کد خبر: ۵۱۱۹۵
زمان انتشار: ۱۷:۲۰     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

بولتن نیوز : سریال سازی برای رسانه ای که در سراسر کشور مخاطب دارد به طور قطع نیازمند کار کارشناسی است چرا که اگر اینطور نباشد به سرگردانی مخاطبانی که حتی در شهر خود پرده سینمایی برای تماشا ندارند و تنها چشم امیدشان به این جعبه به اصطلاح جادویی است دامن می زند.

به گزارش خبرنگار ما سریال مسیر انحرافی که چندی پیش شاهد نمایش آن از تلویزیون بودیم یکی از سریال هایی است که از تمام مسیر های فیلم سازی از قبیل فیلمنامه، لوکیشن، کارگردانی، فیلم برداری و ... منحرف شده و در جزیره عدم برنامه ریزی سقوط کرده است. این فیلم با بهره جستن از جلوه های ویژه ای که شاید فقط در ایران حرفی برای گفتن داشته باشد، آن هم تنها در قسمت ابتدایی، توانست نظر مخاطب خود را جلب کند. البته تبلیغ فرزاد حسنی که بازیگر این فیلم بود در تریبون پر مخاطب برنامه ویژه سال نو نیز برای حاشیه سازی های ویژه پیرامون این سریال کافی بود .




موضوعی که برای خیلی از دست اندر کاران عرصه تصویر مشخص است این است که فیلمنامه سالهاست که رخت از اکثر فیلم ها و سریالهای ما بر کنده است. حتی موفق ترین مجموعه های تلویزیونی ما که تنها چند قسمت فیلمنامه آماده دارند و از آن به بعد با طرح هایی که سر صحنه فیلم برداری و استفاده از بداهه گویی های بی ربطی که رشته فیلم را پاره پاره می کند فیلم را جلو می برند.




سید محمد هاشمی‌اصل تهیه‌کننده مجموعه مسیر انحرافی در نشست نقد و بررسی این سریال که عصر روز گذشته در فرهنگ سرای رسانه برگزار شد در پاسخ به چرایی نبود فیلمنامه در این سریال، اینگونه پاسخ داد: "قرارداد نوشتن فیلمنامه این مجموعه 19 فروردین 90 با پیمان عباسی بسته شد اما ایشان در اوایل کار و پس از سه قسمت به علت مشکل خانوادگی مجبور شدند از کار جدا شوند. بنا بود که پس از سه قسمت مابقی فیلمنامه نوشته شود، زیرا می‌خواستیم به ابعاد مختلف داستان و کاراکترها آشنا شویم. اما با رفتن عباسی و آمدن فیلمنامه‌نویسان جدید این گونه نشد."

این مجموعه نه تنها فیلمنامه نداشت بلکه دارای یک طرح مستقل نیز نبود. اکثر کسانی که یه مقدار در دنیای فیلم و سریال جهانی باشند می دانند این مجموعه شباهت های بسیار زیادی به سریال آمریکایی "لاست" دارد. از سقوط هواپیما در یک جزیره، وجود یک اسلحه، پیدا کردن خانه های مرموز در جزیر و غیر و غیره همه را چند سال پیش در سریال لاست دیده بودیم. از سوی دیگر این فیلم را به طور قطع می توان ادامه فیلم سینمایی ارتفاع پست دانست. حتی نیما (مجید واشقانی) در قسمت اول این سریال ادای شخصیت فیلم ارتفاع پست را در آورد.

کارگردانی این فیلم شاید فقط اکشن و کات گفتن بود. بازیگران هر گونه که دوست داشتند بازی کردند و از آنجا که فیلمنامه هم نبود هر چه خواستند گفتند. صحت ادعای بنده را فرزاد حسنی تأیید می کند.




فرزاد حسنی، در نشست نقد و بررسی "مسیر انحرافی" با اشاره به نبود سناریوی مشخص و بداهه گویی‌ها گفت: تمام سعی‌ام در طول کار این بود که شبیه شخصیت خودم نباشم. هر بازیگری یک سری ابزارآلات خاص خود را دارد و اینکه یکی در بیان قوی است و دیگری در بداهه گویی، این ویژگی‌ها حسن به شمار می‌روند نه عیب.
بازیگر نقش ساتور ادامه داد: قرار بود در این سریال من نقش یک مجری را داشته باشم، که برای کار مجری گری به خارج از کشور می رود اما خودم دوست نداشتم نقشم شبیه به خودم باشد. به همین خاطر تغییراتی در نقش ایجاد شد.

پوریا پورسرخ در این نشست، که اجازه انتقاد به هیچ منتقدی داده نشد و تنها کسانی که می خواستند از فیلم تعریف کنند اجازه سوال پرسیدن داشتند، با اشاره به مسئله لوکیشن گفت: ابتدا تصمیم داشتیم این سریال را در جزیره کیش یا قشم بسازیم اما ترسیدیم که خیلی‌ها عنوان کنند که «خانواده دکتر ارنست2» ساخته می‌شود.




وی در پاسخ به این سوال که بازی در یک چنین فضایی تا چه حد در جنس بازی بازیگران تاثیرگذار بود، ادامه داد: تمام شرایط موجود برای طبیعی جلوه دادن بازی در این لوکیشن وجود داشت به نحوی که حتی موبایل نیز در آنجا آنتن نمی داد. و همین شرایط که ما را شبیه به همان زندگی بدوی می کرد، باعث ایجاد ارتباط بیشتر با فضای فیلم می‌شد.

در دورانی که رسانه های بیگانه از هر سو به سمت مخاطبان هجوم می برند و ذهن، فکر، عمل و خاطره آنان را با تمایلات فرهنگی خود مجروح می کنند، رسانه ملی و متولیان فرهنگ و کسانی که در این حوزه ها به کارهای فرهنگی می پردازند نیاز است به فکر یک پدافند غیر عامل فرهنگی باشند تا مخاطبان خود را نجات بدهند نه با نمایش کارهای ضعیف، آنها را به سمت رسانه بیگانه تشویق کنند.

*محمد رضا خزایی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها