کد خبر: ۵۰۶۴۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
فاجعه فروریختن ساختمان «متروپل» در شهر آبادان بار دیگر موضوع ایمنی سازه‌ها و مجتمع‌های عمومی را به رسانه‌ها کشاند. دو مورد مشهود تخلف از اصول ایمنی بناها و ساختمان‌ها در شهر قم، «پاساژ حجت» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر(ع)» است که این موضوع بارها سوژه رسانه‌های مختلف بوده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، فاجعه فروریختن ساختمان «متروپل» در شهر آبادان بار دیگر موضوع ایمنی سازه‌ها و مجتمع‌های عمومی را به رسانه‌ها کشاند. شاید بارزترین نماد تخلفات از ایمنی این سازه‌ها مجتمع پلاسکو در تهران باشد که به علت سهل انگاری در دی ماه سال 1395 منجر به ریزش این ساختمان شد.

اگرچه علت فاجعه «متروپل» آبادان، به مشکلات زیربنایی در هنگام ساخت و ساز این ساختمان برمی‌گردد؛ با این حال بحث ایمنی ساختمان‌ها چیزی فراتر از مصادیق ذکر شده است و لزوم نظارت و دقت بر ایمنی ساختمان‌ها را در همه ابعاد می‌طلبد.

دو مورد مشهود تخلف از اصول ایمنی بناها و ساختمان‌ها در شهر قم، «پاساژ حجت» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر(ع)» است که این موضوع بارها سوژه رسانه‌های مختلف بوده است.

عدم استحکام سازه، عدم نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق، عدم نصب وضعیت ناایمن کنتورها، کابل‌ها و سیم‌های برق، وضعیت نامناسب جعبه‌های آتش‌نشانی، انبارداری نادرست و نبود نرده مناسب از مواردی است که از سوی مسئولان شهرداری و آتش‌نشانی به عنوان وضعیت ناایمن این مراکز عنوان شده است.

این مراکز تجاری علاوه بر قدیمی بودن سازه‌هایشان، حتی در موارد ساده‌ای چون برق‌کشی نیز نتوانسته‌اند خود را با اصول ایمنی ساختمان‌سازی، به روز کنند. علاوه بر این، ترافیک سنگین و معابر تنگ و باریک در اطراف این سازه‌ها، امکان هرگونه امدادرسانی به این مراکز تجاری را در صورت بروز حادثه، با سختی همراه می‌کند.

قابل توجه این که دوسال پیش معاون دادستان قم با تعیین ضرب الاجل، به صاحبان مراکز تجاری ناایمن هشدار داد در صورتی که اقدامات ایمنی برای تامین امنیت این پاساژها صورت نگیرد از ورود شهروندان به این اماکن ممانعت و در گام‌های بعدی عدم صدور و تمدید پروانه کسب اجرایی خواهد شد.

با این حال مشاهدات میدانی خبرنگار قم‌نا نشان می‌دهد که این اقدامات ایمنی، دست کم در مهم‌ترین مورد یعنی سازماندهی شبکه برق‌رسانی به این دو پاساژ صورت نگرفته است و در صورتی کوچکترین حادثه مرتبط به سیستم برق رسانی، یک رخداد کوچک می‌تواند به حادثه‌ای بزرگ برای این دو پاساژ تبدیل شود.

شایان ذکر است پایگاه اطلاع رسانی قم‌نا در دی 1399 نیز طی گزارشی به مشکلات این دو پاساژ پرداخته بود و تصاویر موجود در این خبر، تازه‌ترین وضعیت سیستم برق رسانی «پاساژ حجت» و «پاساژ حضرت موسی بن جعفر(ع)» است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها