کد خبر: ۵۰۱۹۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۰     ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

 

به گزارش پایگاه 598، اعتماد درباره کاهش تورم گزارش داده است: مرکز آمار ایران اعلام کرد؛ نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این کاهش کم‌رمق تورم در ماه گذشته در حالی است که قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک به حدود ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج شکسته نیز به ۶۰ هزار تومان رسیده بود. این قیمت‌ها آن هم در شرایطی که دولت بارها و بارها بر کاهش تورم و بهبود معیشت افراد تاکید کرده بود، بسیار عجیب است.

 با وجود کاهش نرخ تورم نقطه‌ای و ماهانه در بهمن ماه سال جاری، به نظر می‌رسد با اتمام بررسی‌های بودجه در مجلس و اجرای آن، تورم افزایش یابد. به خصوص آنکه دو تغییر بنیادی در خصوص ارز دولتی و سهم صندوق توسعه ملی اعمال کرده که می‌تواند منجر به افزایش کسری بودجه و درنهایت چاپ پول شود. بر اساس گفته‌های مهدی عسگری، عضو کمیسیون تلفیق، دولت منابع کافی برای حذف ارز ترجیحی در نظر نگرفته و از این رو ۶۰ هزار میلیارد تومان به منابع بودجه اضافه شده است. از سوی دیگر و بر اساس گفته‌های رحیم‌زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق این کمیسیون سهم صندوق توسعه ملی را از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش داده است. بدین‌ترتیب سهم ۲۰ درصدی که قرار بود در سال آینده جزو منابع درآمدی دولت محسوب شود به حساب صندوق توسعه ملی خواهد رفت.

 در نتیجه این تغییر حدود ۱۳۷ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی دولت، غیرقابل استفاده شده و به صندوق توسعه ملی می‌روند. از سوی دیگر قرار است ۹ میلیارد دلار از کل فروش نفت با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد که به منزله کاهش ۱۶۹ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از این محل خواهد بود. بنابراین حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه دولت سال آتی حذف خواهند شد. پیشتر هادی قوامی، معاون وزیر اقتصادی گفته بود که کسری بودجه در سال آتی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که با توجه به تغییرات بودجه در مجلس این رقم ممکن است به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

کاهش تورم، غیرقابل باور

نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٥,٤ درصد رسیده؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٣٥.٤ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٩ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات با کاهش ١,٩ واحد درصدی به ٤٠.٧ درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣٢.٥ درصد رسیده است. این در حالی است که سال قبل نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۴۸.۲ درصد اعلام شده بود.در این میان نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٥,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٥,٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠,٧ واحد درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر نرخ تورم ماهانه در ماه گذشته نیز به ٢,١ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب ٣.٩ درصد و ١.١ درصد بوده است. سال گذشته نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۶۶.۸ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۳۹.۷ درصد بود. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٠ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.سال قبل نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۲،۴ درصد و برای خانوارهای روستایی ۳.۳ درصد اعلام شده بود.

افزایش تورم در اغلب گروه کالایی

در گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه سبزیجات (سیب‌زمینی، کدوسبز و بادمجان)، گروه نان و غلات (انواع برنج ایرانی) و گروه قند و شکر و شیرینی (قند، شکر و نبات) می‌باشد. در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات گروه هتل و رستوران (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه)، گروه پوشاک و کفش (انواع پوشاک) و گروه تفریح و فرهنگ (روزنامه، مجله و گل طبیعی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها