کد خبر: ۴۸۲۳۰۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۰۷ دی ۱۳۹۹
وزیر آموزش و پرورش گفت: همه دانش‌آموزان امتحان غیرحضوری می‌دهند.
به گزارش پایگاه 598، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه چهاردهمین نشست «گفت‌وگوی هفته» که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در بستر شبکه آموزش دانش‌آموزی (شاد) برگزار شد، با اشاره به برگزاری نشست‌وگوی هفته با مدیر حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: آموزش و پرورش مسؤولیت دارد که نسل نو را برای قبول مسؤولیت‌های اجتماعی، زندگی با کیفیت‌تر، مشارکت‌ فعال‌تر در سازندگی و پیشرفت جامعه و مصونیت‌بخشی آنها در برابر مخاطرات و پیچیدگی‌ها تربیت کند و پرورش دهد.

وی ادامه داد: این افراد باید در وجوه مختلفی پرورش پیدا کنند یعنی نسل نو به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، علمی، اخلاقی، عبادی و دینی پرورش لازم را پیدا کند و این نشان می‌دهد که نهاد آموزش و پرورش، مجموعه‌ای است که با همه بخش‌های کشور در پیوند و ارتباط قرار می‌گیرد چون قرار است افرادی را آماده و به جامعه عرضه کند که بتوانند نقش مؤثر و فعالی داشته باشند.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: در سند تحول پیش‌بینی شده است که تربیت در 6 ساحت انجام شود و این ساحت‌ها متوازن است؛ یکی از این ساحت‌های مهم، اعتقادی، عبادی و اخلاقی است که حوزه مشترک فعالیت های ما و حوزه علمیه است که خوشختانه در طی سال‌های گذشته، همکاری های خوبی شکل گرفته است و دائما تجربیات آن را مرور کرده و اصلاحات‌ لازم را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه برگزاری امتحانات دی ماه دانش آموزان گفت: ابلاغ کردیم همه آزمون‌ها به صورت غیرحضوری و با استفاده از ظرفیت های مختلفی که وجود دارد، برگزار شود.

* همه دانش‌آموزان باید امتحان غیرحضوری بدهند

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: درباره آزمون برخی دروس هنرستانی و پایه های اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، اجازه دادیم اگر با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا مشکلی وجود نداشته باشد و با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کنند، البته رعایت مقررات و اخذ مجوز از ستاد کرونا ضرورت دارد.

وی ادامه داد: در نظر داشتیم به صورت عمومی مجوز را بگیریم که ستاد کرونا مجوز عمومی نداده است که آزمون‌ها حضوری برگزار شوند لذا قالب آزمون‌های ما امسال به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: همه دانش‌آموزان باید امتحان غیرحضوری بدهند و منحصرا برای هنرستانی‌ها و ابتدایی‌ها که باید توانایی‌های آنها احراز شود، اگر ستاد کرونا اجازه دهد می توانند حضوری برگزار کنند و اگر ستاد اجازه نداد آنها هم به صورت غیرحضوری است تا در اولین فرصتی که امکان برگزاری حضوری باشد، به صورت حضوری ارزشیابی انجام شود.

*فروش آزمون‌ساز در شبکه‌های اجتماعی

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه جذب دانشجو در دانشگاه شهید رجایی، گفت: به میزان سهمیه اختصاصی و نیازمان، از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان نیرو استخدام می‌کنیم اما گاهی اوقات دانشگاه رجایی مازاد بر سهمیه، دانشجوی آزاد هم گرفته اما آنهایی که بر اساس سهمیه اختصاص داده شده در دانشگاه جذب شدند، استخدام می شوند.

وی درباره فروش آزمون‌ساز در شبکه‌های اجتماعی و دریافت وجه از معلمان در قبال آن، بیان کرد: وقتی وارد زیست بوم جدید می شویم اقتضائات خاص خودش را دارد و در این زیست بوم، کسانی که در بخش خصوصی فعال هستند، تلاش می‌کنند، راه‌حل‌هایی را پیشنهاد دهند. ما در شاد برای برگزاری آزمون، امکانات لازم را پیش بینی کردیم و ظرف ۱۰ روز آینده این ظرفیت‌ها توسعه خواهد یافت و کیفیت برگزاری آزمون ارتقا می یابد و نیاز به استفاده از پیشنهادات بیرون از آموزش و پرورش نیست.

حاجی‌میرزایی افزود: به مدارس اجازه دادیم در شرایطی که بخواهند از برگزاری آزمون اطمینان پیدا کنند، اگر راه حل‌های دیگری هم وجود دارد، استفاده کنند.

وی درباره سامانه آموزشی دانش‌آموزان(شاد)، گفت: از روزی که شاد فعال شد، هر هفته ظرفیت‌هایش را توسعه داده و در ۱۰ روز آینده چند ظرفیت جدید دیگر رونمایی خواهد شد که قابلیت‌های ممتازی در اختیار معلمان برای ارائه کارهایشان فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت استخدامی خرید خدماتی‌ها و نهضتی‌ها، اظهار کرد: قانون تا قبل از سال ۹۱ برای حق التدریسی‌ها و قبل از سال ۹۲ برای آموزشیاران و آموزش‌دهندگان تعیین تکلیف کرده است و طبق مقررات اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای آنهایی که بعد از سال ۹۲ با آموزش و پرورش به هر طریقی همکاری کرده‌اند مسیر، دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ اساسنامه است و می‌توانند جذب آموزش و پرورش شوند؛ مشکل این گروه این بود که سنشان افزایش پیدا کرده است که افزایش سن‌شان را به سقف مجاز شرکت در آزمون اضافه می‌کنیم و آنها می‌توانند با سن بیشتر در آزمون دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

حاجی‌میرزایی درباره هزینه آب، برق و گاز مدارس گفت: در قانون بودجه چندسال اخیر پیش بینی شده که هزینه آب و برق و گاز با رعایت الگوی مصرف رایگان است و برخی مدارس ممکن است تعداد دانش‌آموزان افزایش یافته یا مدرسه دونوبته شده است که با وزارت نیرو و نفت تفاهم کردیم که الگوی جدید را متناسب با تعداد دانش آموزان تعیین کنند.

وی ادامه داد: آب، برق و گاز هیچ مدرسه ای نباید به دلیل عدم پرداخت هزینه قطع شود. برخی موارد آن مربوط به مطالبه سال های گذشته است که برنامه ریزی شده است تا پرداخت شود.

آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه ما می‌دانیم آموزش و پرورش یک نهاد بخشی نیست، بلکه نهاد فرابخشی است که همه نهادها باید در تعامل و هم‌گرایی با آن باشند گفت: حوزه های علمیه وظیفه خود می دانند که در خدمت معلمان و دانش آموزان و پاسخگوی نیازهایی باشند که وجود دارد.

وی افزود: طی یک دهه گذشته ستاد همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفته و هر روز ارتقا پیدا کرده است. در سال های اخیر این ارتباط به شکل یک برنامه پنجساله در آمد که ۴۰ محور دارد.

اعرافی با بیان اینکه از سوی حوزه علمیه از خدمات آموزش و پرورش و تلاش هایش در ایام کرونا تشکر می کنم گفت: کرونا سختی های بسیاری به وجود آورد و تلاش همکاران  در آموزش و پرورش برای به حداقل رساندن آسیب ها قابل تحسین است و ما هم صمیمانه تشکر می کنیم و امید است به علت اهمیت راهبردی و استراتژیک آموزش و پرورش همه‌ ما نهایت تعامل و همکاری را به عمل بیاوریم تا فرزندان عزیز بتوانند قله های علم، معرفت، اخلاق و بصیرت را فتح کنند.

وی با اشاره به اینکه چندسالی است طرح امین در دست اجراست افزود: شاهد حضور سنجیده و با آمادگی قبلی و با هماهنگی کامل طلاب برادر و خواهر جوان در مدارس برای تبیین مسائل دینی و معارف الهی هستیم و حدود ۳۰۰۰ مدرسه در شمول این طرح قرار دارند. طرح روشنا نیز در حال اجراست و اخیرا طرح مشترکی در دانشگاه فرهنگیان شکل گرفته و واحدی در قم فعال شده و چندصدنفر از طلاب در حال تحصیل هستند و قرار است با مدارک رسمی که دانشگاه فرهنگیان می دهد در آموزش و پرورش حضور یابند.

وی گفت: بدون شک تعلیم و تربیت بزرگترین فرصت یک جامعه برای ساختن آینده است.

وی ادامه داد: این موضوع بزرگترین فرصت جامعه برای شکل دادن به شخصیت انسان‌ها و پرداختن به هویت آنان همچنین آماده کردن آنان برای حضور فعال در یک زندگی جمعی است.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: بدون تردید تحقق اهداف این جهان و آن جهان در گروی بهره‌مندی موثر از این فرصت طلایی برای شکل دادن به زندگی انسان‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بهترین این فرصت در اختیار آموزش و پرورش است به جهت اینکه سنین افراد سنین یادگیری، شکل گیری و تاثیرپذیری است. نسل نو در این دوره با استقبال خانواده‌ها به دست نظام تعلیم و تربیت سپرده می‌شوند و در یک فرصت 12 ساله در اختیار ما هستند تا از نظر روحی تغذیه شوند و دانش و آگاهی لازم را برای زندگی خود کسب کنند.

حاجی میرزایی گفت: شاید یکی از مهم ترین سؤالاتی که باید به آن بیندیشیم این است که از این ظرفیت اساسی و مهم تاکنون جقدر استفاده کردیم؟ نکته دیگر این است که این مأموریت بزرگ منحصر در آموزش و پرورش نیست و مجموعه نهادهای متعددی درگیر تربیت نسل نو هستند.

وی با تأکید بر اینکه نسل جدید در معرض مخاطرات بسیار جدی است و به سرعت پدیده‌های جدید آرامش جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد، افزود: این مخاطرات تعادل‌های روحی را دچار نوسان و کاستی می‌کند لذا عرصه تعلیم و تربیت است که باید کمک کند دانش‌آموزان بتوانند روی پای خود بایستند و در برابر مخاطرات، مواجهه فعال و هوشمندانه داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و حوزه عملیه اشاره کرد و گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته احساس می‌کنم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده نکردیم شاید به جای تعبیر همکاری نیازمند یک نگرش واحد هستیم.

به گزارش فارس، برنامه «گفت‌وگوی هفته» در راستای برگزاری سلسله برنامه‌های گفت‌وگو بر محور تحول، باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌ و پرورش و سایر دستگاه‌های کشور به‌صورت هفتگی برگزار و به‌صورت زنده از طریق شبکه شاد (اپلیکشن رسمی وزارت آموزش‌وپرورش جهت آموزش مجازی) پخش می‌شود. در این برنامه آموزش‌ و پرورش میزبان یکی از شخصیت‌های عالی‌رتبه کشوری با عنوان «مهمان ویژه» است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها