کد خبر: ۴۸۲۰۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۰۲ دی ۱۳۹۹
نشست خبری همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم (ص) با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن نشست‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، نشست خبری همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم (ص) با سخنرانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن نشست‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع) قم برگزار شد.

آیت الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) صبح امروز در نشست خبری همایش بین الملی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص) که در مجمع جهانی اهل بیت (ع) قم برگزار شد گفت: شخصیتهای تاثیرگذار در بعثت باید به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرند؛حضرت ابوطالب (ع) از شخصیتهاییاست که در جریان بعثت و قبل از آن تاثیرگذار بوده است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: تحقیقات موثقی درباره حضرت ابوطالب (ع) صورت نگرفته است که باید به صورت دقیق و منصفانه با استفاده از تاریخ تحلیلی ومنابع دیگردرباره این شخصیت تحقیق و بررسی شود. در قرآن و سخنان ائمه معصومان (ع) درباره این شخصیت صدر اسلام مطالب زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابوطالب حافظ و حامی پیامبر بود اظهار داشت: در برخی کتابهای تاریخی بحث دفاع نظامی حضرت ابوطالب (ع) از وجود گرامی پیامبر اکرم (ص) ازسنین کودکی مشاهده می‌شود.

آیت‌الله رمضانی افزود: بررسی ایمان حضرت ابوطالب(ع) در دیدگاه و کتب اهل سنتمورد توجه قرار گیرد؛افرادی مانند ابن ابی الحدید که از شارحین نهج البلاغه در اهل سنت است در جلد شانزدهم کتاب خود، از ایمان ابوطالب دفاع میکند؛تک نگاری هایی مانند رساله شیخ مفید برای اثبات ایمان ابوطالب(ع)کفایت میکند و نیازی به مراجعه اندیشمندان به دیگر کتب نیست.تفسیر حرکات اجتماعی یا دینی، نیازمند پشتوانههای قوی علمیو پژوهشی است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد: جامعه بحرانی جاهلیت مشکلات فراوانسیاسی،اخلاقی و فرهنگی دارد که رسول اکرم به عنوان امین آن جامعه ادعای نبوت می کند و سبب می شود فشارهای مختلف برای دست کشیدن از این ادعا به ایشان وارد شود؛ نماد بارز آن شهدای صدر اسلام مانند یاسر و سمیههستند که در دفاع از اسلام، جان خود را از دست دادند.

وی افزود: حضرت ابوطالب(ع)با توجه به شخصیت و جایگاهی که در بین قریش داشتند پیامبر اکرم(ص) را در تمام ابواب پشتیبانیو حمایت کرد و به عبارتیمعین النبوه بود؛ به همین دلیل ایشان در جریانسازی رشد رسالت تاثیر گذار بود و تاثیر منحصر بفردی داشتند.

آیت‌الله رمضانی بااشاره به اشعار حضرت ابوطالب که گویای موحد بودن ایشان است گفت: دفاع ازپیامبر گرامی اسلامنه به عنوان برادرزاده بلکه به عنوان کسی که معتقد به جریان رسالت بوده در این جریان حضور دارد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ابراز تأسف کرد: بی‌مهری‌هایی به حضرت ابوطالب(ع) شده است و ایشان به عنوان موحد واقعی پیامبر اکرم (ص) را یاری می کند و رحلت ایشانخصوصا در کنار رحلت حضرت خدیجه (س)به قدری سخت بوده که آن سال را عام الحزن نامیدند.

وی افزود: در زمان تحریمهای اجتماعی ابتدای بعثت که افراد حق نداشتند با مسلمانان ارتباطات اجتماعی داشته باشندو فشارهای زیادی بر تازه مسلمانان و پیامبر اکرم (ص) وارد می‌شد،نقش عمده رهبری برعهده حضرت ابوطالب(ع)بود.

آیت‌الله رمضانی با تأکید بر رسالت اصلی مجمع جهانی اهل بیت(ع)گفت: این مجمع در صدد برگزاری «همایش ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (صبر آمده و با مشورتهایی که با مراجع عظام انجام داده است و مورد استقبال و حمایت ایشان قرار گرفته است؛ به حتم وحدت مسلمانان نیازمند چنین حرکاتی است بدین معنی که مخالف با جریان تقریب نیست و در مسیر جریان تقریب و وحدت اسلام است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: علمای اهل سنت نسبت به حضرت‌ ابوطالب(ع)کتابها و مقالات زیادی نوشتهاند؛ علاوه بر آن در این همایش فعالیت‌هایی در جهت انتشار بیشتر دیوانمنتسب به حضرت ابوطالب(ع) انجام شده و کتاب هایی در این زمینه جمع آوری شده است.

وی درباره اقدامات این همایش ابراز داشت: شورای علمی متشکل از افراد صاحبنظرو شخصیتهایی که در پنج کمیته تاریخ سیره،کلام و عقاید، ماخذ شناسی درباره مصنفین، مصنفات و کمیته شعر و ادب و همچنین کمیته ویژه مقاومت تلاشهای فراوانی انجام داده اند.

آیت‌الله رمضانی همچنین افزود: مقالاتی با موضوعات مرتبط با همایش اخذ شده که بیش‌از چهارصد چکیده مقاله و بیش از صد مقاله از پنج زبان دریافت شده که مورد ارزیابی کمیته علمی قرار خواهد گرفت.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به نشستهای علمی داخلی و بین المللی برگزار شده درباره این همایش گفت: هدف دبیرخانه این است که مصاحبههای تصویری و تفصیلی با اساتید صاحبنظر و شخصیتهای علمی انجام شود؛ در بخش شعر و ادب شاعرانی که در باره این شخصیت شعرهایی را سروده‌اند حضور خواهند داشت و در شب شعرهای متعدد با محوریت استان قم شرکت خواهند کرد.

وی از پیشنهاد اعلام روز ۲۶ رجب (سالروز وفات حضرت ابوطالب(ع)) به عنوان روز ملی کفالت و حمایت از ایتام به شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و افزود: بورس بین المللی در رشته تاریخ اسلام و حمایت از پایان نامههای حوزوی درباره حضرت ابوطالب(ع)و تصویب جایزه ملی حضرت ابوطالب(ع)در خصوص حامیان ایتام بخشی از اقدامات آینده دبیرخانه همایش حضرت ابوطالب (ع) است.

آیت‌الله رمضانی خاطر نشان کرد:برگزاری این همایش از ۲۲ اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت اینترنتی به 19 تا 21 اسفندماه امسال منتقل شد. در این همایش شخصیتها و علمای جهان اسلام شیعه و اهل سنت دعوت شده‌اندکه در این همایش حضور پیدا کنند و درباره شخصیت حضرت ابوطالب(ع)به ارائه بحث بپردازند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها