کد خبر: ۴۸۴۸۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
کودتای AFC علیه ایران؛
همان چیزی که از آن می‌ترسیدیم به سرمان آمد. در سایه انفعال دستگاه دیپلماسی و در روزهایی که اکثر اهالی فوتبال در فکر انتخابات فدراسیون فوتبال بودند، در عین ناباوری نه هیچ‌یک از تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند و نه تیم ملی.
 به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، همان چیزی که از آن می‌ترسیدیم به سرمان آمد. در سایه انفعال دستگاه دیپلماسی و در روزهایی که اکثر اهالی فوتبال در فکر انتخابات فدراسیون فوتبال بودند، تحرکات پشت پرده رقبای ما جواب داد و حالا در عین ناباوری نه هیچ‌یک از تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند و نه کشورمان میزبان بازی‌های تیم ‌ملی در گروه C است.

همان چیزی که از آن می‌ترسیدیم به سرمان آمد. در سایه انفعال دستگاه دیپلماسی و در روزهایی که اکثر اهالی فوتبال در فکر انتخابات فدراسیون فوتبال بودند، در عین ناباوری نه هیچ‌یک از تیم‌های باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا میزبان هستند و نه تیم ملی.
 
وطن امروز نوشت: پیش از این رسانه‌ها بارها هشدار دادند با توجه به اینکه طبق قانون باید عراق، بحرین و هنگ‌کنگ دور برگشت بازی‌های‌شان را در تهران برگزار می‌کردند، این حق طبیعی فوتبال کشورمان است که خواستار میزبانی بازی‌ها در صورت برگزاری متمرکز آن باشد اما شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای کشورش دست به قانون‌شکنی بزرگی زد و ناباورانه کشور بحرین به عنوان میزبان این گروه انتخاب شد!
 
اگر چه بعد از اعلام این خبر از وزیر ورزش تا رئیس کمیته ملی المپیک، مصاحبه‌های پرتعدادی را در اعتراض به این انتخاب انجام دادند اما حقیقت آن است که ما باید از چند ماه قبل از تمام ابزارمان برای گرفتن حق‌مان استفاده می‌کردیم.
 
متاسفانه دستگاه دیپلماسی کوچک‌ترین توجهی به این مسائل در ورزش ندارد و از آنجایی که شیخ سلمان برای رساندن بحرین به جام‌جهانی قطر آرزوهای فراوانی در سر دارد، متاسفانه باید در این بین فوتبال ایران قربانی شود.
 
در روزهای آتی به انفعال دستگاه دیپلماسی خودمان خواهیم پرداخت اما مساله مهم امروز حق‌خوری‌های تکراری کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال ایران است.
 
صالحی‌امیری: گرفتن حق میزبانی، سیاسی است
رئیس کمیته ملی المپیک می‌گوید تصمیم سلب حق میزبانی از فوتبال ایران کاملا سیاسی است و سکوت فیفا هم نسبت به این اتفاق بسیار معنادار است. رضا صالحی‌امیری در واکنش به گرفته شدن میزبانی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا و انتخابی جام‌جهانی از ایران بیان کرد: واقعیت این است که وقتی فدراسیون یک سال بلاتکلیف بود و خلأ ایجاد شد، رقبا از این فرصت طلایی سوءاستفاده کردند و در پنهان و به صورت تبانی، تصمیمات کاملا سیاسی گرفتند که مغایر روح المپیک و جوانمردی است.
 
او ادامه داد: من با شورای المپیک آسیا و شخص شیخ احمد صحبت کردم و دلایلی آوردند که به نظرم قانع‌کننده نبود. سکوت فیفا بسیار معنادار است. چطور وقتی حذف کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از اساسنامه مطرح می‌شود، فیفا دفاع می‌کند اما اینجا که حق فوتبال ایران تضییع می‌شود، ساکت است، آن هم با علم به اینکه می‌داند این رویکرد، غیرحرفه‌ای است.
 
صالحی‌امیری درباره پیگیری این مساله گفت: معتقدم مجموعه اتفاقات را باید در یک پازل بزرگ‌تر ببینیم، در واقع رفتار‌های سیاسی است که علیه ملت ایران انجام می‌دهند و این تصمیم غیرحرفه‌ای را هم باید در پازل همان اقدامات سیاسی ببینیم. البته دلیل نمی‌شود پیگیر آن نباشیم، از این رو بنا دارم مکاتبه‌ای را با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک داشته باشم و نسبت به این تصمیم ناعادلانه اعتراض کنم. از طرفی هفته آینده جلسه مشترکی را با عزیزی‌خادم (رئیس فدراسیون فوتبال)، وزارت ورزش و وزارت امور خارجه برگزار می‌کنیم و ابعاد این مساله را بررسی خواهیم کرد.
 
او درباره تاثیر مدتی که فدراسیون بلاتکلیف بود نیز تصریح کرد: این موضوع بسیار لطمه زد، حتی معتقدم حمایتی در آن مقطع از شیخ سلمان انجام گرفت که کار اشتباهی بود و نتیجه آن اشتباه را الان داریم می‌بینیم. ما باید اعتراض کنیم و هنوز روزنه‌هایی وجود دارد.
 
اعتراض رسمی ایران به میزبانی عربستان در لیگ قهرمانان آسیا
وزیر ورزش و جوانان در نامه‌ای به اینفانتینو و شیخ سلمان خواستار بررسی همه جوانب میزبانی رقابت‌های مقدماتی مرحله دوم جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و لیگ قهرمانان آسیا شد.
 
مسعود سلطانی‌فر در واکنش به انتخاب عربستان به عنوان میزبان 3 گروه‌ حاضر در لیگ قهرمانان آسیا که در یکی از گروه‌ها استقلال ایران قرار دارد و در گروهی دیگر نیز فولاد در صورت شکست العین باید به عربستان برود، این تصمیم را ناعادلانه دانست.
 
سلطانی‌فر در این نامه‌ خواستار جلوگیری از برخی نگاه‌های سیاسی شد و تصمیم‌گیری‌های سیاسی را باعث خدشه به جایگاه کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا دانست که باعث می‌شود فوتبال نقش غیرسیاسی خود را فراموش کند.
 
همچنین وزارت ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون فوتبال و وزارت امور خارجه در حال بررسی وضعیت تیم‌های باشگاهی ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در صورت تغییر نیافتن میزبانی عربستان در این رقابت‌هاست.
 
سر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان هم کلاه رفت
قبلاً رسانه‌ها به فدراسیون فوتبال و همچنین باشگاه‌هایی که قرار است در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا کنند، این هشدار را دادند که قرار است میزبانی از تیم‌های ایرانی گرفته شود اما از آنجا که کمی سخت‌باور هستیم، در روزهایی که مردان تاثیرگذار فدراسیون گذشته به کارهای مربوط به انتخابات مشغول بودند، این موضوع مهم به فراموشی سپرده شد.
 
پنجشنبه گذشته اما کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام خبرهایی را که غیررسمی در این زمینه به گوش می‌رسید، به طور رسمی تایید و طبق برنامه‌ای که اعلام کرد، مشخص شد برای هیچ باشگاه ایرانی حق میزبانی قائل نشده است.
 
این در حالی است که در بین 3 نماینده قطعی ایران در مرحله گروهی (استقلال، تراکتور و پرسپولیس)، تیم پرسپولیس دارای شرایط میزبانی بود اما حتی برای سرخپوشان هم مسؤولان کنفدراسیون حقی قائل نشدند و هند را که از لحاظ تجربی و کیفی قابل قیاس با ایران نیست، بر دیگر تیم‌های گروه E ترجیح دادند.
 
اما سوال اینجاست که وظیفه مسؤولان ورزش کشور و مسؤولان فدراسیون فوتبال برای دفاع از حق کشورمان در چنین مواقعی چیست؟ آیا دست روی دست گذاشتن و بی‌توجهی به موضوعی که از ۲ ماه قبل پالس‌های آن در فضای رسانه‌ای و مجازی داده شده بود، جای توجیه دارد؟
 
چه فاجعه‌ای از این بدتر که برای ‌ای‌اف‌سی سال‌ها حضور ایران در این رقابت‌ها و تاثیرگذاری حضور تیم‌های ایرانی پرطرفدار در لیگ قهرمانان اهمیتی نداشته و با در نظر گرفتن اینکه مسؤولان ایرانی برای دفاع از حق باشگاه‌ها هیچ اقدام موثری انجام نداده‌اند، تحریم‌ها و حق پخش را بهترین بهانه برای خارج کردن ما از میزبانی قرار داده‌اند.
 
نکته بسیار حائز اهمیت دیگری که نباید به راحتی از آن گذشت بی‌توجهی کنفدراسیون آسیا به عدم حضور تیم‌های ایرانی در عربستان است که بدون در نظر گرفتن ملاحظاتی که بین ۲ فدراسیون وجود دارد، میزبانی گروه استقلال را به الاهلی عربستان داده‌ است.
 
آخرین مذاکراتی که باشگاه‌های ایرانی با ‌ای‌اف‌سی در این زمینه داشتند، مربوط به لیگ قهرمانان سال گذشته است. در آخرین تصمیم‌گیری‌ها قرار بر این شد تیم‌های ایرانی در مرحله رفت میهمان باشند و برای دور برگشت تصمیم‌گیری مجدد شود اما با توجه به شیوع کرونا تصمیم‌گیری درباره میزبانی و میهمانی نیمه‌تمام ماند و مسابقات هم در ادامه متمرکز برگزار شد.
 
اکنون واکنش مسؤولان ورزشی، سیاسی و در نهایت فدراسیون بابت تصمیم جدید AFC حائز اهمیت است. از این مساله هم نباید به راحتی گذشت قطر که سال گذشته میزبانی متمرکز بازی‌ها حتی در شرق آسیا را بر عهده گرفت، ناگهان از میزبانی دور جدید کنار کشید تا به نوعی این موضوع به نفع عربستان تمام شود؛ مساله‌ای که کاملا فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
 
بر مسؤولان جدید فدراسیون فوتبال ایران نمی‌توان بابت این موضوع خرده‌ای گرفت چون نابسامانی‌هایی که از گذشتگان رسیده را تحویل گرفته‌اند ولی تصمیم‌گیری و دفاع از حقوق باشگاه‌ها بر عهده مدیران جدید است؛ اینکه آنها چه راهکاری برای برون‌رفت از این وضعیت دارند که بتواند برای تیم‌ ملی هم موثر واقع شود.
 
پیش از این درباره میزبانی گروه ایران هم زمزمه‌هایی بابت برگزاری مسابقات در بحرین به گوش می‌رسید؛ اتفاقی که متاسفانه رخ داد، که این موضوع از سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی یک پله بدتر است.
 
وضعیت تیم‌ ملی کشورمان در گروهی که عراق، بحرین، کامبوج و هنگ‌کنگ قرار دارد نامناسب است و در واقع شاگردان دراگان اسکوچیچ برای صعود از این مرحله باید تمام دیدارهای برگشت خود را ببرند. و حالا در چنین وضعیتی کار بسیار سختی را در بحرین پیش‌رو خواهیم داشت.
 
آیا فدراسیون جدید در دیپلماسی ورزشی خود همانند گذشتگان عمل می‌کند یا به روش‌های دیگری متوسل می‌شود؟ این موضوعی است که شهاب عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال و هم‌قطارانش باید خیلی زود به نتیجه برسند و راهکار جدیدی را پیش بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها