کد خبر: ۵۰۳۳۰۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مراسم پایانی سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، مراسم پایانی سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه) با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علیرضا مختارپو، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز استاد مجلس شورای اسلامی و محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تالار وحدت برگزار شد.

آن‌چه در مراسم پایانی جایزه کتاب سال گذشت

در ابتدای مراسم حمید پارسانیا، دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران  گفت: علم، انکشاف حقیقت است و عالم پیوند دارد و حضور علم در عرصه فرهنگ و تمدن و حفظ آن از مسیر کتاب و کتابت است. تا زمانی که علم کتابت نشود، هویت بین‌ الاذهانی پیدا نمی‌کند و فرهنگ و تمدن شکل نمی‌گیرد. عالمان کانون تمدن هستند اما کتاب نقش مهمی در این زمینه دارد.

 او در ادامه گزارشی از کتاب سال ارائه و اظهار کرد: کتاب سال در سه حوزه تألیف، ترجمه و احیای متون کهن برگزار می‌شود. در سال گذشته حدود ۵۲ هزار و ۶۰۰ اثر چاپ اول بودند که توزیع کتاب‌ها در گروه‌های مختلف متفاوت بود؛ بیشترین آن‌ها، ۱۱ هزار کتاب در حوزه ادبیات و کمترین هزار کتاب در حوزه کلیات بود.

پارسانیا با بیان این‌که طبقه‌بندی کتاب‌ها برای داوری براساس طبقه‌بندی دیویی انجام شده است، گفت: ما نیاز داریم تا تلاش‌هایی برای طبقه‌بندی دقیق کتاب‌های علوم داشته باشیم بنابراین نهادها و موسساتی که در تدوین و طبقه‌بندی علوم تأثیرگذار هستند، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برنامه ویژه‌ای را در این زمینه در نظر داشته باشند.

دبیر جایزه کتاب سال خاطر نشان کرد: از حدود ۵۲ هزار کتاب چاپ‌شده، ۱۲ هزار کتاب وارد مرحله اولیه داوری شده‌اند. ۵۹۲ داور و استاد دانشگاه بیش از ۷۷ هزار نفر ساعت کتاب‌ها را بررسی  کردند. در نهایت ۲۵۷ اثر به مرحله دوم راه یافت. ۵۸ اثر شایسته تقدیر  و ۱۷ اثر برگزیده شدند، در این دوره از دو شخصیت علمی نیز تجلیل می‌شود. همچنین در بخش جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ۹۷ اثر به دبیرخانه رسید که ۲۲ داور این کتاب‌ها را بررسی کردند و در نهایت ۵ کتاب به عنوان برگزیده اعلام انتخاب شد.

پارسانیا در پایان سخنان خود گفت: چیزی که در این چند وقت متوجه شدم این بود که جایزه‌های کتاب جمهوری اسلامی ایران تکثر دارد و باید درباره این تکثر بازاندیشی شود.

سپس کلیپی در معرفی فرایند داوری کتاب‌ها برای حاضران پخش شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: دولت مردمی از ابتدای شکل‌گیری علی‌رغم توجه به مطالبات اقتصادی و معیشتی و حل این مسائل معیشتی مردم در حوزه فرهنگی نیز دغدغه‌مند عمل کرده و به بخش فرهنگی هم توجه داشته و از ابتدای دولت در بخش‌های فرهنگی شاهد ارتقا هستیم.

او بیان کرد: در فاصله کوتاه از زمان شکل‌گیری دولت فعالیت‌های بسیاری در حوزه کتاب داشته‌ایم و تلاش داریم تا سال آینده به خودکفایی در صنعت نشر برسیم.  رئیس‌جمهور در سفرهای استانی خود نیز به این موضوع تأکید داشتند و تلاش داریم در سال ۱۴۰۱ تا ۸۰ درصد در حوزه صنعت نشر به خودکفایی برسیم و این موضوع یکی از شعارهای اعلامی دولت بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: علی‌رغم شیوع کرونا و تعطیلی کارهای فرهنگی، سعی کردیم فعالیت‌های‌ما تعطیل نشود. در این مدت دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب برگزار کردیم که در دوره اخیر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتاب به ۱۲۰۰ نقطه شهری و ۲۰۹۰ نقطه روستایی به صورت رایگان  ارسال شدند؛ یعنی علاوه بر یارانه برای خرید کتاب، در رساندن رایگان کتاب‌ها با سازمان پست همکاری داشتیم. تلاش داریم با تمهیداتی که در ستاد کرونا انجام می‌شود، نمایشگاه بزرگ کتاب تهران را در سال آینده به صورت حضوری برگزار کنیم.

آن‌چه در مراسم پایانی جایزه کتاب سال گذشت

در ادامه مراسم با حضور رئیسی، رئیس‌جمهور، اسماعیلی، وزیر ارشاد، زلفی‌گل، وزیر علوم، پارسانیا، دبیر کتاب سال، حیدری، دبیر جایزه جهانی کتاب سال و مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی آثار برگزیده و شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال  معرفی شدند.

سخنرانی رئیس‌جمهور نیز پایان‌بخش این مراسم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها