کد خبر: ۴۸۷۱۲۰
زمان انتشار: ۱۹:۰۵     ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
بررسی دلایل قطعی برق همزمان با شروع فصل گرما؛
وزیر نیرو در حالی علت قطعی برق را "کاهش بارندگی" مطرح می کند که طبق گزارش ارائه شده توسط همین وزارتخانه (فقط طی یک ماه) از انتشار 63 هزار تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری کرده‌اند؛ بعبارتی دولت روحانی بر اساس آنچه در توافقنامه پاریس قید شده است مانع از توسعه نیروگاه‌های حرارتی شده و کشور را با چالشی بی‌مورد روبرو کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، چندسالی است که با شروع فصل گرما "قطعی برق" مهمان ناخوانده مردم شده و داد همه را درآوده، از بیمارستان‌هایی که بدلیل قطعی برق توان خدمات‌رسانی به بیماران را ندارند، تا بیماران کروناییِ بستری‌شده در منازل شخصی که به دستگاه اکسیژن‌ساز متصل‌اند و با قطعی برق ممکن است جان‌شان به خطر بیافتد.

وزارت نیرو و سایر نهادهای دولتی استدلال‌هایی در خصوص علت قطعی‌های مکرر برق مطرح می‌کنند اما با در نظر گرفتن آمار و اطلاعات مربوط به صنعت برق نمی‌توان استدلال‌های مطرح‌شده را پذیرفت؛ وزیر نیرو صبح امروز در اولین واکنش نسبت به قطعی برق طی روزهای اخیر گفت: گرمای زودهنگام هوا و کاهش بارش‌ها دلیل اصلی قطع برق است.

وزیر نیرو در حالی علت قطعی برق را "کاهش بارندگی" مطرح می‌کند که طبق گزارش ارائه‌شده توسط همین وزارتخانه (فقط طی یک ماه) از انتشار 63 هزار تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری شده است؛ بعبارتی دولت روحانی بر اساس آنچه در توافقنامه پاریس قید شده است مانع از توسعه نیروگاه‌های حرارتی شده و طبیعتا بخشی از ظرفیت تولید برق در کشور از بین رفته است.

از سوی دیگر نمودار نرخ رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌های برق در کشور طی سالهای 93 تا 99 نسبت به دولت نهم و دهم با کاهش 27.9 درصدی همراه بوده که نشان می دهد جایی برای بهانه‌جویی درخصوص مشکلات حوزه صنعت برق باقی نمی‌ماند.

طبق برنامه ششم توسعه سالانه باید ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید برق کشور به ۱۰۱ هزار مگاوات برسد اما آمارها نشان می‌دهد در سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ مجموعا ۶ هزار و ۱۱۸ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده است که حکایت از کم‌کاری دولت در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق دارد.

در خصوص استدلال وزارت نیرو مبنی بر "کاهش بارندگی در یک سال گذشته و نقش این مسئله در کمبود ظرفیت تولید برق کشور" باید توجه داشت که نیروگاه‌های برق‌آبی کشور فقط 14 درصد از ظرفیت برق کشور را تولید می‌کنند و میزان افت بارندگی در سال جاری نسبت به سالهای گذشته آنچنان زیاد نیست که صعنت برق را با چنین چالشی روبرو کند.

از طرفی استنکاف مسئولان وزارت نیرو از حضور در کمیسیون انرژی و همچنین عدم حضور وزیر نیرو در صحن مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان شاید مهر تاییدی بر قبول انتقادهای واردشده به عملکرد این وزارتخانه باشد چراکه اگر مسئولان دولتی می‌توانستند به صورت مستدل از شرایط فعلی دفاع کنند قطعا از حضور در مجلس سر باز نمی‌زدند.

روز گذشته فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توییتی اعلام کرد که مسئولان وزارت نیرو به دلایل نامعلوم در جلسه کمیسیون انرژی حاضر نشده‌اند و وزیر نیرو نیز در جلسه هفته جاری مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان در رابطه با خاموشی های مکرر اخیر حضور پیدا نکرده است.


همچنین مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی نیز در گفتگوی ویژه خبری تلویزیون، علت اصلی قطعی برق را کم‌کاری دولت در اجرای برنامه ششم توسعه، عدم تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی و ناهماهنگی وزارتین نفت و نیرو عنوان کرد و صراحتا به این نکته اشاره نمود که علت اصلی قطعی برق "گرمی هوا و کم‌آبی" نیست.

  
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها