کد خبر: ۴۷۸۶۰
زمان انتشار: ۱۸:۰۳     ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
یک منتقد و کارشناس سینما با بیان اینکه در مجموع برنامه‌های تلویزیونی نوروز 1391 را «متوسط» ارزیابی می‌کنم، گفت: پخش تکررای و گاه چند باره برخی فیلم‌ها از چند شبکه را نمی‌توان چندان قابل توجیه دانست.

«عزیزالله حاجی‌مشهدی» منتقد و مدرس سینما در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد ارزیابی خود از برنامه‌های نوروز ۹۱ صدا و سیما، اظهار داشت: ارزیابی دقیق برنامه‌های نوروزی تلویزیون در سال 1391 نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد اما در یک نگاه اجمالی به چند نکته مهم و کلیدی می‌توان اشاره کرد:

 

* نمایش آثار خارجی برای دوستداران این آثار قابل اعتنا بود

 

وی در ادامه افزود: اول این که در نوروز امسال در مقایسه با سال‌های گذشته – به نسبت – تعداد فیلم‌های سینمایی به نمایش در آمده پرشمارتر بود. گذشته از کیفیت مناسب اکثر کارها، حدود نیمی از فیلم‌ها از تولیدات تلویزیونی و سینمایی ایرانی بوده و سهم فیلم‌های خارجی کم‌تر بوده است.

حاجی‌مشهدی تصریح کرد: با توجه به محدودیت نمایش فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور در سال‌های اخیر، نمایش برخی از این آثار در تلویزیون می‌تواند برای دوستداران فیلم مناسب خارجی، قابل اعتنا باشد.

 

* در سریال‌های نوروزی با اثر چشمگیری مواجه نشدیم  

 

این مدرس دانشگاه در ادامه در خصوص مجموعه‌های تلویزیونی هم به فارس، گفت: در کل با مجموعه چندان شاخص و چشمگیری که از جهات مختلف (به لحاظ ساختار مناسب، جذابیت، پرکشش بودن، سرگرم‌کندگی، داشتن پیام و محتوایی ارزنده و غیر تکراری) توجه برانگیز باشد، روبه رو نشدیم.

 

* باید بر جنبه‌های آموزشی، هنری و زیبایی شناختی آن‌ها نیز تاکید داشت

 

این منتقد و روزنامه‌نگار در ادامه افزود: این که مدیران و برنامه‌ریزان تلویزیون برای برنامه‌های ویژه نوروز، همه ساله تلاشی چشمگیر نشان می‌دهند تا با توجه به تنوع و جذابیت‌های آشکار این برنامه ها، مخاطبان گسترده‌تری را جذب نمایند،به خودی خود کار ارزنده یی است. اما نباید فراموش کرد که در کنار همه جذابیت‌ها و تنوع قابل قبول مجموعه‌ها، فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، علاوه بر وجه سرگرمی و لحن شاد این آثار، باید بر جنبه‌های آموزشی،  هنری و زیبایی شناختی آن‌ها نیز تاکید داشت تا سطح کیفی کارهای تولید شده  از حال و هوای صرفاً عامه‌پسند و گاه آسان پسندانه نیز فاصله بگیرد و کیفیتی قابل قبولی پیدا کند.

 

* پخش ۹۰ فیلم سینمایی و تلیویزینی را به فال نیک می‌گیریم

 

حاجی‌مشهدی تصریح کرد: پخش 6 مجموعه تلویزیونی و حدود 90 فیلم سینمایی و تلویزیونی در ایام نوروز و در فاصله زمانی حدود 15 روز از 6 شبکه تلویزیونی که شاید نزدیک به نیمی از فیلم‌ها نیز تولید داخلی باشد را باید به فال نیک گرفت. با این همه، وجود نوعی رقابت ناخواسته یا ناهماهنگی‌های کاملا تصادفی در برخی برنامه را نیز نباید نادیده گرفت. برای نمونه در برنامه زنده نوروزی یک شبکه ، مجری وعده حضور یک چهره هنری یا ورزشی را می دهد و دقایقی بعد همان چهره مورد اشاره ، در محفل گرم شبکه  دیگری در حال گل گفتن و گل شنیدن دیده می‌شود!

 

* پخش «مرد هزار چهره» و «کلاه قرمزی» اقدامات مثبت تلویزیون بود 

 

این منتقد و کارشناس در ادامه به فارس، گفت: پخش برخی برنامه‌های گذشته از جمله مجموعه تلویزیونی: «مرد هزار چهره»  از شبکه 3 یا ادامه برنامه موفق کودکان ونوجوانان: «کلاه قرمزی» از شبکه  2 که در نوروز سال گذشته از برنامه‌های پرطرفدار بوده است ، و یا گوشه چشمی که شبکه 5 سیما در کنار شبکه 2 به برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان داشته است را باید در ردیف اقدام‌های مثبت برنامه‌ریزی‌های مناسب تلویزیون در ایام نوروز به حساب آورد.

 

* پخش تکراری فیلم‌ها توجیهی نداشت

 

وی در ادامه افزود: پخش تکرای و گاه چند باره برخی فیلم‌ها از چند شبکه را نمی‌توان چندان قابل توجیه دانست.

 

* «چک برگشتی» در کارنامه مقدم در پله بالاتری قرار نمی‌گیرد 

 

این مدرس دانشگاه در مورد سریال «چک برگشتی»، اظهار داشت: در میان مجموعه‌های مختلف تلویزیونی امسال ، مجموعه «چک برگشتی» اگر چه در مقایسه دیگر آثار «سیروس مقدم»، در پله پایین‌تری جای می‌گیرد، با این همه مخاطبان گسترده‌تری داشت و کار به نسبت قابل توجهی بود. به ویژه از نظر شخصیت‌پردازی و انگشت گذاشتن بر مسایلی چون : مهریه‌های سنگین، تبعات و مشکلات ناشی از آن و همچنین موضوع ِ بد اخلاقی‌های رایج در انتخابات و داشتن نگاهی آمیخته به طنز ، در ردیف مجموعه‌های قابل توجه قرار می‌گیرد.

 

* «فراموشی» دچار ضعف در فیلمنامه است

 

این منتقد در ادامه در مورد سریال «فراموشی» نیز گفت: کار سعید سلطانی (فراموشی ) باوجود انتخاب مناسب بازیگران به لحاظ فیلمنامه دچار ضعف بود.

 

* «دست بالای دست» سرگرم‌کننده و جذاب بود

 

حاجی‌مشهدی در مورد سریال «دست بالای دست» به فارس، گفت: «دست بالا دست» به کارگردانی «سید محسن یوسفی» هم، در ایجاد فضایی مفرح و به دلیل داشتن بسیاری لحظه‌های خوب و پرکشش در بافت کلی اثر و به خصوص از وجه سرگرم‌کنندگی آن تا اندازه زیادی توانسته است برای مخاطبان خود جذاب باشد.

 

* «سیر و سرکه» نشان از یک طنز اجتماعی پرکشش بود 

 

این منتقد در ادامه در مورد سریال «سیر و سرکه» نیز، بیان داشت: «سیر و سرکه» کار غلامرضا رمضانی، به عنوان یک طنز اجتماعی با محور قرار دادن شخصیت پیرزنی که هوای مسافرت فرنگ در سر دارد، باوجود برخی لحظه‌های خوب و پرکشش ، به خوبی نشان می‌دهد که بسیاری از فیلمسازان خوش ذوق و پر استعداد ما، در فضای سینما موفق‌تر عمل می‌کنند و با پسند و سلیقه مخاطبان عام و فراگیر تلویزیونی آشنایی کم‌تری دارند.

 

* علیخانی و حسنی در تحویل سال خوش درخشیدند

 

این منتقد و روزنامه‌نگار در مورد ارزیابی خود از برنامه‌های تحویل سال ۹۱ نیز به فارس، گفت: در مورد برنامه‌های ویژه تحویل سال نو  به نظر می‌رسد که هم «فرزاد حسنی» و هم «احسان علیخانی» برای دوست‌داران این گونه برنامه‌ها جذاب بودند.

 

* «سین مثل سریال» می‌توانست با وجود منتقدان به برنامه جذاب‌تری بدل می‌شود

 

وی در ادامه در مورد برنامه «سین مثل سریال» به فارس، گفت: « س، مثل سریال» که به نوعی از زاویه دیگری مکمل برنامه‌های از نوع «شما و سیما» بود، می‌توانست با حضور منتقدان، کارشناسان سینمایی در کنار عوامل، دست‌اندرکاران تولید و بازیگران و... به برنامه‌ایی جذاب‌تر بدل شود. به ویژه که می‌دانیم جدا از برنامه نقد اول در شبکه  1 سیما، هنوز برنامه جدی و کارشناسانه‌ایی در زمینه نقد آثار تلویزیونی نداریم.

 

* برنامه‌های نوروز ۹۱ را متوسط ارزیابی می‌کنم

 

«عزیز الله حاجی‌مشهدی» در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: من در مجموع برنامه‌های تلویزیونی نوروز 1391 را «متوسط» ارزیابی می‌کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها