کد خبر: ۵۰۲۷۷۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام شمس‌اللهی در گفت‌وگو با آنا:
محقق و پژوهشگر حوزه معتقد است که اگر امروز دین، آزادگی و انسانیت زنده مانده، مرهون پاسداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام عبدالصالح شمس‌اللهی، محقق، پژوهشگر حوزه و کارشناس مذهبی ضمن عرض تبریک ایام شعبانیه و ولادت حضرات معصومین(ع)، درباره اینکه چرا روز ولادت امام حسین‌(ع) روز پاسدار نامیده شده است، گفت:‌ در زمان امامت امام حسین‌(ع) از لحاظ تاریخی و اجتماعی شرایط خوبی در جامعه حکم‌فرما نبود، همه مؤلفه‌های دینی و خصوصیات انسانی در آن دوره به مسلخ رفته بود. شخصی مثل یزید بر امت اسلامی حکومت می‌کرد که حضرت سیدالشهدا(ع) وقتی می‌خواهند شخصیت وی را تشریح کنند، می‌فرمایند: «و یزید رجل فاسق شارب الخمر قاتل النفس المحرمة معلن بالفسق و مثلی لایبایع مثله، یزید شخصی است فاسق، شراب‌خوار، آدمکش و آشکارا مرتکب فسق و فجور می‌شود و شخصی مانند من با فردی مثل او بیعت نخواهد کرد.»

قیام حضرت سیدالشهدا(ع) به پاسداری از دین

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه پاسدار به دلیل اقتدا به حضرت سیدالشهدا (ع)، پاسدار نامیده شد، افزود: جامعه اسلامی بعد از حکومت طولانی معاویه رنگی از انسانیت ندید و جاهلیت قبل از اسلام برگشته بود. افراد به راحتی یکدیگر را می‌کشتند، جنگ‌ها سر مسائل کوچکی رخ می‌داد، فساد و فحشا فراگیر شده بود. در این شرایط حضرت فرمودند: «اگر امت اسلامی بخواهد با فردی مثل یزید بیعت کند، دیگر باید فاتحه اسلام را خواند.» حضرت سیدالشهدا (ع) به پاسداری از انسانیت و دین قیام کردند. اگر امروز دین، آزادگی و انسانیت زنده مانده، مرهون پاسداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. پاسداران در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سعی کردند که در مسیر سیدالشهداء حرکت کنند. به همین دلیل این روز به‌عنوان روز پاسداشت از پاسداران غیور کشور اختصاص داده شد.

سیدالشهدا(ع)؛ حلقه وصل دو دوره انسانیت

حجت‌الاسلام شمس‌اللهی درباره اینکه امام حسین (ع) چه فضیلت‌هایی داشتند که فقط مختص ایشان بوده است، اظهار کرد: مشهورترین فضیلت امام حسین(ع) بر اساس روایت «جعل الله الشفاء فی تربته» خداوند شفا را در تربت و خاک سیدالشهداء قرار داده است. در زیارات وارده آمده که «السلام علی من الاجابة تحت قبة» زیر قبه سیدالشهدا دعا مستجاب است. در روایات نیز آمده کسی که زیر قبه دعا کند و آن دعا به صلاحش باشد یا مقدمات دعا را داشته باشد، خداوند آن را در حق او مستجاب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سیدالشهدا حلقه وصل دو دوره انسانیت هستند. زمانی‌که انسانیت با رفتارهایی که بنی‌امیه ترویج می‌کردند در حال نابودی بود، امام حسین(ع) با قیام خودشان اجازه ندادند اسلام، آزادگی، حمیت و غیرت از بین برود. اگر ایشان نبود چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند. این بالاترین فضیلت اختصاصی سیدالشهدا است و اگر امروز در دنیا کسی لااله‌الاالله می‌گوید اعم از شیعه، سنی و مذاهب مختلف همه این‌ها مرهون وجود مقدس حضرت سیدالشهداء است. اگر قیام سیدالشهداء نبود و خون رونده ایشان نبود، حقیقت خاندان بنی‌امیه برملا نمی‌شد.

 

حدیث کساء؛ بیان شأن نزول آیه تطهیر

این پژوهشگر حوزه درباره اینکه حدیث کساء از چه نظر دارای اهمیت است، بیان کرد:‌ بین فِرق اسلامی درباره معنای اهل‌البیت اختلافی وجود دارد. برخی معنای اهل‌البیت را به همسران پیغمبر منتقل می‌کنند. آن‌ها با استناد به آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا» می‌گویند اهل‌بیتی که خداوند از آن‌ها تجلیل کرده، زنان پیغمبر بوده‌اند اما شیعه معتقد است که منظور از اهل‌البیت در این‌جا حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س)، حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند.

وی با اشاره به اینکه حدیث کساء اهمیت دارد زیرا که نظریه تشیع را در باب شأن نزول آیه تطهیر بیان می‌فرماید، اظهار کرد: بعد از نزول این حدیث، پیغمبر تا ۶ ماه هر روز به در خانه حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) رفته و این آیه را بلند می‌خواندند و بعد دست به سینه می‌گذاشتند و می‌فرمودند: «السلام‌علیکم یا اهل‌البیت النبوة» و به این شکل ابراز می‌کردند که منظور از اهل‌بیت در این آیه اهل این خانه هستند. حتی در روایتی ام‌سلمه همسر پیامبر (ص) به ایشان گفت که اجازه می‌دهید وارد این عبا شوم؟ حضرت فرمودند: ام‌سلمه شما زن خوبی هستی اما این عبا و این آیه‌ متفاوت است. این نشان می‌دهد منظور از آیه تطهیر زنان پیغمبر نیستند بلکه خمسه طیبه یا همان پنج تن آل عبا هستند.

کشتی نجات حسین (ع) در طوفان‌ها سریع‌تر است

این کارشناس مذهبی درباره روایت فطروس ملک گفت: روایتی است که در سندیت و صحت آن تشکیک‌هایی وجود دارد. مرحوم صدوق در مجلس بیست‌وهشتم «امالی» و مرحوم شیخ طوسی در رجال خود در حدیث هزار و ۹۲ نقل می‌کند. منتها برخی از این‌ سندها مرفوع یا از لحاظ اعتبار مخدوش است. از لحاظ کلامی هم به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران این مسئله محل اشکال است چراکه فرشتگان موجودات تک‌بعدی هستند، یعنی موجوداتی نیستند که بتوانند نافرمانی کنند.

حجت‌الاسلام شمس‌اللهی با بیان اینکه در روایات آمده که همه ائمه سفینة النجاة هستند اما کشتی نجات حسین (ع) وسیع‌تر و در طوفان‌ها سریع‌تر است، اظهار کرد: روایت فطروس ملک چه قابل استناد باشد چه نباشد مهم این است که وجود مقدس سیدالشهداء وسیله تقرب به خدا و در واقع مسیر بازگشت به سمت خدا است. چون سیدالشهدا همه زندگی خود را در راه خدا داد؛ در زیارت اربعین می خوانیم که «بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ» و خون قلبش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها