کد خبر: ۵۱۵۱۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۹     ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
مسئله‌ی اصلی بدون قرار قبلی، مسئله هویت می‌باشد که در عصر جهانی شدن، این عنصر دچار خلل شده است. پس دغدغه مهم فیلم این است که توجه جامعه ما، به خصوص نخبگان را به این بحران جلب نماید.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ نویس،

فرهنگ نویس/مهدی اسماعیلی

 

این روزها که اعتراض به ماجراهای جشنواره کن، فیلم عنکبوت مقدس و هتک حرمت امام رضا علیه‌السلام همچنان جریان دارد، همزمان در سینماهای داخل کشور فیلم بدون قرار قبلی در حال اکران است. همه دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر و همه دلدادگان حضرات معصومین علیهم‌السلام که در جریانات اخیر نسبت به اتفاقات پیش‌آمده و حتی از پیش برنامه‌ریزی شده معترض بودند، علاوه بر انجام فعالیت‌های سلبی چه خوب و نیکو می‌شود اگر کار ایجابی هم انجام دهند؛ به عنوان مثال حمایت از آثاری چون بدون قرار قبلی که مروج فرهنگ ایرانی-اسلامی با زبان شیوای هنر هستند و همچنین تبلیغ آن در جامعه، قطعا تاثیرگذاری بیشتری در خنثی کردن هربه‌ی شیطان و رسانه‌های او برای خدشه‌دار کردن اعتقادات ما خواهد داشت.
بعد از بیان این نکته، نگاهی مختصر بر مهم‌ترین بعد این فیلم که برخلاف باطن تاریک سینمای ایران، وجودی نورانی دارد، داشته باشیم.
داستان در دنیایی دیگر با تمدنی دیگر آغاز می‌شود؛ شخصیت نخست قصه، انسانی حیران است اما در مسیر جستجوی حقیقت، به جهانی می‌رسد که متعلق به آن‌جاست و به پناهگاهی کشانده می‌شود که تلاطم درونی‌اش را مبدل به آرامش می‌کند.
این سیر تغییر احوالات او، سیر بازیابی و بازسازی هویت اوست.
حال می‌توان گفت مسئله‌ی اصلی بدون قرار قبلی، مسئله هویت می‌باشد که در عصر جهانی شدن، این عنصر دچار خلل شده است. پس دغدغه مهم فیلم این است که توجه جامعه ما، به خصوص نخبگان را به این بحران جلب نماید.
در همین زمینه، ‏سازمان ملی جوانان طی گزارشی، علل بروز تضاد هویت جوانان را، تعارض در الگوها، نارسایی در تولید کالای فرهنگی و ابهام در خط مشی‌ها دانسته و اشتباه در سطح کلان را ترویج عوام‌زدگی و روش‌های نامناسب تبلیغی به جای تلاش سازمان‌یافته در جهت ارائه مناسب نظام ارزشی اسلام به جوانان می‌داند.
بهروز شعیبی به عنوان کارگردان و فرهاد توحیدی به عنوان نویسنده به خوبی توانسته‌اند اشتباهاتی که در گزارش بالا مطرح شده را در قالب تصویر بیان کنند و در مقابل آن راه‌کارهای درست را هم نشان دهند.
در پایان، این امید می‌رود که سینمای بی مسئله جای خود را به سینمای دغدغه‌مند بدهد و شاهد نمایش چنین فیلم‌هایی که درد این روزهای انسان را دارند، بر روی پرده نقره‌ای باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها