کد خبر: ۴۹۸۴۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۰۴ دی ۱۴۰۰
صنایع دستی ایران «شاهکار» جهانی؛
هویت هر کشوری ریشه در فرهنگ و تاریخ کهن آن مرز و بوم دارد، ایران با داشتن تمدنی فاخر در بین کشورهای جهان سرآمد است و جلوه‌هایی از این تمدن را می‌توان در هنر مردم این سرزمین مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه 598، دستان نیاکان ما نقش‌آفرین به آثار هنری است که ریشه در بین قومیت‌ها مختلف کشور دارد و در بین هنرها، صنایع دستی ایران در دنیا از مقبولیت ویژه‌ای برخوردار است. خلاقیت و ذوق هنری، طرح و نقوش برجسته، ظرافت دستان هنرمندان، هنر صنایع دستی ما را از کشورهای جهان متمایز می‌کند و با گذشت قرن‌ها هنوز این هنر نسل به نسل به هنرمندان منتقل و به شاهکار جهانی تبدیل شده است.

مجموعه صنایع دستی شاهکار اصفهان به مدیریت مهندس «شاهرخ یوسفی»، از تولیدکنندگان برتر محصولات صنایع دستی است که بیش از یک دهه به تولید این محصولات ممتاز می‌پردازند. کارگاه صنایع دستی این مجموعه در شهرک دولت آباد اصفهان واقع شده و تنها کارگاه محصولات صنایع دستی است که خط تولید دارد. تمام مراحل تولید این محصولات که شامل «مس و خاتم»، «مس و پرداز»، «مس و فیروزه»، «فیروزه‌کوبی» و «الماس تراش» در این کارگاه تهیه و تولید می‌شود.

این مجموعه در اکثر هتل‌های پنج ستاره کشور دارای فروشگاه است و شعبه دیگر این مجموعه پنجشنبه دوم دی‌ماه سال 1400 در هتل استقلال تهران افتتاح شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت. مهندس یوسفی درباره مجموعه صنایع دستی شاهکار به روزنامه «فراز اقتصاد» می‌گوید: « حدود 60 نفر از هنرمندان ماهر اصفهان در این مجموعه تولیدی مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد 20 نفر آن‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. تا قبل از گسترش ویروس کرونا 140 نفر در این مجموعه به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار بودند که مجبور به تعدیل نیرو شدیم زیرا گسترش ویروس کرونا صنعت گردشگری و حضور توریست‌ها را در کشور تحت تاثیر قرار داد اما امیدوار هستیم که این مجموعه از نظر نیروی کار گسترش پیدا کند.»

مدیرعامل مجموعه صنایع دستی شاهکار می‌افزاید: « عمده محصولات این مجموعه به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله  قطر، عمان و بحرین صادر می‌شود و تا کنون در نمایشگاه‌های در کشور ترکیه و نمایشگاه اکسپو 2020 حضور داشته‌ایم. در نمایشگاه جام جهانی 2022 کشور قطر نیز قرار است حضور پیدا کنیم زیرا میزان استقبال از محصولات صنایع دستی شاهکار بی‌نظیر است.»

 از دیگر افتخارات این تولیدکننده برتر محصولات صنایع دستی حضور به عنوان تنها بِرند برتر محصولات صنایع دستی ایران در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی است که به مدت شش ماه در کشور امارات متحده عربی در حال برگزاری است. مهندس یوسفی در مصاحبه‌ای در رابطه با علت حضور در این نمایشگاه می‌گوید: « برای اینکه به عنوان بِرند برتر در دنیا تبدیل شویم و در بازارهای جهانی و عرصه‌های بین‌المللی برای صادرات حضور داشته باشیم در این نمایشگاه شرکت کردیم. در نمایشگاه اکسپو، 192 کشور شرکت کرده‌اند و صنایع دستی شاهکار به عنوان تنها نماینده ایران در این نمایشگاه حضور دارد و این از افتخارات ما است که کشورهای دنیا ما را به عنوان برترین بِرند محصولات صنایع دستی‌ می‌شناسند.»

اما محصولات صنایع دستی شاهکار که در فروشگاه جدید هتل انقلاب به نمایش گذاشته شده است، شامل «سنگاب»، «صراحی»، «سماور»، «کشکول»، « تنگ و جام»، «آیینه و لاله»، «سنبلدان»، «شمعدان»، «چراغ» و ... با طرح‌ها‌ و نقوش «اسلیمی و ختایی»، «گل‌های شاه‌عباسی»، »،«بوته جقه»، «گل و مرغ» است که از قدیم‌الایام تا کنون زینت بخش‌ خانه‌های مردم ایران بوده است.

«مهندس شاهرخ یوسفی» در مراسم افتتاح شعبه جدید فروشگاه صنایع دستی شاهکار، به تشریح روند پیچیده و دشوار تهیه و تولید محصولات صنایع دستی، برای بازدیدکنندگان پرداخت، اینکه این محصولات با ظرافت و ذوق هنرمندان در کارگاه‌ مجموعه صنایع دستی شاهکار با زحمت فراوان از مواد اولیه مرغوب تولید می‌شود و چگونه خلق یک محصول با کیفیت ماه‌ها و سال‌ها به تلاش نیاز دارد.

 تلالو رنگ‌ها، نقوش دلنواز و کیفیت ماندگار محصولات صنایع دستی شاهکار، در نگاه بازدیدکنندگان این آثار چشم‌نواز و حیرت‌انگیز بود. به نظر می‌رسد افتتاح این فروشگاه در هتل پنج ستاره استقلال فصل جدیدی را برای شکوفایی و رونق صنعت گردشگری کشور ایجاد کند چرا که سوغات و یادگاری از بهترین بِرَند محصولات صنایع دستی ایرانی در چمدان‌های توریست‌ها راهی دیار فرنگ خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها