کد خبر: ۵۰۳۹۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
آخرین وضعیت تنش‌های داخلی پاکستان در گفتگوی ۵۹۸ با کارشناس مسائل اوراسیا:
مهدی خورسند کارشناس مسائل چین و اوراسیا در خصوص تنش‌های داخلی پاکستان و اثر آن در منطقه بخصوص خاورمیانه با خبرنگار پایگاه 598 مصاحبه کرد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه تحلیلی خبری 598، مهدی خورسند کارشناس مسائل چین و اوراسیا در خصوص تنش‌های داخلی پاکستان و اثر آن در منطقه بخصوص خاورمیانه با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری 598 مصاحبه کرد.

مهدی خورسند در خصوص اهمیت جایگاه پاکستان در منطقه گفت: پاکستان جایگاه بسیار مهمی در معادلات منطقه‌ای پیدا کرده است. همچنین تنش بین پاکستان و هند به دلیل آنکه دارای سلاح هسته‌ای می‌باشند همواره مورد توجه دنیا بوده است.

او اضافه کرد: پاکستان به عنوان یکی از کشورهایی که همواره به عنوان ریگلاتور بنیادگرایی اسلامی و افراط‌گرایی مذهبی در منطقه اقدام کرده شناخته می‌شود. این کشور همواره مورد نقد و سوءظن رهبران افغانستان بدلیل تحریک جریانات مذهبی چون القاعده و بخصوص طالبان قرار گرفته است.

 

آمریکا بدنبال انتقام گیری از کشورهایی که روسیه را تحریم نکردند

این استاد دانشگاه بیان کرد: پاکستان یکی از کشورهایی بود که در کنار چین، ایران، هند و سایر کشورها اعلام کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه را اجرا نکرده و عملا در قائله اوکراین طرف بلوک شرق قرار گرفت.

وی عنوان کرد: ادعایی که عمران خان درباره سرنگونی دولتش و توطئه خارجی توسط « دونالد لو » مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا داشته، نشان از انتقام گیری آمریکایی‌ها از دولت‌های نسبتا بی‌ثباتی دارد که در مقابل اراده آمریکایی‌ها در برابر تحریم روسیه ایستادند.

ایشان در ادامه تصریح کرد: پاکستان در این بین نقش مهمی دارد چراکه از طرفی با ایران مجاورت مرزی داشته و از طرفی دیگر با چین هم‌مرز است. کشوری که(چین) حدود 46 میلیارد دلار در پاسکتان سرمایه گذری کرده و هرگونه ناآرامی و تنش در پاکستان سبب سر ریز شدن این ناآرامی ها به مرزهای خودش خواهد شد، ضمن اینکه قطعا سرمایه گذاری چین تحت الشعاع قرار گرفته و به هدف خود نمی‌رسد.

 

آمریکا بدنبال تعیین دولت از احزاب لیبرال پاکستان می‌باشد

کارشناس مسائل چین و اوراسیا در خصوص رویکرد آمریکا در پاکستان اذعان داشت: آمریکایی‌ها بدنبال تعیین دولت از احزاب لیبرال پاکستان هستند تا از این طریق بتوانند در مقابل شرق گرایی و  گرایشات همسو به چین جلوگیری کنند. از طرفی ناامنی در پاکستان ضربه بزرگی به هند خواهد بود چراکه علی‌رغم سرمایه‌گذاری عظیم آمریکایی‌ها، دولت هند اعلام کرد که زیر بار تحریم روسیه نمی‌رود.

 

عربستان بدنبال رویای کشاندن ناامنی بداخل ایران از طریق پاکستان است

دکتر خورسند بیان کرد: از سوی دیگر عربستان نیز یکی از کشورهایی است که همواره تلاش کرده از افراط گرایی مذهبی در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز در راستای اهدافش بهره بگیرد.

وی افزود: نفوذ پترودلارهای سعودی‌ جهت تاثیرگذاری در جریانات تکفیری مثل القاعده و گروه های تروریستی همچون داعش و احرار الشام، می‌تواند بر رقیب منطقه‌ای شان یعنی ایران موثر و تاثیر گذار باشد. چراکه تاثیر گذاری ایران در معادلات جنگ یمن سبب شده تا عربستان با بازیگری فعال در منطقه بدنبال رویای کشاندن ناامنی بداخل ایران را از طریق پاکستان طی بکند.

او گفت: باید توجه داشت که گسترش بنیاد گرایی‌های اسلامی می‌تواند مثل قائله حرم مطهر رضوی و شهادت آن طلبه جهادگر، دامن جمهوری اسلامی ایران را نیز بگیرد.

 

پاکستان همواره مستعد کودتا بوده است

مهدی خورسند در ادامه با تشریح فضای سیاسی پاکستان بیان کرد: پاکستان همواره یکی از کشورهایی بوده که مستعد کودتا، نزاع سیاسی و تحریک جریانات داخلی علیه یکدیگر بوده است. در پاکستان علی رغم وجود نظام پارلمانی و وجود چند حزب قوی، ارتش هم به عنوان یک بازیگر و مولفه تاثیرگذار در مناسبات سیاسی پاکستان ایفای نقش می‌کند.

وی در ادامه گفت: بدین جهت بارها شاهد کودتاهای نظامی در این کشور بودیم و  احزاب سیاسی مثل مسلم لیگ و ... همواره سایه ارتش را بر اقدامات دیپلماتیک و سیاسی خود می‌دیدند که در نهایت در سال 1397 شاهد به نتیجه رسیدن دیپلماتیک این فشارهای نظامی بر دو حزب حاکم بر پاکستان بودیم و عمران خان با حمایت ارتش پاکستان از حزب تحریک انصاف به نخست وزیری رسید.

 

بایستی شاهد جریان خزنده تحریک غرب از سوی احزاب منتقد حزب حاکم در پاکستان باشیم

استاد دانشگاه تهران درباره اختلافات سیاسی احزاب داخلی پاکستان اذعان داشت: ریشه اختلافات موجود در پاکستان ناشی از رقابتی است که احزاب بزرگ سیاسی با ارتش پاکستان دارند که این رقابت منجر به چنین تحرکات سیاسی شده و به جرات می‌توان گفت که دو حزب بزرگ مردم و مسلم لیگ در حال عقده گشایی علیه عمران خان هستند که با حمایت ارتش وارد فضای سیاسی و قدرت در این کشور شده است.

کارشناس مسائل چین و اوراسیا در خصوص تحرکات غرب در پاکستان تصریح کرد: با توجه به تحرکات موجود، انزوای جناح‌های سیاسی و یکه تازی عمران خان و ارتش در کنار یکدیگر به نظر می‌رسد که بایستی شاهد جریان خزنده تحریک غرب از سوی احزاب منتقد حزب حاکم یعنی «حزب تحریک انصاف» تحت تاثیر و تحریک جریانات خارجی باشیم.

او اضافه کرد: این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که با توجه به تحولات سریع و بسیار تاثیر گذار محیط پیرامونی پاکستان، یعنی افغانستان، روسیه و بخصوص چین به عنوان یک قدرت تاثیر گذار و همسایه پاکستان که سرمایه گذاری بسیاری در این کشور کرده و عملا راه نفوذ غرب در پاکستان را مسدود کرده است.

 

شرایط داخلی پاکستان بستگی به قدرت‌های خارجی دارد

دکتر خورسند اظهار داشت: بعد از این که موضوع انحلال دولت در مجلس مطرح شد، عمران خان خطاب به رئیس جمهور پاکستان درخواست انحلال مجلس را مطرح کرد. این درخواست توسط عارف علوی مورد قبول واقع شد و وی در بیانیه‌ای انحلال مجلس را اعلام کرد.

ایشان در خصوص برکناری عمران خان از مسند نخست وزیری، اظهار داشت: به نظر می‌رسد رئیس جمهور پاکستان بمنظور «راضی نگه داشتن دو حزب حاکم» و «جلوگیری از تنش سیاسی و هرج و مرج»، ضمن هماهنگی با عمران خان، بحث برکناری وی را مطرح کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: اما باید توجه داشت که عمران خان تا زمان انتخاب نخست وزیر موقت در جایگاه خود باقیست. احتمالا پاکستان خیلی سریع شرایط برگزاری انتخابات زود هنگام را فراهم می‌کند.

کارشناس مسائل چین و اوراسیا با زود دانستن پیش بینی نتایج انتخابات زود هنگام پاکستان، بیان داشت: به نظر می‌رسد پس از انحلال مجلس و برکناری عمران خان، تنش های داخلی پاکستان تا حدودی آرام شده که در پی آن احزاب سیاسی سکوت اختیار کرده و ارتش نیز اعلام کرد که بیانیه‌ای صادر نخواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: این شرایط بستگی به قدرت‌های بیرونی، مولفه‌ها و متغیرهای خارجی دارد که چقدر می‌توانند بر مولفه‌های داخلی تاثیر گذار باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها