کد خبر: ۴۹۹۲۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۱۹ دی ۱۴۰۰
از لذت تا مرگ در زندگی فوتبالی
سانحه شب گذشته در دیدار تیم های الریان و الوکره در لیگ فوتبال قطر، باز هم پرونده نارسایی های قلبی در فوتبال را گشود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از "ورزش سه"، در این سال ها شاهد اتفاقات ناخوشایندی در زمین فوتبال بوده ایم. به خصوص رخ دادن حادثه ای از جنس حمله قلبی در میان بازیکنان فوتبال در سراسر دنیا که باعث ناراحتی و دگرگونی عاشقان فوتبال می شود. حال نگاهی می اندازیم به برخی از این بازیکنان که دچار حمله قلبی شده اند.

پس از گذشت حادثه تلخ برای کریستین اریکسن هافبک تیم ملی دانمارک در جریان دیدار تیم ملی کشورش برابر فنلاند در مسابقات یورو 2020 بازیکنان فوتبال برای مراقبت از سلامت خود کمی هوشیار تر شدند.

 

حالا شنبه شب در رقابت های لیگ ستارگان قطر و در جریان دیدار تیم های الوکره و الریان عثمان کولیبالی بازیکن 32 ساله و فرانسوی تیم الوکره دچار حمله قلبی شد و تصاویر دلهره آور و غم انگیزی را روی قاب های تلویزیونی برای علاقه مندان به فوتبال به وجود آورد.

راننده‌ی اسنپ شو و از مسیر باشگاه درآمد داشته باش!

راننده‌ی اسنپ شو و از مسیر باشگاه درآمد داشته باش!

اما با گذشت ساعاتی از این ماجرا اعلام شد که حال این بازیکن خوب است و در قید حیات می باشد،ولی نکته قابل توجه در این صحنه تاخیر حضور آمبولانس در زمین بازی بود که برای قطر میزبان جام جهانی نمی تواند اتفاق خوشایندی باشد. چرا که تا مدت زمان حضور آمبولانس و پزشکان در زمین بازی این کولیبالی بود که روی زمین برای ماندن در این دنیا تقلا می کرد.

 

 اما این مسئله بهانه ای شد تا نگاهی بی اندازیم به بازیکنانی که فوتبال به آنها روی خوش نشان نداده و با اتفاقی ناشایست در زمین فوتبال به زندگی خود پایان دادند.

 

وداع همیشه تلخ در قلب کامرون

سر دسته ی همه ی این ماجراها بی شک اتفاق تلخ سال 2003 می باشد، اتفاقی که تا سالیان سال در خاطره علاقه مندان به فوتبال باقی مانده است. قصه ی تلخ مارک ووین فو بازیکن 28 ساله کامرون در جریان مسابقات جام کنفدراسیون های سال 2003 اولین رخداد غم انگیز را در مستطیل سبز به ثبت رساند.

 

ووین فو، بازیکن ۲۸ ساله تیم ملی فوتبال کامرون در دقیقه ۷۲ دیدار تیمش برابر کلمبیا در ورزشگاه ژرلاند فرانسه ناگهان روی زمین افتاد و دچار حمله قلبی شد. به سرعت تیم پزشکی برای احیای او وارد زمین شد. ۴۵ دقیقه تلاش آن ها برای بازگرداندن این هافبک ملی‌پوش به زندگی بی‌فایده بود و ووین ‌فو در نهایت در زمین فوتبال جان خود را از دست داد. این اتفاق به یکی از تلخ‌ترین تصاویر تاریخ فوتبال تبدیل شد و پس از آن فیفا قوانین سختگیرانه‌ای را برای آزمایش‌های قلبی بازیکنان و بررسی سوابق پزشکی آن ها پیش از امضای قرارداد با تیم های فوتبال وضع کرد تا از بروز چنین فجایعی جلوگیری کند. بر اساس اعلام پزشکان، مارک ووین فو سابقه بیماری قبلی و مرگ او علت طبیعی داشته است. ظاهرا مشکلی در قلب این بازیکن وجود داشته که تنها در معاینه‌ها و آزمایش‌های پیشرفته قابل شناسایی بوده است.

 

 

کارتی که جان گرفت

نفر دوم این لیست میکلوش فهر می باشد، بازیکن مجارستانی تیم بنفیکا که در  ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴ در بازی مقابل ویتوریا گیمارش  پس از این که داور مسابقه به او کارت زرد نشان داد، دچار حمله‌ قلبی شد و چند ثانیه بعد از دنیا رفت.  پزشکان علت مرگ او را ناراحتی قلبی مادرزادی عنوان کردند، مرگ فهر بازتاب وسیعی در پرتغال و اروپا داشت.

 

 

بر باد رفته ای از سویل

یکی دیگر از مرگ های تلخ در میان بازیکنان فوتبال به نام آنتونیو پوئرتا سویا نوشته است، او در آگوست 2007 و در جریان دیدار تیمش برابر ختافه دچار حمله قلبی شد.

 وینگر جوان و ۲۲ ساله سویا در جریان بازی ۲ بار تعادلش را از دست داد و بدون این که با کسی برخورد داشته باشد به زمین افتاد. به همین دلیل کادر فنی سویا او را تعویض کرد، اما پیش از این اتفاق در تمرینات تیم سویا نیز چند بار این اتفاق برای پوئرتا افتاده بود اما تیم پزشکی توجه زیادی به این اتفاق نکرده بودند. این بار شرایط برای پوئرتا بسیار خطرناک تر بود و او در رختکن دوباره به زمین خورد و این بار کادر پزشکی تیم برای احیای او تلاش‌های خود را آغاز کردند. پوئرتا به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما به کما رفته بود و چند روز بعد نیز درگذشت. علت مرگ، ایست قلبی عنوان شد.

 

هواداران تیم، پوئرتا را با گل بسیار زیبایی که در نیمه‌نهایی جام یوفا در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ برابر شالکه  در دقیقه ۱۰۰ بازی به ثمر رساند و باعث شد تیمش فینالیست‌ این مسابقات شود، به خاطر می‌آورند.

 

 

فوتبال جان شیخ را گرفت

شیخ اسماعیل تیوته هافبک ساحل عاجی در سال ۲۰۰۵ فوتبالش را در تیم اندرلخت بلژیک آغاز کرد، اما نامش با حضور در نیوکسل و انجام ۱۵۶ بازی برای این تیم در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۰ بر سر زبان‌ها افتاد. پیش از حضور در نیوکسل او در لیگ هلند نیز بازی کرد و در سال ۲۰۰۸ به همراه توئنته قهرمان لیگ این کشور شد. او به همراه تیم ملی کشورش قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا در سال ۲۰۱۵ را کسب کرد و ۲ دوره نیز در جام‌جهانی تیم ملی فوتبال ساحل عاج را همراهی کرد. تیوته  در سال ۲۰۱۷ راهی چین شد تا برای بیجینگ اینترپرایسز در لیگ دسته یک این کشور بازی کند.  او در یکی از تمرینات این تیم  دچار حمله قلبی شد و پزشکان موفق نشدند او را احیا کنند و در نهایت تیوته جان خود را از دست داد.

 

 

مرگی که باعث لغو تمامی دیدارهای سری آ شد

در جریان دیدار تیم های لیورنو و پسکارا در 14 آوریل 2014، پیرماریو موروسینی بازیکن 26 ساله تیم لیورنو در دقیقه 31 بازی بر اثر ایست قلبی در زمین مسابقه درگذشت، این اتفاق باعث شد تا تمامی دیدارهای آن هفته سری آ لغو شود.

 

 

قلبی که باعث ترک فوتبال شد

ایکر کاسیاس اسطوره فراموش نشدنی رئال مادرید و مرد تاریخ ساز این باشگاه در دوران بازی خود برای تیم پورتو در سال 2019 و در سن 37 سالگی دچار حمله قلبی شد. ولی او به بیمارستان منتقل شد و توانست بهبود پیدا کند اما برای همیشه مجبور به ترک فوتبال شد.

 

 

بازگشت به زندگی به کمک دوست

آخرین نمونه چنین اتفاقاتی کریستین اریکسن بود که در یورو 2020 در جریان دیدار دانمارک برابر فنلاند دچار حادثه قلبی شد اما با هوشیاری سیمون کیائر و تلاش کادر پزشکی به زندگی بازگشت.

او که حالا قراردادش با اینتر فسخ شده در تلاش است تا در جام جهانی قطر حاضر شود.

 

 

نجات به دست رحمتی در نمونه ایرانی

در بازی استقلال و ذوب آهن در هفته دوم لیگ هجدهم فوتبال ایران، رضا حبیب زاده، بازیکن ذوب آهن پس از گلزنی به استقلال به دلیل برخوردی که با وریا غفوری داشت، دچار مصدومیت شد. ثانیه ای از شادی گل ذوبی ها نگذشته بود که بازیکنان متوجه وخامت حال حبیب زاده و دور او جمع شدند. در این لحظه سیدمهدی رحمتی، دروازه بان استقلال با تجربه بالای خود، به سرعت دهان او را که قفل شده بود، باز کرد تا از خفگی او جلوگیری شود. اگر سرعت عمل رحمتی نبود، شاید شاهد اتفاق تلخی برای بازیکن جوان ذوب آهن بودیم.

 

 

حسین علیرضایی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها