کد خبر: ۵۲۱۱۱۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
انقلاب اسلامی ایران با آرمان های مردم فلسطین و مبارزات برحق آنها پیونده خورده است؛ انقلابی که پس از گذشت چهل و چهار سال از عمر پر برکت خود آثار و نتایج عظیم آن در توانمند سازی بالای مقاومت فلسطین، پس رفت طرح آمریکایی - صهیونیستی و ایستادن ملت های منطقه روی پای خود نمایان گشته است.

به گزارش پایگاه 598، شبکه المیادین لبنان امروز (یکشنبه) در گزارشی با اشاره به فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نوشت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، نام جمهوری اسلامی ایران با حمایت از آرمان های مردم فلسطین پیوند خورده است. این حمایت ترس آمریکا و رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است؛ حمایتی که به معنای تهدید حقیقی رژیم «اسرائیل» و حامیانش است.

سفارت فلسطین در تهران ۱۹ فوریه ۱۹۷۹ چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد و پرچم رژیم صهیونیستی در این مکان پایین کشیده و به جای آن پرچم فلسطین برافراشته شد تا پس از آن، مرحله جدیدی از تاریخ مبارزات فلسطین و حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان ملت فلسطین آغاز شود.

در همان روزهای اولیه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) تاکید کردند که «انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از انقلاب فلسطین و مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد» و هیات‌های فلسطینی با استقبال عمومی مردم ایران روبرو شدند و به طور نمادین، کلید سفارت رژیم اسرائیل در تهران که بعدا به سفارت فلسطین تبدیل شد، دریافت کردند.

شاید گویاترین تعبیر برای بیان میزان اهتمام انقلاب اسلامی ایران به آرمان و مسئله فلسطین همان باشد که «اشرف دبور» سفیر فلسطین در بیروت گفت. وی در این باره اظهار داشت که ایران با برافراشتن اولین پرچم فلسطین در تهران، اولین تکه از سرزمین فلسطین را آزاد کرد.

در آن زمان، اقشار مختلف مردم ایران به مناسبت افتتاح اولین سفارت فلسطین در جهان در خیابان‌ها جشن گرفتند و میلیون‌ها ایرانی از محل سفارت سابق آمریکا در تهران به سمت میدان فلسطین که سفارت فلسطین در آنجا قرار دارد، راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان شعارهایی علیه آمریکا و رژیم اسرائیل و در حمایت از مردم فلسطین سر دادند و همانند این راهپیمایی در سایر شهرهای ایران نیز برگزار شد که تاکیدی قوی بر میزان اهمیت مساله فلسطین و جایگاه آن برای جمهوری اسلامی ایران است.

حضرت امام خمینی (ره) چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در تاریخ هفتم آوریل ۱۹۷۹، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس شریف نامگذاری و جمله زیبای خود را که «روز قدس روز حیات اسلام است» را بیان کردند.

جمهوری اسلامی ایران به حمایت از مسئله و آرمان فلسطین با همه امکانات مادی و معنوی خود بسنده نکرد بلکه در سال ۱۹۹۰ نیز قانونی را در حمایت از انتفاضه ملت فلسطین تصویب کرد و به طور ویژه، حمایت از انقلاب فلسطین را در متون قانونی و قانون اساسی خود گنجاند.

حمایت مستمر ایران از فلسطین

مسئولان انقلاب اسلامی ایران به ضرورت حمایت از جنبش‌های مقاومت سوای گرایش های دینی، اختلافات محدود و یا پراکندگی جغرافیایی اعتقاد راسخ داشته و از این رو، از آرمان فلسطین دفاع و از جنبش‌های مقاومت حمایت کرده و رابطه راهبردی با کشورهای حامی ملت فلسطین برقرار کرده اند.

«فتحی شقاقی» بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین که کتابی با عنوان «امام خمینی؛ راه حل اسلامی و جایگزین» منتشر کرد، معتقد بود که ایران پس از سال ۱۹۷۹، به الگویی برای اسلام انقلابی تبدیل شده که منافع و اهداف آن بطور کامل با فلسطین پیوند خورده است.

حمایت ایران از نظر سیاسی، نظامی و رسانه‌ای به توسعه منابع قدرت مقاومت فلسطین کمک کرده است و این همان چیزی است که «یحیی سنوار» رهبر جنبش حماس در نوار غزه گفت. وی تصریح کرد: ما قدرت و توان نظامی خود را انباشته و توسعه می دهیم. این توان نظامی برای آزادی فلسطین و بازگشت پناهندگان و آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود دو چندان شده است و ایران بزرگترین حامی مالی، تسلیحاتی و آموزشی به شمار می رود و حمایت ایران، راهبردی است.

حمایت ایران از مقاومت فلسطین جنبه‌های متعددی دارد؛ همانطور که دیدگاه‌ها در سطح سیاسی در قبال موضوعات محوری علیه اشغالگری اسرائیلی به هم پیوند خورده است و حمایت نظامی ایران به توانمندسازی مقاومت برای آماده‌سازی خود در مقابله با رژیم اشغالگر اسرائیل کمک کرده است.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران

ایران از نظر سیاسی از معدود کشورهایی است که به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را رد می کند و با اصل وجود این رژیم اشغالگر در سرزمین‌های فلسطینی مخالف است و راه حل‌هایی از جمله «راه حل دو دولتی» را که با دیدگاه‌های سیاسی گروه‌های مقاومت فلسطین در تضاد است، رد کرده و نمی پذیرد. علاوه بر این، وزن و جایگاه منطقه ای ایران در منطقه، نقطه قوتی برای فلسطین و مقاومت آن به شمار می رود.

از نظر نظامی، جمهوری اسلامی ایران تجهیزات متنوع نظامی و موشک‌های با قابلیت از کار انداختن نیروی زمینی [دشمن صهیونیست] و همچنین آموزش در شاخه‌های نظامی متعدد و انتقال تجربیات میدانی و اطلاعاتی و حمایت مالی [به گروه های مقاومت فلسطین ] ارائه کرد که به توسعه ساختار مقاومت و عملکرد میدانی آن برای مقابله با نیروهای اشغالگر اسرائیل و اجرای پروژه‌های توسعه موشک‌ها و تونل‌های مقاومت کمک کرد.

این امر همچنین به مقاومت برای توسعه توانمندیهای خود در زمینه توسعه عملکرد موشکی در مقابله با اشغالگران صهیونیست و یکسره کردن چند دور نبرد با آنها به سود خود و نیز توسعه زیرساخت های مقاومت به ویژه فرماندهی و کنترل کمک کرد و رژیم اسرائیل را به محاق برد.

ترس آمریکا و رژیم اسرائیل

از زمان دریافت شوک شکست در سال ۱۹۷۹، (پیروزی انقلاب اسلامی ایران)، دولت آمریکا و دست پرورده آن یعنی رژیم صهیونیستی برای سرنگونی این انقلابِ حامی آرمان فلسطین تلاش کرده است.

دولت‌های متوالی آمریکا از آن زمان تاکنون با شیوه‌های مختلف تلاش‌های متعددی را از طریق محاصره اقتصادی و تحریم گرفته تا ترور یا هجمه های رسانه‌ای را برای جلوگیری از رسیدن کمک‌های نظامی به فلسطین اشغالی انجام داده اند اما همگی در مقابل پافشاری ایران برای حمایت از فلسطین با شکست مواجه شده است و انقلاب اسلامی ایران همچنان هویت خود را حفظ کرده و هیچ یک از اصول و اهداف خود را تغییر نکرده و کماکان به حمایت از مقاومت فلسطین با تمام گرایش های آن ادامه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ژئوپلیتیک خود در منطقه برای دفاع از فلسطین استفاده کرده است و حضور منطقه‌ای ایران و به معنای دقیق‌تر حمایت ایران از مقاومت فلسطین و دیگر جنبش‌های آزادی‌بخش همان چیزی است که غرب و رژیم اسرائیل از آن نگران و بیمناک است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها