کد خبر: ۴۸۷۰۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
انتخابات ۱۴۰۰؛
پس از آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور و حضور نفرات شاخص سیاسی برای ثبت‌نام و تلاش برای پیروزی در کورس انتخاباتی تصرف ساختمان پاستور، از جمله نفرات مطرح این مسابقه سیاسی مهم کشور را می‌توان علی اردشیر لاریجانی دانست که با آمدنش و خصوصاً با کلیدواژه‌هایی مانند: پادگان و چکش و کلید پیام‌هایی را به رقبای خود ارسال نمود.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، پس از آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور و حضور نفرات شاخص سیاسی برای ثبت‌نام و تلاش برای پیروزی در کورس انتخاباتی تصرف ساختمان پاستور، از جمله نفرات مطرح این مسابقه سیاسی مهم کشور را می‌توان علی اردشیر لاریجانی دانست که با آمدنش و خصوصاً با کلیدواژه‌هایی مانند: پادگان و چکش و کلید پیام‌هایی را به رقبای خود ارسال نمود.

* با واژه پادگان با اقتدا به حسن روحانی که خود را نه سرهنگ که حقوقدان دانست و استمرار ارتباطش با گذشته را قطع به همگان اعلام کرد.

* با واژه چکش پیامش را مشخصاً به ابراهیم رئیسی داد که رقابت با او را جدی گرفته و در رقابت‌های انتخاباتی شاید بخواهد برای جذب آرای مردم از برخی پرونده‌های قوه قضائیه نیز استفاده کند. در دوره‌های قبل رئیسی با جوسازی‌هایی چون: دیوار کشی و قیمت دلار و تعامل با جهان رأی مردم را گرفتند و در این دوره نیز شاید بخواهند نه به شخص رئیسی که به عملکردهایش در دوران قوه قضائیه اشاره و بهره‌برداری‌های سیاسی - انتخاباتی خواهند داشت.

* واژه کلید هم اشاره‌ای مستقیم به دولت روحانی و اعلام همگانی به مردم بود. به این معنا که لاریجانی با این سخن قصد دارد تا خود را از دولت روحانی و هزینه‌های آن جدا کند و تاوان حمایت‌هایش در دو دوره مجلس از روحانی و دولتش را ندهد.

* علی لاریجانی سیاستمداری است که می‌تواند نقش رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان را هم ایفا کند تلاش خواهد کرد تا چشم‌انداز اصولگرایی خود را نیز همچنان حفظ کرده و از سبد رأی اصولگرایان بهره ببرد. وی دوازده سال در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی در متن تمام جریانات سیاسی حاضر و ناظر بوده است خصوصاً در دو دوره دولت حسن روحانی همه نوع مساعدت و همه گونه همکاری را با دولتی‌ها بعمل آورده است لذا طبیعی خواهد بود که اگر بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند انتظار داشته باشد تا اصلاح‌طلبان نیز مزد دو دوره کامل حمایت همه‌جانبه از دولت موردحمایتشان را در انتخابات و با کسب آرای اجتماعی اصلاح‌طلبان بدهند.

* مردم ما در دو دوره دولت اعتدال تا به امروز در فشار معیشتی و رفاه نازلی از نظر اقتصادی روزهای خود را سپری می‌کنند. قطعاً بر خلاف دوره‌های قبل که حافظه کوتاه مدتشان به کار افتاده و عملکردهای افراد را در درجه دوم اهمیت و میزان علاقه و وابستگی سیاسی‌شان را اولویت می‌دادند اینبار تمام عناصر دولتی و حامیان اصلاح‌طلب و اصولگرایانی را که با استمرار مدیران ناکار آمد، دولت حسن روحانی همراهی کرده‌اند را از یاد نخواهند برد در نتیجه این روزها فضای رسانه‌های حامی دولت آکنده از جو ناامیدی و شکست حتمی از یکسو و داشتن امید کور سویی از بروز گسل‌های اختلاف و جدایی در جریان رقیب است.

* در این دوره اصلاح‌طلبان نه دارای شخصیت کاریزمای جذاب برای مردم هستند و نه کارنامه خوبی از خدمات‌رسانی در 8 سال گذشته دارند. علی لاریجانی فردی است که اصلاح‌طلبان هم با خو و اخلاق سیاسی او بهتر کنار می‌آیند و هم اینکه برای او قربانی ارزشمندی و اصلاح‌طلب استخوان‌داری چون محمدرضا عارف را فدا کرده‌اند لیکن باید توجه داشت اگر روزی شورای محترم نگهبان اسحاق جهانگیری را رد صلاحیت کند علی لاریجانی خیر الموجودین اصلاحات برای امید ماندن در قدرت خواهد بود لیکن او نیز بدنه رأی اجتماعی قدرتمندی در برابر کاندیدای جریان رقیب ندارد. از یاد نبریم که لاریجانی به‌عنوان نماینده مردم قم در یک دوره به سختی و با کسب رده دوم توانست به مجلس راه پیدا کند و در دوره بعدی به دلیل از دست دادن بدنه رأی خود عطای نمایندگی را به لقای به انتظار فرصت نشستن و شرکت در مقامی بالاتر بخشید. لذا می‌بینیم که او نیز نمی‌تواند رحم اجاره‌ای قدرتمندی برای اصلاح‌طلبان باشد.

در مجموع شاید بتوان گفت که لاریجانی دولت سوم روحانی با همان ایده‌ال ها و منش‌های سیاسی است که ریسک شکست فاحش اصلاح‌طلبان را افزایش خواهد داد. در نتیجه اصلاح‌طلبان در این دوره تمام توان رسانه‌ای و میدانی خود را به میدان خواهند آورد. حتی اگر این امر با دوقطبی سازی جامعه و گرایش به اقوام و مذاهب مختلف ایرانی با دادن قول‌های عجیب‌وغریب برای کسب رأی آنان همراه باشد.

* رضااحمدزاده

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها