کد خبر: ۵۱۹۳۶۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۰     ۰۴ دی ۱۴۰۱
روش رئیس کل اسبق بانک مرکزی در تحلیل ارقام کل های پولی (مقایسه سطح متغیرهای انباره و بی توجهی به رشد آنها در یک دوره زمانی) که پیش از این نیز بارها توسط ایشان استفاده شده و مورد انتقاد متخصصان قرار گرفته، نادرست و مغالطه‌آمیز است...

به گزارش پایگاه 598، روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در انتقاد از سیاست اقتصادی دولت نوشت: در هشت ماه اخیر سه برابر مدت مشابه در ۹۹ چاپ پول کردید ( ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ) ! و ۹۷۵ هزار میلیارد تومان خلق نقدینگی داشتید. دلار ۹ ماهه با رشد نجومی» ۵۲ مواجه و ۴۰,۰۰۰ تومان را رد کرد. تورم یک ساله به ۴۵ رسید. از وعده نیم و سپس تک رقمی کردن تورم خبری نیست، رشد ۸ و تقویت پول ملی و وصل نکردن سفره مردم به مذاکرات هم پیشکش. البته در بوق های تبلیغاتی تان در دستاورد سازی موهومی پیشتازید.

در واکنش به این اظهارات بانک مرکزی در بیانیه ای اعلام کرد: روش رئیس کل اسبق بانک مرکزی در تحلیل ارقام کل های پولی (مقایسه سطح متغیرهای انباره و بی توجهی به رشد آنها در یک دوره زمانی) که پیش از این نیز بارها توسط ایشان استفاده شده و مورد انتقاد متخصصان قرار گرفته، نادرست و مغالطه‌آمیز است و آمارها حاکی از روند کاهشی رشد دوازده ماهه نقدینگی و پایه پولی است. افزایش نرخ سود بانکی استارت خورد، در حالی که بانک مرکزی خواستار افزایش نرخ سود بانکی شده و زمزمه هایی از موافقت شورای پول و اعتبار با این تصمیم شنیده می شود.

سخنگوی بانک مرکزی از انتشار اوراق گواهی سپرده عام با نرخ ۲۳ درصد خبر داد؛ بنابراین، هیات عامل بانک مرکزی در مصوبه امروز خود به بانک‌ها اجازه داد اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) با نرخ ۲۳ درصد منتشر کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها