کد خبر: ۵۱۳۷۱
زمان انتشار: ۱۷:۵۸     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

حجت الاسلام قاسم روانبخش  در گفت وگو با خبرنگار شبستان، با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی زمینه رسیدن به سعادت و پیشرفت را هموار می کند اظهار کرد: اسلام برنامه ای برای تعیین زمینه های علمی تدوین کرده است و قرآن نیز به عنوان کتاب آسمانی برای هدایت انسان نازل شده است تا بشر با تمسک به آن به قله های رفیع پیشرفت برسد.

وی قرآن را مبنای علوم انسانی اسلامی دانست و افزود: در تمام زمینه های علمی باید از قرآن بهره گرفت. همان طور که عنصر اورانیوم توسط متخصصان از معادن استخراج می شود، قرآن هم باید توسط افراد صاحب نظر و عالم استخراج شود و در اختیار انسان قرار گیرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد:‌کتاب آسمانی سرشار ازدانسته های ارزشمندی است که بشر برای ادامه زندگی به آن نیازمند است. قرآن باید مبنای اصلی علوم انسانی باشد زیرا با مراجعه به آن نیاز های بشر پاسخ داده می شود. 

وی با تاکید شاخص های مختلف در زیر مجموعه های علوم انسانی اظهار کرد: هر رشته ای در زیر مجموعه علوم انسانی شاخص‌های خاص خود را دارد که باید توسط اندیشمندان همان رشته مشخص شوند.

روانبخش خاطر نشان کرد: در بحث علوم انسانی اسلامی ابتدا باید شاخص ها باتوجه به شرایط روز مشخص شود و پس از آن با مبانی قرآنی مطابقت داده شود.

وی نداشتن باور را مهمترین مانع در مسیر ترویج علوم انسانی اسلامی خواند و تصریح کرد : اصلی ترین مشکل در علوم انسانی و اسلامی وجود باوری غلط است. عده ای بر این باورند که منشا علوم انسانی را باید در نظریه ها و دیدگاه های متفکران غرب جستجو کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ارائه علوم آماده بر گرفته از قبل موجب ساکن ماندن ذهن افراد صاحب نظر در این حوزه شده است .

روانبخش با تاکید بر اینکه خاستگاه علوم انسانی در غرب نیست اظهار کرد: اگر به این باور برسیم می‌توان با داشتن منبع عظیمی به نام قرآن در این علم فعالیت کنیم و آن را به عنوان الگو به کشورهای دیگر که دچار مشکلات فرهنگی سیاسی هستند نیز ارائه دهیم .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به سرلوحه قرار دادن شعار اصلی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر "ما می توانیم "٬ در عرصه های گونان‌گون شاهد خود باوری هستیم اما متاسفانه در بحث علوم انسانی هنوز به چنین باوری نرسیده ایم.

عضو هئیت علمی موسسه امام خمینی (ره ) با اشاره به نهادینه کردن و توسعه اسلامی سازی علوم انسانی تاکید کرد: در چند سال اخیر با تدابیر مهم و ارزشمند رهبر معظم انقلاب گام های خوبی در زمینه توسعه اسلامی سازی علوم انسانی برداشته شده است. امیدوارم به زودی با رهنودهای رهبر معظم انقلاب شاهد رشد چشمگیری در بحث اسلامی سازی علوم انسانی باشیم.

وی افزود: اگر توسعه سازی اسلامی به عنوان مدل به مردم ارائه شود باور "ما می توانیم" در بین مردم و مسئولین شکل می گیرد.

روانبخش با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در سفر به قم مبنی بر اینکه" اگر می گذاشتند پروژه ای که آقای مصباح در ابتدای انقلاب آغاز کرد به نتیجه می رسید امروز در این جایگاه نبودیم"، خاطر نشان کرد: بسترهای تحقق علوم انسانی اسلامی در حال حاضر در حال شکل گیری است و ما همچنان در ابتدای راه هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها