کد خبر: ۴۹۰۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۲۳ فروردين ۱۳۹۱
نخستین شماره فصلنامه «صدرا» با مدیرمسئولی رضا غلامی و سردبیری عطاء الله رفیعی آتانی به عنوان ویژه‌نامه نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی منتشر شد.
 
به گزارش خبرنگار مهر، اولین شماره فصلنامه «صدرا» با مدیرمسئولی رضا غلامی و سردبیری عطاء‌الله رفیعی آتانی به عنوان ویژه‌نامه نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با سردبیری مسعود معینی (سردبیر میهمان) که از سی‌ام اردیبهشت تا دوم خرداد برگزار می‌شود، منتشر شد.
 
در این شماره دیدگاه‌های از حضرت امام خمینی(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله مصباح یزدی پیرامون علوم انسانی اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
این شماره از فصلنامه صدرا اختصاص به گفت‌وگوهایی با محوریت ماهیت علوم انسانی اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر هادی صادقی، دکتر محمد فنایی اشکوری، دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین سوزنچی، دکتر خسرو باقری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدحمیدرضا حسنی، دکتر غلامرضا جمشیدی‌ها، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، دکتر مظفر نامدار، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، دکتر عادل پیغامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسین میرمعزی دارد.
 
در بخشی از سخن سردبیر این نشریه آمده است: موضوع تحول در علوم انسانی در سال‌های گذشته، هموار از وجود رویکردها و به تبع آن، رفتارهای تفریطی و افراطی رنج برده است. در رویگرد تفریطی که باید گفت هم اکنون در متن نظام آموزش عالی ایران حاکمیت دارد، تحول در علوم انسانی چیزی جز تغییر الفاظ، ظاهرسازی و حداکثر مونتاژ یک سری مفاهیم ناقص اسلامی بر روی پایه‌های غربی علوم انسانی براساس سطحی نگری یا فریب‌کاری نیست و لذا هرچند پیروان این رویکرد ائما از تحول سخن می گویند، اما در واقع نه تنها هیچ تحولی به وسیله آنها در علوم انسانی رخ نخواهد داد، بلکه اندیشه اصیل تحول در علوم انسانی به مذبح خواهد رفت. از طرف دیگر با رویکرد افراطی در تحول روبرو هستیم که بدون بهره مندی از درکی عمیق از علوم انسانی و کارکردهای آن و همچنین علم دینی و نسبت آن با علم تجربی، وجود هرگونه مزیت و کارکرد را برای علوم انسانی تجربی منکر است و به دنبال کنار گذاشتن کامل این علوم و آوردن علومی جدید، آن هم به نام دین است.
 
وی می افزاید:  در برابر این دو رویکرد، در برابر این دو رویکرد، می توان از رویکرد سومی نام برد که روز به روز و البته به صورت خودجوش در حال توسعه بوده و تلاش می کند تا خود را به جایگاه حقیقی اش در نظام آموزش عالی ایران برساند. براساس این رویکرد که از آن به رویکرد «میانه » یاد می شود، اولا پایه و اساس علوم انسانی جدید مولود جهان بینی است و تعالیم دینی با بهره گیری از فلسفه اسلامی، در مبانی این علوم به نحو حداکثری حضور خواهد داشت؛ ثانیا در روبنای علوم انسانی اسلامی خصوصاً در عرصه های کاربردی، علم به معنای تجربی نقش مؤثر و وسیعی را ایفا خواهد کرد که در جای خود قابل شرح خواهد بود.
 
علاقه مندان برای تهیه شماره اول فصلنامه صدرا می‌توانند با شماره تلفن های ۸۸۵۰۳۳۴۱ (۰۲۱) و ۸۸۵۰۵۴۰۲ (۰۲۱) تماس حاص کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها