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه صحنه جهاد امروز و برخورد ما با نظام سلطه با محوریت حوزه اقتصادی اتفاق می‌افتد، لازم است تمام عناصر و ارکان موثر بر اساس یک تعبیر کلان در تمامی روابط منتهی به تولید، عرضه و مصرف اعم از تمامی قوانین ساختارهای اجرایی، روش مدیریت، نظام تأمین مالی، نظام ارزشیابی و پرداخت، نظام‌های حمایتی و بیمه‌ای، نظام هیئت‌گذاری و بازاریابی، سیاست‌های پولی و مالی و مالیات بر اساس ضرورت تغییر و تحولی بنیادی در آن صورت پذیرد که به نظر می‌رسد مجموعه‌های مشترکی در کل نظام باید شکل بگیرد و یا اگر وجود دارد، تقویت شود تا بتوان به نتیجه مطلوب و سریع رسید.

نماینده مردم مشهد در خانه ملت با اشاره به سیاست خارجی ترکیه در قبال آمریکا اضافه کرد: جای تأسف است که کشور مهم اسلامی مانند ترکیه به جای داشتن سیاست خارجی مستقل مبتنی بر منابع ملی و اسلامی، دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا شده است و از رژیم صهیونیستی تأثیرپذیر است و استقرار سپر موشکی آمریکا در خاک ترکیه مستقیما در جهت منافع رژیم صهیونیستی است.

   ** کرمی‌راد: ترکیه دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا و اسرائیل شده است

محمد کرمی‌راد نماینده مردم کرمانشاه در مجلس طی نطق میان دستور در صحن مجلس اظهار داشت: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی،‌حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است که امیدوارم تمامی مسئولین این رهنمود و سیاست راهبردی را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای جهاد اقتصادی کشور را به بهترین شکل به سمت خودکفایی کامل پیش ببرند.

وی با بیان اینکه اسناد روشنی در خصوص دخالت در انتخابات و بکارگیری امکانات در برخی سازمان‌ها در جهت تقویت کاندیداهای موردنظرشان وجود دارد، گفت: از جمله این تخلفات می‌توان از دخالت صریح و آشکار رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره ارشاد و دیگر جریان‌های مربوط از یک شخص خاص نام برد.

کرمی راد در پایان با اشاره به سیاست‌هی دولت ترکیه در برابر کشورهای اسلامی مثل سوریه و بحرین گفت: این رفتارها نشاندهنده واقعیت تلخی است که امروز ترکیه دنباله رو سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.

وی ادامه داد: برگزاری اجلاس صهیونیستی دشمنان سوریه با نام غیرواقعی دوستان سوریه و سخنرانی اردوغان در آن اجلاس نشان داد که ترکیه در برابر جنایاتی که در کشور بحرین صورت می‌گیرد، خاموش است و این کشور ترکیه، اسلامی نیست. لذا از دبیر شورای عالی امنیت ملی تقاضا دارم به هیچ وجه با برگزاری اجلاس 1+5 در کشور ترکیه موافقت نکند.

   ** موسوی‌‌لارگانی: صدا و سیما با پرهیز از ترویج مصرف‌گرایی به تبلیغ کالاهای داخلی بپردازد

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان نیز در نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس، با اشاره به اینکه در جامعه با درصد بیکاری بالا و نیازمند اشتغال باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت اشتغال پایدار سوق داده شود، اظهار داشت: مقابله با تحریم‌های روزافزون، قدرت‌های سلطه‌گر، جهت دادن به نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید و استفاده از فرصت‌های فراوان بالقوه موجود در کشور و چندین دلیل دیگر از جمله مواردی است که این نامگذاری را با اهمیت‌تر کرده است.

وی تصریح کرد: صدا و سیما نیز باید به ترویج‌ کالاهای تولید داخل و ممانعت از ترویج مصرف‌گرایی در میان مردم به منظور عملی شدن این شعار کمک کند.

* تذکرات شفاهی بهارستان‌نشینان

   ** تأمینی: وزیر کشور اگر ‌‌مشکلات گیلان را پیگیری کند قطعاً استعفا می‌دهد

در ادامه حسن تأمینی نماینده مردم رشت در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس به وزیر کشور مبنی بر مسائل و مشکلات استان گیلان اظهار داشت: واقعا اگر وزیر کشور کمی این مشکلات استان را پیگیری کنند، قطعا فکر می‌کنم خودشان استعفا دهند.

این نماینده مجلس وضعیت کشاورزی استان گیلان را نامناسب خواند و افزود: در استان به یک باره با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌ایم و با توجه به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مشکلات زیادی برای کشاورزان حادث شده است که این حق کشاورز نیست.

تأمینی در تذکری خطاب به خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی خواست تا به این امر توجه ویژه داشته باشد، چراکه این روزها روزهای سخت کاری کشاورزان است و با این ضعف مدیریت مشکلات کشاورزان را زیادتر نکنند.

   ** بدهی 35 میلیاردی تأمین اجتماعی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران

همچنین سیدعلی محمد موسوی نماینده مردم مبارکه در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به قانون استفساریه ماده 13 قانون حمایت از آزادگان مجلس که تصریح کرده دولت موظف است 2 برابر حقوق دوران اسارت آزادگان را پرداخت کند، اظهار داشت: اولأ باید مبالغ حقوق مربوط به دوران اسارت به صورت مساوی به همه‌ پرداخت شود، به آزادگان و کارمندان رسمی یک برابر و به غیرشاغلان 2 برابر پرداخت شود، ثانیأ اکثر قریب به اتفاق آزادگان سهام شرکت‌ها را نمی‌خواهند، بنابراین از دولت انتظار می‌رود مصوبه خود را اصلاح کند و به ‌آزادگان اعلام کند که اگر سهام را نخواستند، همین سهام را بفروشد و سال آینده پول آن را به آزادگان پرداخت کند.

وی افزود: هرچند سهام پتروشیمی و بانک‌ها سهام نقد نیست و خیلی زود به پول تبدیل می‌شود. اگر آزادگان خواستند، خودشان سهام را بفروشند والا دولت نیز این زحمت را متحمل شود.

نماینده مبارکه در خانه ملت خاطرنشان کرد: همچنین مصوب شده که برای همسان‌سازی حقوق و مستمری کارکنان کشوری و لشکری برای کارمندان تأمین اجتماعی از ابتدای سال 87 پرداخت شد ولی برای کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران، همسان‌سازی اجرا نشده و با توجه به اینکه رئیس سازمان تأمین اجتماعی هم در حال شروع به کار هستند، تقاضا داریم این مسئله را جزو یکی از دغدغه‌های خود قرار دهند تا انشاءالله مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران را بپردازند.

   ** 2 تذکر لاهوتی به وزیر کشور درباره استان گیلان

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز طی تذکر شفاهی در صحن مجلس با تبریک فرا رسیدن سال نو گفت: تذکر اول من به وزیر کشور در خصوص مدیریت استان است چراکه این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه آیا ممکن است که بخشدار مرکزی یک بخش به مدت 6 ماه بلاتکلیف باشد، گفت: حدود 6 ماه است که یکی از بخش‌های استان ما بلاتکلیف است و فردی که به عنوان بخشدار معرفی شده ایراداتی دارد و این بلاتکلیفی به نفع مردم نیست.

نماینده لنگرود همچنین در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی درباره عدم حمایت دولت از کشاورزان تصریح کرد: امسال بخش زیادی از کشاورزان رغبت لازم را برای کشاورزی به خصوص در بخش چای ندارند.

   ** کواکبیان: وزارت خارجه دقت بیشتری در رابطه با ترکیه داشته باشد

در ادامه نیز مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به وضعیت سیاست خارجی کشورمان اظهار داشت: در چند روز اخیر ایران میزبان آقای اردوغان بود و بلافاصله پس از این سفر ما دیدیم که ایشان اجلاسی گذاشتند البته ما نیز طرفدار اصلاحات جدی در سوریه هستیم اما این گونه موضع‌گیری‌های ترکیه نشان می‌دهد که سیاست خارجی ما باید دقت بیشتری در رابطه با این کشور داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین این کشور 20 درصد واردات نفت ایران را نیز کاهش داد و اوباما از این کشور تشکر کرد، همچنین دوباره بر سپر موشکی تاکید کردند لذا معتقدم که وزارت خارجه حتما باید در خصوص ترکیه یک اقدام جدی داشته باشد.

وی همچنین با توجه به مشکلات مربوط به مسکن مهر گفت: بسیاری از متقاضیان مسکن مهر که فکر می‌کردند با 5 میلیون خانه‌دار می‌شوند، اکنون دچار مشکلات جدی شده‌اند چراکه عوارض غیرمتعارفی از آنها دریافت و مبالغ بیشتری از آنها گرفته می‌شود.

   ** باهنر در پاسخ به تذکر نادران: استیضاح شیخ‌الاسلامی فردا اعلام وصول می‌شود

در پایان نیز الیاس نادران نماینده مردم تهران طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با تبریک فرا رسیدن سال نو به ماده 219 و 220 آئین‌نامه داخلی مجلس که ناظر به استیضاح وزیران است، استناد کرد و گفت: مستحضرید که در آخرین جلسه سال گذشته عرض کردم که امضاهایی برای استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی جمع شده است و امروز مجددا با توجه به اینکه این اقدام صورت گرفته، امضاء‌ها تجدید شد و با 18 امضاء طرح استیضاح به هیئت رئیسه تقدیم شد.

نادران همچنین گفت: در ابتدای جلسه امروز آقای لاریجانی گفت که ما امروز طرح استیضاح را اعلام وصول می‌کنیم اما این طرح اعلام وصول نشد لذا با توجه به اینکه مسئولیت مرتضوی در صندوق عوارض کوتاه مدت و بلند مدت برای کشور دارد، استدعا داریم تا این طرح امروز اعلام وصول شود تا هرچه زودتر مجلس نسبت به این مسئله بتواند تصمیم‌گیری کند.

در ادامه محمدرضا باهنر گفت: این طرح امروز به دست هیئت رئیسه رسید البته مسائل قبل از سال مسائل غیررسمی بوده است اما اکنون استیضاح به دست ما رسید و امضاهای آن نیز به 20 امضا رسیده اما همانطور که می دانید ما مطابق ماده 220 آئین نامه حق داریم همان جلسه یا جلسه بعد استیضاح را اعلام وصول کنیم لذا اجازه دهید تا ما از این حق هیئت رئیسه استفاده کنیم و اگر فردا مشکل پیش نیامد، این طرح رسما اعلام وصول و به دولت اعلام می‌شود

* پایان نخستین جلسه علنی مجلس در سال 91

اولین جلسه علنی مجلس در سال جدید که از صبح امروز آغاز شده بود، ساعت 11:30 دقیقه با اعلام محمدرضا باهنر پایان یافت.

باهنر پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس فردا (چهارشنبه) ۱۶ فروردین رأس ساعت ۸ صبح با دستور کار ادامه رسیدگی به دستور هفتگی تشکیل می‌شود.

جلسه علنی امروز مجلس حدود نیم ساعت زودتر از همیشه تعطیل شد که به نظر می‌رسد طبق گفته حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس، اعضای هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های تخصصی پارلمان به مناسبت آغاز سال جدید به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها