کد خبر: ۴۸۱۵۸۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۱۸ آذر ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با ۵۹۸:
ایران اصلا توانایی وارد کردن و استفاده از واکسن آمریکایی را ندارد چرا که این واکسن نیازمند دمای منفی ۷۰ درجه است و ما توانایی فراهم کردن زنجیره منفی ۷۰ درجه را نداریم اگرچه آنها نیز این واکسن را به ما نخواهند داد!
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، همزمان با مراحل پایانی ساخت واکسن کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکایی، مسئولان کشورمان نیز از تلاش برای واردات این محصول به کشور طی ما‌های آینده خبر دادند اما سوال آنجاست که چگونه می‌توان به سلامت این محصول جدید برای مردم ایران اعتماد کرد تا از وقوع دوباره تراژدی ماجرای خون‌های آلوده فرانسوی در دهه ۶۰ جلوگیری شود.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه ۵۹۸، با توجه به ناشناخته بودن کرونا پاسخ به این سوال را مشکل دانست و اظهار داشت: ترکیه از چند هفته‌ دیگر قرار است واکسیناسیون را آغاز کند، در عربستان و برخی از کشورهای عربی نیز قرار است به صورت رایگان چنین اتفاقی صورت پذیرد اما به هر حال مسئولان وزارت بهداشت و درمان بایست در خصوص چنین مسئله‌ای بررسی‌های لازم را انجام دهند تا نگرانی‌ها و شبهات مطرح شده در خصوص واردات این واکسن از بین برود.

وی ادامه داد: البته ما در حال حاضر تمام تلاش خود را برای واکسن تولید داخل به کار گرفته‌ایم. هفت شرکت داخلی از جمله بنیاد برکت و انستیتو رازی در حال آغاز فاز اول بالینی واکسن هستند اما بعید است که واکسن تولید داخل زودتر از خرداد و تیر ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

شهریاری افزود: این مسئله وجود دارد که اگر همه دنیا واکسیناسیون را آغاز و مرگ و میر را کنترل کنند، این فشار وجود خواهد شد که پس تکلیف مردم ایران چه می‌شود؟! اگر این بیماری و مرگ و میرها ادامه داشته باشد بایست حداقل برای گروه‌های آسیب‌پذیر واکسیناسیون را با استفاده از واکسن‌های مطمئن وارداتی انجام دهیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات واکسن شرکت آمریکایی فایزر اظهار داشت: ایران اصلا توانایی وارد کردن و استفاده از واکسن آمریکایی را ندارد چرا که این واکسن نیازمند دمای منفی ۷۰ درجه است و ما توانایی فراهم کردن زنجیره منفی ۷۰ درجه را نداریم اگرچه آنها نیز این واکسن را به ما نخواهند داد! چین تاکنون راجع به واکسن با ما حاضر به همکاری نشده است اما روسیه و‌ کوبا همکاری‌هایی با ما داشته‌اند.


شهریاری در خصوص اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر مشکلات انتقال پول برای خرید واکسن کرونا به واسطه مسائل تحریمی بیان داشت: این موضوع همانند موضوع واردات واکسن آنفلوآنزا هست چرا که بنا بود ۱۶ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود که این اتفاق به موقع انجام نشد و تنها ۲/۵ میلیون دوز واکسن وارد شد که به افراد آسیب پذیر و کادرهای بهداشت و درمان تعلق گرفت. هر چند که باتوجه به استفاده از ماسک، احتمالا نگرانی‌ زیادی در خصوص آنفلوآنزا نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص پیشرفت‌های حاصل واکسن ایرانی کرونا هم تصریح کرد: ما فاصله چندانی با تولید واکسن نداریم به شرط اینکه منابع مالی در اختیار این شرکت‌ها قرار گیرد و دولت آنها را کمک کند؛ کافی است که به هفت شرکتی که در این زمینه فعالیت می‌کند، ۷۰۰ میلیاردتومان پول داده شود در حالی که هزینه واردات واکسن کرونا به چندهزار میلیاردتومان خواهد رسید. معاون وزیر جهاد کشاورزی هم اعلام کرده‌اند که اگر پشتیبانی مالی صورت گیرد، ۲ میلیون دوز واکسن کرونا را تا قبل از پایان سال تولید کنیم که خبر خوبی است و بنظر من اگر دولت به کمک آید این مسئله شدنی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها