کد خبر: ۵۱۸۸۵۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۲۴ آذر ۱۴۰۱
در قضیه «زن»، ما پاسخگوی غرب نیستیم...
فارغ از هر گرایش سیاسی، این یک تصمیم کاملاً سیاسی از سوی آمریکا و اروپا بود. تصمیمی از سوی کشوری که دو روز قبل ازدواج هم‌جنس‌گرایان را قانونی اعلام کرد!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. 

قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل به تصویب رسید | تعداد آرای موافق و مخالف

 

ایروانی: درخواست غیرقانونی آمریکا علیه ایران، حاکمیت قانون را در سازمان ملل تضعیف می‌کند

سفیر و نماینده دائم ایران در نشست اکوسوک:
-درخواست ایالات متحده برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن کاملاً غیرقانونی است زیرا اعضای اکوسوک کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد و همچنین آیین کار مربوطه از این اقدام پشتیبانی نمی کند.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

-با این وجود، یک عضو قلدر که به دلیل نافرمانی از منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل بدنام است، قصد دارد درخواست غیرقانونی خود مبنی بر پایان دادن به عضویت یک عضو منتخب از کمیسیون را تنها بر اساس ادعاهای بی‌اساس و استدلال‌های ساختگی و با استفاده از روایت‌های جعلی و ساختگی دنبال نماید.

-این موضوع به نوبه خود نه تنها منجر به ایجاد سابقه ای خطرناک در کار اکوسوک می شود بلکه حاکمیت قانون را در سیستم سازمان ملل تضعیف می‌کند.

اعتراض گروه دوستان حامی منشور ملل متحد: خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن، غیرقانونی است

گروه دوستان حامی منشور ملل متحد شامل 19 کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، نسبت به نقض منشور سازمان ملل و آیین کار شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) اعتراض و خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را که با رای اکوسوک و پس از تایید اولیه گروه جغرافیایی آسیا- اقیانوسیه انتخاب شده است، غیرقانونی اعلام کرد.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

این گروه، اتهامات صورت گرفته علیه ایران برای توجیه خاتمه عضویت کشورمان در این کمیسیون را رد و اعلام کرد که اساسا معیارهای عضویت در این کمیسیون کاملا فنی و تخصصی بوده و مبتنی بر تجربه، تخصص و دانش هر کشور عضو است.

دفاع حقوقی و حرفه ای چین، روسیه و ونزوئلا

به طور کلی حذف یک کشور از عضویت کمیسیون مقام زن در آیین نامه و قوانین این کمیسیون ثبت و تعریف نشده و پاکستان و چین و روسیه هم بر همین موضع معترض بودند. قطعا این اقدام ازسوی آمریکا طراحی شد تا ابزاری برای تشدید تحریم های حقوق بشری علیه ایران شود.

در این نشست، نماینده ونزوئلا در سخنرانی خود به انتقاد از این اقدام سیاسی ایالات متحده علیه ایران پرداخت و این اقدام را سیاسی‌کاری در یک سازمان بین‌المللی نامید که نوعی حمله به منشور سازمان ملل متحد است. نمایندگان برزیل، چین، روسیه و سوریه هم از حذف ایران، انتقاد و با آن مخالفت کردند.

نماینده روسیه در مخالفت با حذف ایران از کمیسیون مقام زن گفت: «شما اصلا تعریف سازمان ملل را خوانده‌اید؟ همکاران غربی ما عادت دارند ساختارهای کارآمد بین المللی را تخریب کنند...

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

عضویت فرانسه و انگلیس در این کمیسیون به دلیل برخورد خشن با زنان باید بررسی شود. تنظیم‌کنندگان قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد بایستی نگاهی به سوابق خود در نقض حقوق بشر بیندازند. آیا بعد از قتل اشلی بابیت در روز حمله به ساختمان کنگره آمریکا، دموکراسی‌های غربی خواستار حذف آمریکا از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند؟»

نماینده چین: معتقدیم حکومت ایران و مردم این کشور می‌توانند مسائل داخلی را مدیریت کنند

نماینده چین در جلسه بررسی قطعنامه پایان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل گفت که پکن معتقد است که حکومت ایران و مردم این کشور می‌توانند مسائل داخلی را بدون دخالت دیگران مدیریت کنند.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

بر طبق اعلام رسمی حقوقدانان بین‌المللی، این امر - یعنی به رای گذاشتن اخراج یک کشور از یک کمیسیون بین‌المللی - اساسا سابقه نداشته و حذف یک کشور از کمیسیون مقام زن سازمان ملل می‌تواند به عنوان یک بدعت، تبعات حقوقی سنگینی برای سایر اعضا داشته باشد. این موضوع از سوی نماینده روسیه نیز در جلسه بیان شد که به یک درگیری حقوقی میان نمایندگان کانادا و روسیه منتهی شد که نهایتا با تایید رای روسیه از سوی رئیس جلسه همراه شد و به همین دلیل، رای‌گیری از اعضا برای قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام صورت گرفت.

کمیسیون فمنیستی مقام زن، آش دهن سوزی هم نبود

-این کمیسیون مقام زن سازمان ملل که ساعاتی قبل عضویت ایران را در آن لغو کردند ، کلا ۴۸ عضو دارد و این طور نیست که همه اعضای سازمان ملل در آن عضو باشند.

-یک سازمان فرعی زیرمجموعه سازمان ملل که با اهداف سیاسی به دنبال حقوق زنان، قدرت مند سازی آنها، نابرابری جنسیتی و مسایل اقتصادی زن در جوامع مختلف است.

-یک سازمانی که تنه به تنه نهادها و انجمن های فمنیستی می‌زند و اجلاس و دیدارهایی که برگزار می‌کنند غالبا با تشکل های فمنیستی است.

-نمونه اش دیدار ۳۰ نوامبر همین امسال با یک گروه فمنیستی به نام UniTe activism بوده که درباره پایان خشونت علیه زنان، قدرتمند سازی زنان و تقویت اقتصاد زن در خانواده حرف زده اند.

-خلاصه آنکه چندان آش دهان سوزی هم نبود و همان بهتر که ایران از این نهادهای غربی فمنیستی بیرون بیاید.

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولینگیلدا مورکرت، فعال ضدامپریالیست در توییتی برخی از آمارهای حوزه زنان در ایران و آمریکا را با هم مقایسه کرد؛

سهم زنان متخصص:
ایران ۹۸ درصد
آمریکا ۸۵.۲ درصد

نرخ مرگ و میر مادران در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده:
ایران ۷
آمریکا ۲۳

سهم زندانیان زن:
ایران ۳ درصد
آمریکا ۱۰ درصد

سهم پزشکان زن:
ایران ۴۰ درصد
آمریکا ۳۴ درصد

مرخصی زایمان:
ایران ۶ ماه
آمریکا ۰

‏رویترز تامپسون نوشت: «طبق اعلام مرکز آمار آمریکا، از هر ۵ زن آمریکایی، تقریبا ۱ زن مورد تجاوز قرار گرفته و بر این اساس آمریکا سومین کشور خطرناک دنیا برای زنان هست.»...

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

 

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

واکنش رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به حذف ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل

 

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولین

واکنش سخنگوی دولت

 

حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل و چند نکته + واکنش مسئولیندر باب خارج کردن ایران از کنوانسیون زنان سازمان ملل این چند فراز را از مقام معظم رهبری بخوانیم؛

- ما از دنیای غرب که آمدند زن بشری را در طول دوره‌های گذشته تا امروز این‌قدر مورد تحقیر قرار دادند، طلبکاریم. ( ۱۳۷۰.۱۰.۴)

- من بارها گفته‌ام، در قضیه «زن»، ما پاسخگوی غرب نیستیم، غرب باید پاسخگوی ما باشد؛ ما هستیم که سؤال مطرح می‌کنیم. (۱۳۸۵.۶.۶)

- حالا مؤسسات وابسته به سازمان ملل یا غیر آنها یا فلان مجموعه روزنامه‌نگار بیایند به اسم حقوق بشر، موضوع حجاب و بعضی از این قبیل چیزها را زیر سؤال بکشند و اظهار طلبکاری کنند، این واقعیت قضیه را عوض نمی‌کند. ما از دنیا طلبکاریم. دنیا که عرض می‌کنم، یعنی دنیای غرب. ما هستیم که به دنیا خطاب می‌کنیم و می‌گوییم: شما به بشریت عموماً و به زن خصوصاً خیانت کرده‌اید؛ با کشاندن زن و مرد به وادی ابتلائات جنسی و برافروختن و دامن زدن به آتش زیاده‌روی‌های جنسیِ بی‌قانون و بی‌نظم در جامعه، با آوردن زن به‌شکل متبرّج به وسط میدان. (۱۳۸۶.۴.۱۳)

فارغ از هر گرایش سیاسی - اجتماعی در داخل کشور، این یک تصمیم کاملاً سیاسی از سوی آمریکا و اروپایی‌ها بود. تصمیمی از سوی کشوری که همین دو روز قبل ازدواج هم‌جنس‌گرایان را قانونی اعلام کرد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها