کد خبر: ۵۰۹۸۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۸ تير ۱۴۰۱
وزیر برق عراق گفت: قرارداد برقی با عربستان که تا 3 سال دیگر به نتیجه می‌رسد، 5 درصد مشکل برق عراق را هم حل نمی‌کند.
بغداد: قرارداد برقی با عربستان 5 درصد مشکل برق عراق را هم رفع نمی‌کند‌

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، «عادل کریم» وزیر برق عراق تاکید کرد که اتصال برق با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس  پنج درصد از مشکلات عراق را هم در زمینه انرژی حل نمی‌کند.

کریم روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه رووداو گفت که عراق در مرحله فعلی به ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات انرژی برق بیشتر نیاز دارد.

او درباره پروژه اتصال برق عراق به عربستان گفت که عراق در مرحله نخست سه سال دیگر ۵۰۰ مگاوات از طریق دو خط انتقال انرژی از عربستان دریافت خواهد کرد.

کریم درباره جزئیات قرارداد اتصال برق عربستان به عراق گفت که از سال ۲۰۱۸ دولت عراق و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عربستان برای اتصال شبکه برق عراق به این کشورها توافق کردند.

او با اشاره به سیاست عراق برای اتصال برق خود به شبکه برق همه کشورهای همسایه گفت: ما همزمان گفت وگوهایی با ترکیه و اردن داریم و با جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق چهار خط این اتصال برقی برقرار است.

وزیر برق عراق با اشاره به گفت وگوهای طولانی میان بغداد و ریاض طی یک سال گذشته برای در خصوص ساز و کار اجرای این قرارداد گفت:  اجرای این قرارداد عملا آغاز شده است.اما دستکم دو سال طول می کشد تا طرح اتصال برق عربستان به عراق تکمیل شود.

وی افزود: این طرح شامل انتقال برق از دو خط ات یکی که از عرعر به الیوسفیه در جنوب بغداد کشیده شده و طول آن ۵۷۰ کیلومتر است و دومی از کویت به بصره و فاو و طول آن ۳۰۰ کیلومتر است.

او افزود: در مرحله نخست ۵۰۰ مگاوات برق از دو خط دریافت خواهیم کرد و این مقدار در دو مرحله دوم و سوم افزیش خواهد یافت سیستم برق عربستان متفاوت است و می تواند هزاران کیلومتر برق را بدون تاثیر ولتاژ انتقال دهد.

وزیر برق عراق درباره اینکه دولت عراق در این دو سال برای دستیابی به 500 مگاوات برق چقدر هزینه خواهد کرد و سود این طرح چقدر است، گفت: هزینه پروژه به دو مرحله تقسیم می‌شود. یکی از آنها فاز خط کشی و نصب ایستگاه‌های تبدیل ولتاژ است که عربستان با هزینه خود این پروژه را اجرا می کند و در مورد خطی که از کشورهای دیگر حاشیه خلیج (فارس) می‌گذرد هم هزینه آن را ما متحمل می‌شویم و تامین مالی از طریق استقراض و وام تامین می‌شود.

عادل کریم با بیان اینکه این طرح بخش کوچکی از مشکل برق عراق را حل خواهد کرد، گفت:  در بهترین حالت، بیش از 5 درصد از مشکل برق عراق را حل نخواهد کرد. میانگین ممکن است بین ۵ تا ۱۰ درصد باشد. ما اکنون بین ۱۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ مگاوات برق اضافی برای تامین نیاز عراق لازم داریم.

وی تصریح کرد: این خط پس از دو سال به پایان می رسد و ۵۰۰ مگاوات برق برای ما تامین می کند که در مقایسه با نیاز واقعی عراق به برق که ۳۵۰۰۰ مگاوات است، درصد کمی است.

وزیر برق عراق گفت: اما اکنون در حال کار روی خط اردن هستیم و خط ترکیه تکمیل شده است و می‌توانیم از آن برق بگیریم؛ اما قیمت بالای نفت در سطح جهانی قیمت برق را در ترکیه بسیار بالا برده است و از ایران هم که از چهار خط برق می‌گیریم.

عادل کریم افزود: با اجرای این پروژه، عراق به شبکه کلی خلیج فارس که شامل شش کشور از جمله عربستان متصل می‌شود و ما بخشی از این شبکه خواهیم شد، یعنی عراق  به یک کریدور برقی تبدیل می‌شود است و اگر وضعیت سوریه تثبیت شود، شاید بتوانیم شبکه برق ما را نیز به آن متصل کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد که در خوش بینانه‌ترین حالت عراق ظرف سه سال آینده بتواند به نتایج خوبی از این طرح اتصال به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دست یابد و در غیر این صورت این کار زمان بیش‌تری می‌برد.

‌وزیر عراقی با تاکید بر تمدید قرارداد کشورش با ایران در زمینه انرژی برق برای پنج سال دیگر گفت:در قرارداد جدید مدت آن را افزایش و قیمت را کاهش دادیم و میزان برقی را که در هر فصل دریافت خواهیم کرد مشخص کردیم و دو طرف در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

کریم همچنین گفت: بخش برق عراق تلاش کرده فارغ از مسائل سیاسی به دنبال تامین انرژی برق برای شهروندان باشد و به طور کلی در عراق به توسعه روابط با کشورها تشویق می‌شود و من معتقدم که اوضاع به سمت آرامش پیش می رود و این نوع روابط می تواند در تقویت صلح و همزیستی مشترک سهیم باشد.

وزیر برق عراق با اشاره به اینکه کشورش قریب به ۲۲ تا ۲۳ هزار مگاوات برق تولید می کند، گفت: ما تلاش می کنیم با راه اندازی نیروگاه هایی جدید طی یک هفته تا یک ماه آینده تولید خود را به ۲۴ هزار مگاوات برسانیم.

وی با اشاره به اینکه خسارت داعش به تاسیسات تولید برق در مناطقی که قبلا تحت سیطره آن قرار داشت منجر به از دست رفتن تولید پنج تا شش هزار مگاوات برق شده است،گفت: نیروگاه الانبار هفته آینده شروع به تعمیر خواهد شد تا یک هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تحویل دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها