کد خبر: ۵۱۲۷۰۸
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
دکتر سید جواد هاشمی فشارکی:
نمازجمعه شهر بابل با حضور نمازگزاران حسینی در مصلی بزرگ بابل درجمعه 28 مرداد 1401 پس ایراد خطبه های نماز توسط حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، نمازجمعه شهر بابل با حضور نمازگزاران حسینی در مصلی بزرگ بابل درجمعه 28 مرداد 1401 پس ایراد خطبه های نماز توسط حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی برگزار شد . سخنران پیش از خطبه های این هفته دکتر سید جواد هاشمی فشارکی با موضوع : « عبرتهای کودتای 28 مرداد 1332 ، با نگرشی به جهادتبیین در گام دوم انقلاب » بود .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی ضمن عرض تسلیت ایام عزای حسینی در بخش اول صحبت خود از اهمیت کودتای 28 مرداد گفت : این کودتا یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین حوادث تاریخ قرن اخیر ایران و سرمنشاء بسياری از حوادث تلخ تاريخی ایران رزمين به شمار می‌آید. انتقال قدرت صورت گرفته از حکومت مردمی به حکومت دست نشانده ، نمونه‌ای بارز دخالت امریکا به کمک استبداد داخلی جهت محروم ساختن ايران و ایرانیان از سه مولفه استقلال، آزادی و کرامت انسانی بهمراه داشته و فراتر از آن سبب مصیبتهای گسترده 25 ساله برای ملت ایران گشت . کودتای 28 مرداد از نظر اهمیت هم سنگ وقوع انقلاب اسلامی 57 بوده ؛ منتها در دو جهت متفاوت ظلمانی و نورانی بوده اند . کودتای ننگین 28 مرداد عملیات آژاکس آمریکایی ها بود که در سال ۱۳۳۲ش علیه دولت ملی گرای مصدق اجرا شد و با سقوط دولت وی ، حکومت ایران به سلطنت 25 ساله پهلوی دوم منجر گردید، تلخ ترین پیامدهای قرن را برای ملت بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد،بلکه به اوج سعادت و نور رسانده است .

وی در خصوص عوامل تاثیرگذار برای کودتا چنین گفت: کودتا توسط اوباش چماقدار ؛ گروهبان‌های ارتش در لباس شخصی در میان آنها ، ازادی شعبان بی‌مخ و سردستگی وی ، همراهی نظامیان شاه ؛ تظاهراتی سازماندهی شده به طرفداری از شاه در سطحی گسترده ؛ مطبوعات آماده‌سازی افکار عمومی برای پذیرش کودتا ، تهدید شاه به پذیرش کودتا از سوی روزولت ، مدیریت مستقیم کودتا توسط مستشاران آمریکایی ، و.... سبب شد تا حکومت ملی دکترمصدق سرنگون شده و کودتا به راحتی و به سرعت موفق شود . و محمدرضا پهلوی فراری را به کشور بر گردانده و بر تخت شاهی بنشانند و او وام دار امریکایی شده و عنان عرصه های سیاسی ؛ اقتصادی و نظامی و... را طبق طرحهای امریکایی اجرا نماید .

ایشان در خصوص عامل موفقیت و شکست نهضت ملی چنین گفت: نهضت ملی ایران به رهبری آیت الله سید حسن مدرس و دکتر مصدق و همراهی ملت به ملی کردن صنعت نفت منتهی شد ؛ لکن انشقاق بین رهبران نهضت سبب ؛ ضعف در رهبری نهضت شده و فتنه امریکایی را میسر ساخت . مغرور شدن مصدق کنار گذاشتن آیت‌الله کاشانی وبی اعتنایی مصدق به هشدار کاشانی مبنی وقوع حتمی یک کودتا به وسیله سپهبد زاهدی ؛ کودتا زمینه بروز و موفقیت شد و خسارات 25 ساله ای که اثار تاکنون ادامه دارد بر ملت ایران تحمیل شد .

دکتر هاشمی فشارکی در خصوص پیامدهای خسارتهای مادی بعد کودتا چنین گفت: خسارات های مادی رژیم پهلوی دوم شامل بازگردانیدن شاه و استقرار استبداد سلطنتی ؛ دو روز پس از کودتای 28 مرداد 1332 اختیار انحلال مجلس سنا را به شاه داد؛ بازگردانیدن قدرت و سلطه استعمار انگلیس و آمریکا؛ دوران نخست‌وزیری 13 هویدا فساد گسترده ؛ مواد مخدر ونفوذ فراماسیون ها ؛ فساد و چپاول دربار ؛ دههاکاخ‌  از شمال تا جنوب ایران اقامتگاه‌های سلطنتی ؛ بازگردانیدن جریان نفت به غرب ؛ جدایی بحرین از ایران  17 اردیبهشت ماه سال 1349 بود که رادیو ایران خبر استقلال بحرین از ایران را داد ؛ واگذاری قصبه فیروزه شهری مهم در ۳۰ کیلومتری غرب قوچان به روسیه (ترکمنستان ) ؛ الحاق ایران به پیمان نظامی بغداد ؛ وادادن آب معاهده هیرمند و کاهش ناگهانی  درصد قابل توجهی از ورودی آب به دریاچه هامون ؛ شاه و خانواده اش ودرباریها اموال و انبوه پولهای خارج شده را در حساب‌های محرمانه ذخیره کردند. قصرها و جزیره‌های میلیون دلاری در خارج خریداری کردند ؛ وابسته نمودن کامل کشور به امریکا در عرصه های سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی و...؛ برقراری امنیت پلیسی و ساواک . ... ؛ بجای تولید ؛ تبدیل ايران به انبار كالاهای وارداتىِ كم ارزش غربی ؛ نابودی كشاورزی ملی؛ زمینه‌ساز وابستگی اقتصاد کشور ؛ اتکا اقتصاد به نفت ؛ بریده شدن دو بال علم و کار ؛ بی اعتنایی ها و اهانت های لفظی شاه ملعون به مردم ایران و.... بود .

ایشان درخصوص خسارتهای روحی و معنوی کودتا بیان داشت : خسارتهای معنوی رژیم شاهی شامل تلاش برای از بین بردن ارزشهای مذهبی مسلط بر جامعه و جایگزینی آنها با ارزشهای غربی مانند تغییر تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی، برگزاری جشن های سلطنتی پر هزینه و گزاف,نفوذ و اشتغال گسترده بهائیان و صهیونیستها در پستهای کلیدی و حساس دولتی ، ترویج روز افزون فساد وبزهکاری در میان مردم بویژه جوانان ، ابتذال و از بین بردن کرامت اخلاقی و اجتماعی زنان و تخریب کانون خانواده ؛ و اقدامات ضد اخلاقی شاه و خانواده وی ودربار با جوانان زیبا و ترویج اعتیاد و بی بند وباری و .... بود ؛ که هنوز برخی از اثار ان برجای مانده است .

دکتر هاشمی فشارکی عبرتهای کودتای 28 مرداد گفت: دشمنان در حال برنامه ریزی علیه ملت هستند و از همه حربه ها تمایل دارند ، استفاده نمایند ؛ شناخت تهدیدات گذشته و حال می تواند چراغ راه کشور در برابر فتنه های اینده باشد . وهمانطور که قران کریم قصص امم گذشته را برای عبرت اموزی بیان کرده ؛ ما نیز سرگذشت حوادث گذشته ایران و جهان را پندگیریم تا دچار آن نشویم .

وی در خصوص احتمال حکومت جایگزین جمهوری اسلامی چنین  بیان داشت : بعنوان یک فرض محتمل می توان جایگزینی برای جمهوری اسلامی در نظرگرفت ؛ لکن یقینا هیچ حکومتی نمی توانند در برابر تمامیت خواهی غربیها و درراس آن امریکا مقاومت کند و انان دیگر به یک ایران خنثی راضی نخواهند بود و همانطور که بعد از حکومت مصدق ؛ کشور ار شخم زدند ؛ بدتر از داعش را بر سرملت خواهند آورد تا ریشه آزادیخواهی و اسلام خواهی ملت ایران را بسوزانند . و قطعا با هوشیاری ملت انقلابی ایران وتوانایی های جمهوری اسلامی ، این فرض محقق نخواهد شد .

ایشان درخصوص غیرقابل تطهیر بودن پهلوی بیان داشت:خیانات و جنایات پهلوی آنقدر گسترده و تلخ می باشد ، که علیرغم تلاش غرب و شبکه های معاند درتطهیر تاریخ «پهلوی» ، این نجاست قابل پاک شدن نمی باشد و بنظر نمی رسد که کسی حب وطن داشته باشد در برابر این همه خیانت از پهلوی کوچکترین دفاعی نماید .

وی درخصوص رسالت مردم در شرایط حساس فعلی بیان داشت: بیانیه گام دوم انقلاب ، یک بیانیه جامع در ترسیم وضعیت پیش از انقلاب و همچنین دستاوردهای چهل ساله بعد از انقلاب بوده و برای گام دوم انقلاب نیز هفت راهبرد اساسی تعیین شده ؛ که  بایستی مبنای برنامه ریزی همه نهادها قرار گیرد . همچنین رهبر انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب درگام دوم انقلاب در برابر تهدیدات دشمن ؛ اعلام جهاد تبیین نمودند . ودر این کارزار جهادگر تبیین بودن ، عینی،  فوری و فریضه همگانی است ، که بایستی همه در این میدان تلاش کنند تا گفتمان انقلاب اسلامی فرگیر شده  و زمینه سازی ظهورمهدوی (عج) فراهم گردد  .

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی در  پایان گفت : اگرچه کودتای ننگین 28 مرداد علاوه بر موجب عقب افتادگی های علمی و سیاسی و نظامی شد ؛ که تلخ ترین و سخت ترین پیامدهای قرن را برای ملت بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد، بلکه به اوج سعادت و نور رسانده و جهانی شدن را در گام دوم انقلاب رقم خواهد زد!

* دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها