کد خبر: ۴۸۶۹۳۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۷     ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیگانه با حوزه‌ای مهم و اثرگذار
اقتصاد، سیاست، دیپلماسی و مسایلی از این دست مهم‌ترین مسائلی هستند که در انتخابات‌های ریاست جمهوری به آن‌ها پرداخته می‌شود و متاسفانه فرهنگ و هنر با همه اثرگذاری و اهمیتش، نقش چندانی در این کارزار ندارد. فرهنگ نویس در یادداشت‌هایی سریالی به فرهنگ و هنر در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری خواهد پرداخت.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگ‌نویس-محمد غفاری/ با تمام شدن ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، چهره اصلی رقابت در سیزدهمین دوره هم مشخص شد و به نوعی از همین حالا می‌توان به رصد فعالیت‌های انتخاباتی برخی از آن‌ها پرداخت.
در این زمین بازی سیاسی، شاه‌بیت همه حرف‌های مطرح شده، پیرامون مسائل اقتصادی و به تازه‌گی‌ مسئله میدان و دیپلماسی است، و آنچه مطلق از آن صحبتی به میان نیامده است، فرهنگ و هنر است. مسئله‌ای مهم و محوری و حتی تاثیرگذار بر مسائل سیاسی و اجتماعی که متاسفانه همواره نادیده گرفته می‌شود.
یادمان نرفته است چگونه در انتخابات‌های گذشته سلبریتی‌ها و موضوعاتی از قبیل ساختن فیلم تبلیغاتی توسط کارگردانان مهم سینما، صدای مرحوم شجریان، تتلو و.... پایگاه اجتماعی نامزدها را دستخوش تغییرات اساسی قرار می‌داد و حتی در برنده شدن افراد اثر مستقیم داشت.

در میان نامزدهای ثبت نام کرده برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، چند چهره شاخص در عرصه فرهنگ فعالیت مستقیم داشته‌اند:

علی لاریجانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

عزت الله ضرغامی
رییس سازمان صداوسیما

حسن سبحانی
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

ابوالحسن فیروزآبادی
رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران

و دیگر کاندیداها اغلب دور از فضای فرهنگ و هنر بوده‌اند و جز فعالیت‌های معدود و موردی، کارنامه‌ای در این حوزه از خود به جای نگذاشته‌اند.

لاریجانی که اینبار در قامت یک اصلاح طلب به میدان آماده است صرفا به مسائل و مناقشات سیاسی پرداخت و به جنگ دادگاه و پادگان رفته است. لاریجانی یک شاه کلید در حوزه فرهنگ و سینما دارد: حسین انتظامی؛ کسی که در حال حاضر رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد و مدیرمسئول خبرآنلاین است و سابقه طولانی مدت در معاونت مطبوعاتی و هیات نظارت بر رسانه‌ها و مطبوعات دارد. حسین انتظامی از چهره‌های بسیار نزدیک به لاریجانی است که حتما نقش مهمی در انتخابات ایفا خواهد کرد.
دیگران هم که با حضور خود حرفی از فرهنگ و هنر جامعه نداشتند و حتی شخصیت‌های همچون جهانگیری که در انتخابات ۱۳۹۶ با سید محمد بهشتی و فرشته طائرپور حضور پیدا کرده بود، اینبار دستیاران سیاسی و اقتصادی برای خود منصوب کرده است و چهره‌های دیگر اصلاح طلب هم اینبار هنوز به چالش‌های فرهنگی نپرداخته‌اند.
از دیگر کاندیداهایی که احتمال می‌رفت به حوزه فرهنگ و هنر ورود داشته باشد سعید جلیلی بود که به دلیل حضور جدی برادرش وحید جلیلی در تشکیلات جبهه انقلاب فرهنگی و کادرسازی از هنرمندان تازه و جوان هنرمند انقلابی همچون جشنواره فیلم عمار و... اما آنگونه که از مشی جلیلی و تیم تبلیغاتی آن پیداست همه توان خود را برای برجام‌گریزی و حمله به دیپلماسی دولت گذشته گذاشته است؛ جالب اینکه تنها کسی که در کنفرانس مطبوعاتی به برخی مسائل فرهنگی پرداخت، عزت الله ضرغامی بود. ضرغامی که در دهه هفتاد معاونت سینمایی وزارت ارشاد بوده است درباره سینما هم صحبت کرد و سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی را هم به عنوان دستیار فرهنگی خود انتخاب کرده است.

حال باید دید در روزهای آینده و جدی‌تر شدن فضای انتخابات و مشخص شدن چهره نامزدهای نهایی، نقش فرهنگ و هنر و در برنامه‌های پیشنهادی آن‌ها چگونه است و آیا اینبار هم هنر و هنرمندان صرفا پلی برای پیروزی هستند یا برای تعالی و ارتقای فرهنگ و هنر در جامعه فکری وجود خواهد داشت.

فرهنگ نویس در روزهای آینده به جزئیات بیشتری پیرامون برنامه‌های نمازدهای انتخابات خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها