کد خبر: ۴۸۳۴۷۲
زمان انتشار: ۱۶:۲۴     ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
اعضای هیأت مدیره و مدیر خانه مطبوعات استان قم ظهر امروز با حضور در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان قم دیدار کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روابط عمومی  خانه مطبوعات استان قم، در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، اعضای هیأت مدیره و مدیر خانه مطبوعات استان قم ظهر امروز با حضور در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس و نماینده ولی‌فقیه در استان قم دیدار کردند.



جواد محرابی معاون مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در دیدار اعضای مسئولان خانه مطبوعات استان با آیت‌الله سید محمد سعیدی، با بیان اینکه مجموعه صنفی خانه مطبوعات از چهار سال گذشته فعالیت خود را به صورت جدی‌تر دنبال کرده است، اظهار کرد: خانه مطبوعات همراه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای رسیدن به رسانه تراز انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری را دنبال کرده است.

وی اضافه کرد: در شرایط کرونایی نیز اصحاب رسانه همراه با کادر درمان و بهداشت استان در کنار مردم بودند و برای اطلاع‌رسانی درست خطر را به جان خریدند.

محرابی از برگزاری انتخابات خانه مطبوعات و انتخاب مسئولان جدید برای این مجموعه یاد کرد و گفت: امیدواریم در دوره جدید خانه مطبوعات گام‌هایی برداشته شود که مورد رضای خداوند متعال قرار گیرد.
 
 
فخرالدین یوسف‌پور رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان قم نیز با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش مشخص و برجسته‌ای در جامعه برعهده دارند، عنوان کرد: قم به علت حضور شخصیت‌ها، حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها و مسجد مقدس جمکران و تاریخ درخشانی که دارد از یک جایگاه فراملی برخوردار است اما رسانه‌های قم هنوز در قد و قواره نام قم ظهور و بروز نداشته‌اند.

وی نبود یک مجموعه صنفی قوی برای خبرنگاران را یکی از خلاهای موجود دانست و ادامه داد: با برگزاری انتخابات آبان‌ماه گروه جدیدی در خانه مطبوعات مستقر شدند که میانگین سنی این افراد نسبت به میانگین سنی ادوار گذشته به مراتب پایین‌تر است و این افراد در حوزه رسانه دغدغه‌های انقلابی مهمی دارند.

همچنین در ادامه این نشست محمدحسین همتی‌نژاد مدیر خانه مطبوعات استان قم با تاکید بر نقش رسانه ها در هدایت افکار عمومی تصریح کرد: در عصری زیست می کنیم که انسان ها در معرض رسانه ها به دنیا می آیند ، در بستر رسانه رشد می کنند و می اندیشند و دنیا را از دریچه رسانه ها می بینند و رفتار خود را بر اساس الگوی های برگرفته از رسانه ها سامان می دهد. البته این رابطه همیشه یکطرفه نیست و رسانه های نیز از جامعه خود تاثیر پذیر است.

 
 
وی با اشاره به جایگاه شهر قم گفت: قم نه تنها خواستگاه انقلاب اسلامی است، بلکه در گذشته نیز یکی از پایگاه های مهم نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) بوده است، بگونه ای که براساس نقل مرحوم شیخ عباس قمی ۲۰۰ هزار محدث در قم زیست و فعالیت داشته‌اند. قم یک جغرافیا نیست بلکه قم هویتی فراملی و رسالت جهانی دارد و به همین علت نیز رسانه‌های حاضر در این استان باید در تراز انقلاب اسلامی باشد.

همتی‌نژاد اضافه کرد: بر اساس پژوهشی که انجام شده استان قم در حوزه تولیدات رسانه ای، در سبد مصرف کشور، جزء پنج استان نخست می باشد و همین جایگاه وِیژه قم سبب شده است که معاندین انقلاب هراتفاق ساده‌ای را که در این استان رقم می خورد، بهانه‌ای برای ضربه‌زدن به هویت این شهر قرار می دهند.

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات نسبت به جایگاه رسانه‌ها در قم دغدغه بسیاری دارد، عنوان کرد: تصور ما این است که هنوز رسانه های قم نتوانسته در تراز انقلاب اسلامی باشد و خانه مطبوعات استان قم در کنار برخی دیگر از نهاد های متولی وظیفه دارد به رشد و تعالی رسانه های قم کمک کند تا به نقطه مطلوب برسیم.

مدیر خانه مطبوعات استان قم انجام کنش‌های دینی و انقلابی توسط رسانه‌ها را نیازمند ارتباط اصحاب رسانه با صاحب‌نظران دینی دانست و عنوان کرد: اگر ارتباط مستمری میان مدیران رسانه ها و علمای قم برقرار شود می‌توانیم یک مدل مناسب در حوزه کنش رسانه ای دینی برسیم و این می تواند الگویی باشد برای دیگر رسانه های کشور.

وی ادامه داد: هر چند حوزه های علمیه قم در حوزه فقه رسانه اقداماتی انجام داده است و کرسی هایی علمی به این موضوع اختصاص داده است، اما هنوز به همه مباحث این حوزه پرداخته نشده است و مسائل زیادی خصوصا در حوزه خبر و اطلاع رسانی بی پاسخ مانده است و این یکی از نیازهای رسانه ها است تا بتوانند پیوسته در مسیر صحیح قدم بردارند.

همتی‌نژاد حل مشکلات اقتصادی خبرنگاران را یکی از راهکارهای ارتقای رسانه‌ها دانست و عنوان کرد: خانه مطبوعات قم در این دوره در تلاش است با ایجاد راه حل های پایدار در حد توان خود به اقتصاد رسانه های قم کمک نماید و با برگزاری دوره های آموزشی نیز سهمی در ارتقاء مطبوعات قم داشته باشد.
 
اصحاب رسانه باید نسبت به رشد و تعالی مردم نگاه ویژه داشته باشند

در ادامه آیت الله سعیدی  گفت: خداوند در قرآن کریم از جاهایی به عنوان بلد امین یاد کرده و برای آن منطقه امنیت و آرامش را درنظر گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه امنیت یک منطقه اجباری و دستوری نیست، عنوان کرد: امنیت یک جایگاه و کرامت از سوی خداوند متعال است و معنای آن، این است که مردم تلاش کنند تا کرامت و شرافت حفظ شود و از بین نرود و نمونه آن، این است که در کره خاکی هیچ جایی مقدس‌تر از خانه خداوند متعال نیست اما این مکان به واسطه بی‌تفاوتی مردم طی دورانی به بت‌خانه تبدیل شد؛ در بلد امین باید امنیت برقرار شود، اما این امنیت با تلاش مردم محقق خواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قم از تلاش مردمی برای برپایی و حفظ انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: اینکه این انقلاب بیش از ۴۰ سال استوار مانده و همچنان درحال پیشرفت و تعالی است نشان از تلاش مستمر مردم و عنایت خداوند متعال دارد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در افکار جوامع بر عهده دارند، گفت: برای اینکه بتوانیم مسیر درست و مورد رضای خداوند متعال را دنبال کنیم باید اطلاع‌رسانی سالم داشته و چالش‌ها را مدیریت کنیم.

آیت الله سعیدی با اشاره به اینکه اصحاب رسانه باید مردم را از خود بدانند، اظهار کرد: اصحاب رسانه باید نسبت به رشد و تعالی مردم نگاه ویژه داشته و مقابل هجمه‌ها علیه مردم قم موضع‌گیری کنند.

وی از حضور طلاب کشورهای مختلف در قم یاد کرد و گفت: دشمن می‌داند این افراد قرار است به کشورهای خود بازگردند و آرمان‌های انقلاب اسلامی را ترویج کنند به همین علت دشمن برای تخریب قم تلاش‌های بسیاری را دنبال می‌کند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت از کلان‌نگری به عنوان یک ویژگی مهم و مورد نیاز برای اصحاب رسانه نام برد و تصریح کرد: این نگاه می‌تواند موجب پیشبرد تمامی اهداف جامعه شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها