کد خبر: ۵۱۲۳۷۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
وزیر ارتباطات در گفتگو با ۵۹۸ مطرح کرد؛
بخشی از مدیریت دامنه‌ها تا به الان بدون ضابطه از طرف حاکمیت بوده و مجموعه‌های دیگری متولی آن بودند اما بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، از این به بعد ساماندهی دامنه‌های اینترنتی به وزارت ارتباطات واگذار شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری 598، محسن محمودآبادی: عدم مدیریت و پالایش سبب انحصار دامنه‌های اینترنتی توسط افراد محدودی شده است. به گفته برخی از کارشناسان، سودجویان این عرصه با خرید انبوه بسیاری از دامنه‌های اینترنتی در سال‌های گذشته، زمینه انحصار آن را برای خود فراهم کرده‌اند.

به گفته یکی از کارشناسان، بی ضابطه بودن خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی بخصوص دامنه IR، باعث شده که برخی از افراد در سال‌های گذشته، چندین هزار دامنه را با قیمت چند ده هزار تومان در ازای هر دامنه خریداری کرده اما در حال حاضر با قیمت‌های چند ده میلیونی به فعالان اجتماعی و یا سایر افراد بفروشند.

با نگاهی ساده و جستجوی برخی دامین‌ها در اینترنت با اطلاعیه زیر مواجه می‌شویم. این پیام به آن معناست که دامنه‌های مزبور در حال فروش است و برای خریداری باید با شماره تلفن ثبت شده در پوسته سایت تماس گرفت.

فروش دامنه‌های 45 هزار تومانی به قیمت 2 میلیارد! / وزیر ارتباطات: با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مدیریت دامنه‌ها به وزارت ارتباطات محول شد

اما از طرفی می‌توان به سایت‌های فروش دامنه نیز مراجعه کرده و لیست فروش دامنه‌های اینترنتی را مشاهده کرد. همانطورکه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برخی از دامنه‌های اینترنتی حدود 2 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

فروش دامنه‌های 45 هزار تومانی به قیمت 2 میلیارد! / وزیر ارتباطات: با مصوبه شورای عالی فضای مجازی، مدیریت دامنه‌ها به وزارت ارتباطات محول شد

در این زمینه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با خبرنگار 598 اظهار داشت: در همه جای دنیا چنین مشکلی وجود دارد؛ منتها تا به الان مسئولیت دامنه‌ها در اختیار وزارت ارتباطات نبوده است.

زارع‌پور در خصوص ضابطه‌مند کردن مدیریرت دامنه‌های اینترنتی بیان کرد: با مصوبه‌ دو سه ماه قبل شورای عالی فضای مجازی، ماهم حدود یکماه قبل مصوبه‌ای را در کمیسیون تنظیم مقررات داشتیم که طبق آن تنظیم‌گری حوزه مدیریت دامین‌ها بر عهده وزارت ارتباطات باشد.

وی ادامه داد: مجموعه‌هایی که در کشور در حال مدیریت دامنه‌ها بخصوص دامنه آی آر هستند باید مطابق با ضوابط اعلامی وزارت ارتباطات فعالیت کنند.

وزیر ارتباطات افزود: بخشی از مدیریت دامنه‌ها تا به الان بدون ضابطه از طرف حاکمیت بوده و مجموعه‌های دیگری متولی آن بودند. اما بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، از این به بعد در حوزه ساماندهی دامنه‌های اینترنتی، مامویت‌هایی به وزارت ارتباطات واگذار شده که در حال فراهم سازی زیرساخت‌های مقرراتی در کمیسیون مقررات هستیم.

زارع پور درباره شمول مقررات دامنه‌ها گفت: بر اساس این مصوبه فروش دامنه، ریسلینگ و... باید قاعده‌مند  شود که مقداری زمان‌بر است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها