کد خبر: ۵۰۹۶۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۲۶ تير ۱۴۰۱
برگزاری هفتمین اجلاس‌سران کشور‌های‌آستانه؛
رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه هفته جاری برای نشست سه‌جانبه با رئیس‌جمهور ایران درباره آینده بحران سوریه به تهران سفر می‌کنند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، به نقل از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هفته جاری به تهران سفر می‌کنند. بر اساس آنچه در رسانه‌های داخلی منتشر شده، احتمالاً یکی از اهداف این سفرها نشست سه‌جانبه رؤسای جمهور ایران روسیه و ترکیه است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هفته گذشته گفت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه سه‌شنبه 28 تیرماه برای شرکت در دیدار سه‌جانبه با حضور رؤسای جمهور ایران و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه به تهران سفر می‌کند.

پسکوف پیش‌تر سفر پوتین به تهران را قطعی اعلام کرده‌اما گفته بود که تاریخ آن هنوز مشخص نیست.

طبق اعلام مسئولان دولتی در ماه‌های اخیر و پس از سفر رئیسی به مسکو و ملاقات با پوتین و پیگیری‌های انجام‌گرفته روابط و تبادلات اقتصادی دو کشور افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش تسنیم، در دیدار اخیر دو رئیس‌جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر نیز پوتین به همتای ایرانی خود گفته بود که در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته و خواهان تداوم آن شده بود.

به اعتقاد کارشناسان ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، کشاورزی، انرژی، ترانزیتی و غیره دارند که در توافقات انجام‌گرفته، پیگیری و دنبال شده است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: تازه‌ترین تقلای دیپلماتیک پوتین در شرایطی است که جوبایدن سرگرم سفر خاورمیانه‌ای خود است و مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز دوشنبه گفت که روسیه خواهان دریافت پهپادهای رزمی ایران ازجمله پهپادهایی است که قادر به شلیک موشک هستند تا کمبود پرنده‌های بدون سرنشین و هواپیماهای شناسایی خود در جبهه‌های جنگ را جبران کند.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران می‌گویند که روسیه همچنین و به‌تازگی ایران را به‌عنوان یک شریک مهم اقتصادی می‌بیند و پیشنهاد یک مسیر تجاری و نیز تبادل تجربه در دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت را داده است.
پوتین در ترکمنستان به رئیسی گفت: «روابط ما واقعاً از سرشتی عمیق و راهبردی برخوردار است» و اشاره کرد که تجارت میان دو کشور در سال گذشته، ۸۱ درصد رشد کرده است.

قرار است در ماه سپتامبر و در اجلاس سران در ازبکستان، ایران به گروه چندجانبه امنیتی سازمان همکاری‌های شانگهای بپیوندد که روسیه و چین هم عضو آن هستند.

اردوغان دوشنبه به تهران سفر می‌کند

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز به‌منظور دیدار دوجانبه رسمی و نیز شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه عصر دوشنبه به تهران سفر می‌کند.

اردوغان به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و در رأس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش وارد تهران خواهد شد.

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ترکیه صبح سه‌شنبه و در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار می‌شود.

دیدار و گفت‌وگو با رئیسی، برگزاری هفتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه و برگزاری نشست مطبوعاتی از برنامه‌های دیدار رسمی اردوغان از کشورمان خواهد بود.

نشست رئیسی، پوتین و اردوغان سه‌شنبه در تهران

گفتنی است، هفتمین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه با حضور رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه عصر روز سه‌شنبه ۲۸ تیر در تهران برگزار خواهد شد.

فارس در گزارشی نوشت: یکی از اهداف دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار، تقویت سیاست خارجی کشور، با محوریت برقراری ارتباط نزدیک با کشورهای همسایه و پررنگ‌تر کردن هرچه بیشتر نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده است؛ در همین راستا آیت‌الله رئیسی در کمتر از یک سال از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش، 5 سفر خارجی به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر و عمان داشته است.

در طرف مقابل نیز در 2 ماه اخیر 6 تن از سران کشورهای خارجی، یعنی رئیس‌جمهور سوریه، امیر قطر، رئیس‌جمهور ونزوئلا، رئیس‌جمهور تاجیکستان، رئیس‌جمهور ترکمنستان و رئیس‌جمهور قزاقستان طی سفرهای جداگانه به ایران آمدند و با مقامات کشور دیدار کردند؛ ماحصل این سفرها انجام توافقات و امضای سندهای همکاری برای تقویت روابط دوجانبه این کشورها با ایران در تمامی زمینه‌ها، به‌خصوص در مسائل اقتصادی بوده است.

گفته می‌شود یکی از اهداف سفر پوتین و اردوغان به تهران، برگزاری نشست سه‌جانبه آنها با ایران برای رسیدن به راهکارهای حل بحران سوریه خواهد بود. در سال‌های گذشته نیز نشست‌هایی با همین موضوع بین مقامات 3 کشور برگزار شده بود. اگرچه در حال حاضر بحران داخلی سوریه نسبت به سال‌های ابتدایی آن تا حد زیادی کاهش یافته اما به باور کارشناسان اتخاذ تصمیم مشترک توسط این کشورها برای ایجاد ثبات کامل در سوریه بسیار مفید خواهد بود؛ البته مسائل بین ایران، روسیه و ترکیه به بحران سوریه محدود نمی‌شود و 3 کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله مسائل اقتصادی و حوزه انرژی، چالش‌های مشترکی دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها