أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۷۸۰۳۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۰۲ مهر ۱۳۹۹
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو در نشست شورای حقوق بشر، تحریم‌های یکجانبه را جنایت علیه بشریت خواند و رویکرد انفعالی اروپا در قبال تحریم‌های ثانویه آمریکا را مردود دانست.
انتقاد نماینده ایران در نشست شورای حقوق بشر از رویکرد انفعالی اروپا در قبال تحریم‌های آمریکا

به گزارش پایگاه 598،  اسماعیل  بقایی هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، درنشست شورای حقوق ‌بشر ‌سازمان ‌ملل با تاکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه، اقدام متخلفانه بین‌المللی بوده و مسئولیت بین‌المللی واضعان و مجریان آنها را در پی دارد، این تحریم‌ها را به دلیل تبعات حقوق بشری آن بر شهروندان عادی، جنایت علیه بشریت خواند و خواستار وحدت نظر جامعه بین‌المللی در برابر این بی‌عدالتی آشکار شد. 

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در جریان گفت‌وگوی تعاملی با خانم «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه  موضوع آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر سخن می‌گفت، ضمن  اشاره به بی توجهی آمریکا به درخواست‌های متعدد دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و همچنین سازوکارهای حقوق بشری برای لغو ‌تحریم‌ها، این رویکرد رژیم آمریکا را زنگ‌ خطری جدی برای جامعه بین المللی برشمرد و خواستار مقابله با آن شد.

*نهادهای قضایی بین‌المللی مثل دیوان بین‌المللی کیفری نیز از شر اعتیاد آمریکا به ابزار تحریم و ارعاب مصون نمانده

به گزارش فارس، بقایی هامانه ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگرداندن یکجانبه قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت، به رغم مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت با آن را نشانه دیگری از قلدرمآبی آمریکا و بی اعتنایی هیأت حاکمه این کشور به حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد توصیف کرد.

وی تصریح کرد که حتی نهادهای قضایی بین‌المللی مثل دیوان بین‌المللی کیفری نیز از شر اعتیاد آمریکا به ابزار تحریم و ارعاب مصون نمانده است.

لازم به ذکر است، وزیر خارجه آمریکا اخیرا دادستان و چند نفر از قضات دیوان بین‌المللی کیفری را به دلیل پیگیری پرونده اتهامی علیه ارتش آمریکا در افغانستان، تحریم کردو

نماینده جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر مسئولیت کشورهای تحریم‌کننده،  به بقیه کشورها نیز  یادآوری‌ ‌کرد که طبق حقوق بین‌الملل نباید اقدامات متخلفانه کشورهای دیگر را مورد شناسایی قرار داده و یا اجرا کنند، زیرا بر خلاف حق حاکمیتی و تعهدات بین‌المللی آنها در زمینه حقوق بشر است. 

بقایی هامانه با بیان اینکه در عمل‌ هیچ استثنای بشردوستانه‌ای وجود نداشته و این‌ ادعاها کاملا فریب و ریاکاری است، تاکید کرد که ایران به سیاست مقاومت حداکثری خود در برابر فشار غیر قانونی و ناعادلانه آمریکا ادامه خواهد داد.

لازم به ذکر است در جریان جلسه بررسی موضوع اقدامات قهرآمیز یکجانبه، تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه با اشاره به آثار و تبعات تحریم‌های یکجانبه بر حقوق بشر، از ادامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه حمایت کردند.

کشورهای اروپایی به همراه ژاپن، کانادا، استرالیا و کره جنوبی در اقدامی که به نظر می‌رسد از قبل هماهنگ شده بود از هرگونه مشارکت و اعلام موضع در رابطه با موضوع تحریم‌های یکجانبه خودداری کردند.

همچنین بنا به پیشنهاد سفیر کشورمان، شورای حقوق بشر به احترام مرحوم ادریس جزایری، گزارشگر قبلی سازمان ملل در حوزه تحریم‌های یکجانبه، با یک دقیقه سکوت به وی ادای احترام کرد. ادریس جزایری به عنوان اولین گزارشگر ویژه بررسی تبعات حقوق بشری تحریم‌های یکجانبه، با تهیه گزارش‌ها و بیانیه‌های متعدد در مورد آثار منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا، خدمات ماندگاری در عرصه حقوق بشر و تبیین ماهیت غیرقانونی و ضدبشری تحریم‌های یکجانبه داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها