کد خبر: ۴۹۸۲۰۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۸     ۳۰ آذر ۱۴۰۰
در نشست تخصصی مبنا با موضوع «مادری، همسری یا مسئولیت اجتماعی»مطرح شد؛
نشست تخصصی مبناباموضوع «مادری، همسری یا مسئولیت اجتماعی در اندیشه حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مدظله العالی)» ظهر امروز به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در مشهد برگزار شد. دراین نشست مجازی دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)به عنوان سخنران به بیان مطالب خود پرداخت.

به گزارش پایگاه 598، نشست تخصصی مبناباموضوع «مادری، همسری یا مسئولیت اجتماعی در اندیشه حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مدظله العالی)» ظهر امروز به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در مشهد برگزار شد. دراین نشست مجازی دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)به عنوان سخنران به بیان مطالب خود پرداخت.

وقتی از مسئله مسئولیت اجتماعی زن سخن به میان می آید متاسفانه اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود بحث اشتغال زنان است که این مسئولیت پذیری با اشتغال دو مقوله کاملا جدا هستند. شغل به معنای پیشه سرگرمی و یک فعل و عملی است که فعالیت خاصی را دربرمی گیرد و برای آن یک بنگاه یا یک سازمان قلمرو عملکردی تعریف می کند و اشتغال به معنای تولید خدمات همراه با در آمد است در حالی که کار ممکن است به این شکل نباشدو انجام فعالیت معین و منضبط و دریافت مزد از ویژگی های شغل در نظام اقتصادی اسلامی و دین ما است.

بخش اول بحث این است که مسئولیت اجتماعی و مفهوم اجتماعی اشتغال و مسئولیت در کنار مادری در غرب چگونه تبیین شده است. واژه مادری در شبکه معنایی قرآن کریم 20 مرتبه تکرار شده است و عناوین و زیر مجموعه هایی دارد که به نوعی مادر یک فرزند بودن، مادر رضاعی، همسر رسول خدا، اصل، بنیان و اساس تعبیر شده است و مادر یعنی ریشه و اساس و پایه یک خانواده؛ موجودی که چارچوب خانواده و ستون خیمه خانواده است که اگر در این ستون به وظایفش عمل نکند خانواده دیگر خانواده نخواهد بود.

افلاطون فیلسوف بزرگ یونان 348 سال قبل از میلاد مسیح فوت کرد و این فرد فلسفه شناس در کتاب قوانین معتقد است حاکمیت قانون بر نهاد خانواده باید به گونه ای مسلط شود که وظایف افراد را مشخص کند  و در این هرم زنان در قاعده آن قرار گرفته اند. زنان فضیلت پذیر نیستند، حکمت پذیر نیستند و لذا حاکمیت قانون باید بر سر خانواده باشد حتی همین الان خیلی از فلاسفه مبتنی بر فلسفه افلاطونی عمل می کنند و می گویند: زن ها فضیلت پذیر نیستند و فقط باید کالایی باشد برای مردان. وقتی دیدگاه افلاطون را می خوانیم و بعد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را می بینیم در ابتدای همه مواد قانونی آمده است باید دول عضو همه چنین کنند یعنی حاکمیت و زیرساخت ها مبتنی بر قانون است نه بر حسب فکر و عقل زوجین.

بسیاری از فیلسوفان غربی چون کانت معتقدند زنان شهروند منفعل اند و مهجورین نیز شهروند منفعل اند و از حقوق اساسی برخوردار نیستند یعنی حق برخورداری از حقوق  اولیه زندگی را ندارند.در جامعه ای که فیلسوفش معتقد است اصلا زن عقل و تدبیری ندارد امروز دم از مشارکت اجتماعی، طراحی مسائل زیرساختی برای ریاست جمهوری زنان می زنند و متاسفانه در زیرساخت های فکری کانت این را ملاحظه می کنیم.

رهبر فمینیست های عالم معتقد است زنان باید به زور حق خود را از مردان بگیرند

خانم سیمون دوبوار؛ رهبر فمینیست های عالم معتقد است زنان باید به زور حق خود را از مردان بگیرند و برای این کار باید یک قلم قرمز روی ازدواج و مادری بکشند و تا زمانی که مفهوم مادری، تعهد، وفاداریو خدمت به خانواده در کتاب ها بیان می شود آزادی برای زنان محقق نمی شود و اشرف پهلوی در سال 1320 با الهام از این فمینیست غربی سازمان فمینیستی را تاسیس می کند و شرط ورود زنان را بی حجابی، عریان بودن و... عنوان می کند و همراه با تئوری اشتغال زنان و با کلمه توانمند سازی زنان می آید و آن را نهادینه می کند و معتقد است برای اینکه زنان از مادری و همسری آزاد شوند باید تمام وقت خود را به اشتغال در جامعه بگذرانند.

به اعتقاد این خانم زنان مالک بدن هستند و مرد حق ندارد مطالبه جنین کنند و زنان می توانند روابط آزاد داشته باشند و می توانند جنین خود را سقط کنند یعنی نتیجه خروج زنان از خانواده تبدیل می شود به خانواده ستیزی و شکل گیری خانواده های نامتعارف در حالی که زن مسئولیت پذیر، کدبانو ، همسر و زن درنقش مادر بنیاد خانواده است به این معنا که در منظومه فکری آن ها همسری و مادری هدفمند تعریف شده است. کارکرد خانواده مسئولیت اجتماعی پذیرفتن است و این خانم در نهاد خانواده مجاز است هم مسئولیت فردی و هم مسئولیت اجتماعی بپذیرد.

مسئولیت پذیری در خانواده یک مسئولیت فردی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است

در منظومه فکری مقام معظم رهبری حتی مسئولیت پذیری در خانواده یک مسئولیت فردی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است ویکی از دلائل بالا رفتن سن ازدواج در ایران اسلامی و خیلی از کشورهای مسلمان همین القائات لیبراسیم غربی است.امروز با یک جستجوی ساده می بینید به جای یک ازدواج ساده و موفق ازدواج با خود، ازدواج با حیوانات، ازدواج با اشیاء و... را طراحی می کنند و چقدر انسان باید خود را نشناسد که با برج ایفل با سگش و... ازدواج کند.

وقتی در جامعه غربی برای زن استقلال هویتی وجود ندارد، زن موجود وابسته است و حق حیات ندارد، انتظار دارید چگونه خانواده شکل بگیرد امروز در موج چهارم فمینیست می گویند زن ازدواج کند و فرزند هم بیاورد اما دو روز در هفته باید آزاد باشد و مرد حق اعتراض ندارد.

زنان به تعبیر مقام معظم رهبری رکن رکین تصمیم سازی در خانواده هستند

اساس خانواده مبتنی بر استحکام است. در اسلام خانواده یک میثاق است یعنی پیمان با شوهر یک پیمان ناگسستنی از باب الزام حقوقی و شرعی به تعهد است و برای مرد هم همین است و باید ببینیم خداوند متعال زن را چگونه ترسیم می کند.

زنان به تعبیر مقام معظم رهبری رکن رکین تصمیم سازی در خانواده هستند یعنی مدیریت سیاستگذاری دارند و برای یک تصمیم بزرگ زمینه سازی می کنند و مهم ترین شغل برای زنان همسر داری و حفظ خانواده و تربیت فرزند است.

مقام معظم رهبری می فرمایند: «بعضی ها می پرسند شما موافقید زن ها سرکار بروند؟ می گوییم البته زن باید کار کند کار دو جور است کار داخل خانهو کار بیرون خانه اگر کسی استعداد دارد کار بیرون از خانه هم انجام دهد و ...»

در حوزه مسئولیت اجتماعی زنان و رسالت همسری و مادری با تحولات بنیادینی که غرب با عناوین مختلف چون هنر، اقتصاد و اشتغال فمینیستی به خورد جوامع دادند موجب شد تا زنان حتی فرصت رسیدگی به سلامت خود را نداشته باشند و این واقعیتی است که زنان در دو دهه اخیر اینقدر مسیر کارخانه و ادارت را طی کردند که مسیر خانه خود را گم کردند.

مشارکت اجتماعی یک مطالبه بر حق است

در منظومه فکری مقام معظم رهبری مشارکت اجتماعی یک مطالبه بر حق است و حتی مردان بعد از ازدواج اجازه سلب این حق را ندارد اما این حق باید ناظر بر ادای سایر حقوق باشد و یکی از اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی افتاد این بود که امام فرمودند: زنان انسان ساز هستند، زنان باید رشد کنند. دانشگاه نماد علم هستند اما گاهی اوقات اهل خانه خودشان را از فضای جامعه دور می کنند نظام آموزشی مابستری برای فرار دختران از خانه شده است.تاثیرپذیری نظام آموزشی ما از نظام آموزشی سکولار این اتفاق را رقم زده است در تربیت سکولار زن باید اساس تعالی خانواده را از مغزش خارج کند اول باید به خودش و هستی خودش بپردازد.

به تعبیر قرآن ذات انسانی زن و مرد برابر است اما در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت دارند و هر که عمل صالح انجام دهد برتر است عمل صالح عمل پایدار است و نمره 20 دارد وجنسیت پذیر نیست. در 10 مولفه انسان کامل که در قرآن کریم ذکر شده است مسئولیت اجتماعی نهفته است و خداوند ضمیر مونث و مذکر را با هم آورده است.

اگر به خانواده به عنوان قرارداد سرمایه ای نگاه کنیم خانواده استحکام نخواهد داشت

در منظومه فکری مقام معظم رهبری در بیانان متعدد به صورت متعدد با واژگانی چون رسالت مادری، همسری، مسئولیت اجتماعی، الگوی زنان، زن تراز و... مواجه می شویم. در واقع خانه داری شغل آینده ساز است و امیدواریم مسئولین جمهوری اسلامی خانه داری را به عنوان یک شغل بشناسند و از همه مهمتر حتی ویژگی های شغل زنان شاغل هم با بیانات آقا هم خوانی ندارد مثلا اشتغال تمام وقت برای بانوان با توجه به این منظومه فکری سقف کار بانوان در جامعه حداکثر باید 30 ساعت باشد ولی باید حقوق کامل به آن ها داده شود تا برای رفع نیاز مجبور به ایفای شغل دیگری نشوند این مسئله مهمی است که اگر به خانواده به عنوان قرارداد سرمایه ای نگاه کنیم خانواده استحکام نخواهد داشت.

مقام معظم رهبری می فرمایند: نباید نگاه افراطی و تفریطی به شغل بانوان داشته باشیم مدیریت درآمدزایی به خود زن و همسر زن بر می گردد و از منظر مقام معظم رهبری خانواده کلمه طیبه است، کلمه طیبه ای که وقتی به وجود آمد برکت تراوش می کند اگر بستر خانواده را با درستی پایه گذاری کنیم آن خانواده پاک است و اگر بنای خانواده بر دورنگی باشد گِل خانواده خباثت می شود. اسلام و شریعت و منظومه فکری مقام معظم رهبری مسئولیت اجتماعی را برای زن حق می داند و زن می تواند با یک ازدواج سالم به حقوق خود دست پیدا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها