کد خبر: ۵۰۰۶۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۴     ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
در خبرها اینگونه آمده بود که : حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق، هر هفته با اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم جلسه دارد. به نظر می‌رسد این جلسات هفتگی، در راستای تصمیم احتمالی روحانی و نزدیکانش برای تشکیل دولت سایه است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، رضا احمدزاده: دولت در سایه ، بله درست است ما با این واژه بیگانه نیستیم و بارها آنرا در فضای رسانه ای – سیاسی کشور شنیده ایم اما بهت و حیرت ما از ادعای تشکیل دولت در سایه از سوی چریانی است که هم خود و هم همفکران و حامیانش مجموعا بیش از 32 سال از قدرت اجرایی کشور و از جمله 8 سال دولت حسن روحانی را در اختیار داشته و نتیجه کارکردهایشان وضعیتی است که با آن مواجه هستیم .

لذا لازم دیدیم تا چند نکته را در این باره بیان کرده و به افکار عمومی برخی مرزهای سیاسی ممنوعه برخی جریانات سیاسی را ذیلا یادآور شویم که نمی شود هم دریک نقش دوگانه هم رئیس قوه بود و هم منتقد آن و چنان سخن گفت و رفتار کرد که گویی اصلا نه خانی آمده و نه خانی رفته است:

1- دولت سایه در اصطلاح سیاسی جهانی نوعی هیات دولت روی کار نیامده است که در انتظار برای در دست گرفتن کنترل دولت در واکنش به یک حادثه قرار دارد.اعضای کابینه در سایه اغلب و البته نه همیشه، زمانی که حزبشان دولت را به دست بگیرد در همان سمت در کابینه دولت اصلی منصوب می‌شوند. با این حال در کابینه در سایه، مسئولیت اصلی اعضاء انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات دولت و وزیر معادل آنها و همچنین پیشنهاد دادن برنامه‌های جایگزین است.

2- دولت در سایه معمولا به دو دلیل شکل می گیرند:یا به جمع و یا جریانی اطلاق می شود که توان جذب آرای مردمی را ندارد که بتواند در فرآیند انتخابات مردمسالاری وارد هرم قدرت شود، یا ساختار سیاسی کشور بگونه ای است که اجازه ورود به منتقدان دولت در سایه را نمی دهد.

3- دولت سایه به دولتی اطلاق میشود که اگرچه در حاشیه واز انظار بدور است اما سر نخ اصلی کارها یا در دست اوست یا با هماهنگی اوست.

4- در حالت سوم که بیشتر در نقش نوعی مصلحین و ونخبگان جامعه هستند که ضمن حمایت از ساختارها و اصول حاکم بر استراتژی های کشور در نقش یک راهنما و کمک کننده به دولت مستقر کشور هدف عمل می کند. به این معنا که نمی تواند و یا نمی خواهد نقش اپوزیسیون دولت مستقر را ایفا کند. این نگاه در کشور ما بیبشترین هوادار را دارد. در این نگاه مرزبندی های سیاسی مانع مشورت دادن و یا رائه راه کارهای مفید به دولت مستقر نیست و حتی اگر لازم باشد به شرط نداشتن اختلاف در مبانی در اجرای میدانی برنامه ها مشورت می تواند در صورت درخواست دولت ارائه کند.

با این اوصاف:

*بکاربردن این واژه برای دولتمردان سابق حسن روحانی و حامیانش را حداقل در این برهه باید نوعی ارزیابی میدانی در افکار عمومی دانست که آیا امکان بازگشت حسن روحانی حداقل در یکی از ارکان نظام وجود دارد یا خیر ؟

*اگر هر یک از دولت های سابق و جریانات سیاسی بغیر از دولت تدبیر واجد داشتن این واژه می دانستیم برای دوران 8 ساله سراسر سختی و تورم و کوچک شدن معیشت و بی ارزشی پول ملی و ....دولت روحانی نمی توان این واژه را اطلاق کرد زیرا دولت اعتدال چنان در افکار عمومی یاد آور سختی های زیادی است که هر سیاستمدار و جریانی بخواهد در رزومه خود نام دولت تدبیر را ببرد باید هزینه از دست دادن بدنه اجتماعی خود را هم بدهد .لذا دولت در سایه شاید تشکیل دهند اما مقبولیتی در میان دست اندر کاران و مردم نخواهند داشت.

*دولت در سایه اصولا دولتی است که تلاش می کند تا بدور از تنش های مرسوم جامعه و دنیای سیاست و همچنین ناشناخته بودن عناصر خود اهدافش را پیگیری کند چه در همراهی و چه در نقد و مخالف خوانی . در باره دولتمردان و حامیان حسن روحانی آیا این موضوع می تواند صحت داشته باشند . کدامیک از دولتمردان دولتش دستی در فشار و سختی معیشت مردم از یک سو و ایجاد فاصله های طبقاتی شدید از نظر ثروت و رفاه می توانند برنامه های رفاهی و مقبول مردم ایران ازائه کنند؟ کلا کدام دولتمرد سابق را مردم در بوته آزمایش و محبوبیت نیازموده و نمره قبولی به او داده اند.

در هر صورت در دوکفه ترازوی افکار عمومی دولت در سایه روحانی بیش از آنکه واقعیتی مورد قبول باشد به طنزی زود گذر می ماند که شاید خود ایشان آنرا باور داشته باشند نه مردم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
۰
۰
اینا حال ندارن کار خودشونو انجام بدن اونوقت دولت در سایه .
حتی اینا خریدشونم دیگرن انام میده . اونوقتی که تو آفتاب بودن فقط پول گرفتن و آفتاب گرفتن حالا هم تو سایه ایستادند که آفتاب زده نشن
به قول اون خانم که می گفت
شما جیب مارو نزن دولت سایه پیشکش
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
۰
۰
چرا مثل روحانی باید بعد از اینهمه گند زدن به مملکت آزاد بچرخه؟
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
دولت ضایع بنفش که مجری و مسئول گردوندن امور بود اقتصاد مملکت رو تباه کرد، دولت سایه سیاه بنفش که قراره فقط زر در بکنه، می خواد چیکار کنه؟!!
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
روحانی جلسه تشکیل داد ، یک پرونده جدید برای بردارش همزمان درست شد . حالا با دولت سایه چه چیزی درست می کنند ؟
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
سعید جلیلی چی پس ؟
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
زهی خیال باطل، شیخ بنفش برای همیشه مُرد. دولت سایه!، آفتابش چی بود که سایه اش چه باشد! آقای رئیسی باید باقیمانده های دولت قبل را از سیستم پاک سازی کند، مگر نه این خناسان باز خراب کاری و شرارت خواهند کرد.
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
به جاي محاكمه شدن ىولت تشكيل ميده اینا ول کن قدرت نیستن
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
این یارو که دولتش مستقر بود از جاش تکون نمیخورد و همش تو سایه بود حالا تو دولت سایه میخاد چیکار کنه؟
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
بنظر میرسه وقتی قوه قضائیه ما در این حوزه فشل باشه همین میشه. اگر با روحانی با این حد و حجم فجایع برخورد نشه با کی می خواد برخورد بشه؟ واقعا برای این مملکت با این قوه قضائیه در این حوزه متاسفم
پاسخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
۰
۰
یک میلیون نفر شاکی دارد این شخص تا به کی قوه قضاییه بی اهمیتی را ادامه می‌دهد به بررسی و احضار این شخص و اطرافیانش جون زنگنه و اخوندی و کلانتری ووووووووو
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها