کد خبر: ۵۲۱۳۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
شب گرم سیمرغ‌ها
فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی بیشتر سیمرغ‌های جشنواره امسال را تصاحب کرد. «شماره ده» و «سینما متروپل» نیز از لحاظ تعداد سیمرغ در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
به گزارش پایگاه 598، برندگان سیمرغ‌های چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته مشخص شدند. اختتامیه‌ جشنواره فیلم فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش پرورش، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر و جمعی از اهالی سینما و اصحاب رسانه در برج میلاد برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم محمدرضا شهیدی‌فرد، مجری مراسم اختتامیه با کنایه نسبت به فضاسازی‌ها و غایبان جشنواره خطاب به مجتبی امینی بیان کرد: آقای امینی در صحبت‌های‌شان به برخی این نیامده‌ها اشاره کرد. ناراحت نشوید و خم به ابروی خود نیاورید، زیرا همه‌ چیز بزودی درست خواهد شد و برمی‌گردند. برخی از استراحت‌ها هم اینطوری است و خم به ابرو نیاورید.
 
مجتبی امینی، دبیر جشنواره  نیز صحبت‌هایش را اینگونه آغاز کرد: در ایستگاه پایانی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر قرار داریم. از مسیری سخت و تلاش شبانه‌روزی به شما سلام می‌کنم. پیش از آغاز سخن واجب می‌دانم از همراهی و همدلی‌تان با مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور تشکر کنم. جشنواره فیلم فجر مولود راستی انقلاب اسلامی و ستاره تابناک سینمای ایران است که در آسمان ایران می‌درخشد. اگر یاری بسیاری از شما نبود، برگزاری این جشنواره ممکن نبود.
 
وی گفت: دل‌مان می‌خواست میزبان همه خانواده سینمای ایران باشیم اما مبنا این شد که به خواسته برخی هنرمندان احترام بگذاریم. پرونده جشنواره فیلم فجر بسته شد و استقبال قابل توجه مردم در سالن‌های سینما خاطرات زیادی برای سینمای ایران رقم زد.  محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی به عنوان دومین سخنران چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روی صحنه رفت و بیان کرد: بسیار مفتخرم در روز ملی جمهوری اسلامی ایران و آغاز سال جدید سینمایی کشور در مراسم اختتامیه جشنواره‌ چهل‌ویکم فجر در خدمت شما هستم. به لطف خدا و اهالی رسانه، بعضی سینماگران جمهوری اسلامی ایران و هنرمندان کشورهای مختلف و منطقه‌ای، جشنواره امسال با شکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شد. خدا را شاکرم که توفیق خدمت به چنین مردمی را به من اعطا کرد. حضور نیروهای جدید، جوان، خلاق، نگاه جدی به شهرستان‌ها و اینکه همه سینمای ایران، تهران نیست، حضور فعال بانوان سینماگر و از همه مهم‌تر مضامینی بانشاط، از جمله اتفاقات خوب امسال بود. رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: ما در حوزه خارجی میزبان بالغ بر ۱۰۰ میهمان خارجی بودیم که بیانگر این است که سینمای ایران مورد توجه آنان است. امروز من در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که بوی انقلاب می‌دهد و سالیان سال به عنوان فیلمساز و تهیه‌کننده در جشنواره بودم و هر سال نگران برگزاری آن بودم اما امسال من هیچ نگرانی ندارم. امروز من دست تک تک مردم را می‌بوسم که در راهپیمایی شرکت کردند و در سالن‌های نمایش حضور داشتند. او با بغض اعلام کرد: مردم ما بعد از ۴ ماه تبلیغات در راهپیمایی شرکت کردند. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سخنران بعدی آیین اختتامیه چهل‌ویکمین جشنــــــواره بین‌المللی فیلم فجــر روی صحنه رفت و گفت: جشنواره باید زایش داشته باشد و الحمدالله این جشنواره از این عنوان برخوردار بود. من لازم می‌دانم از شخص رئیس‌جمهور که برای نخستین بار در جشنواره فجر حاضر شد و در کنار مردم به تماشای فیلم نشست، قدردانی کنم.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اتفاق مهم جشنواره امسال بر پایه امید، اخلاق و آگاهی بود و تمام ۲۴ فیلم که به این بخش رسیدند، به جامعه ایرانی بااستعداد توجه کردند. سینمای ایران به عنوان مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جهاد تبیین باید عهده‌دار امیدبخشی و فضایل اخلاقی در جامعه ایرانی باشد.
 
بهترین کارگردانی
محمدعلی باشه‌آهنگر برای «سینمامتروپل»
سایر نامزدها...
حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»
محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»
بابک خواجه‌پاشا برای «در آغوش درخت»
حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»
محمدحسین لطیفی برای «غریب»
 
بهترین فیلم
«سینما متروپل» به تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی
سایر نامزدها...
«بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری
«شماره ۱۰» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری
«در آغوش درخت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح
«اتاقک گلی» به تهیه‌کنندگی داوود صبوری
«کت چرمی» به تهیه‌کنندگی کامران حجازی
«یادگار جنوب» به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند
 
بهترین فیلمنامه 
بابک خواجه‌پاشا برای «در آغوش درخت»
سایر نامزدها...
علی رمضان برای فیلم «بچه زرنگ»
حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»
مسعود هاشمی‌نژاد برای «کت چرمی»
محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه‌آهنگر برای «سینمامتروپل»
پدرام پورامیری و حسین دوماری برای «یادگار جنوب»
 
بهترین بازیگر نقش اول مرد
مجید صالحی برای «شماره ۱۰»
علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج»
سایر نامزدها...
تورج الوند برای «اتاقک گلی»
مصطفی زمانی برای «عطرآلود»
میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»
جواد عزتی برای «کت چرمی»
وحید رهبانی برای «یادگار جنوب»
 
بهترین فیلم از نگاه ملی
«غریب» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا
 
بهترین بازیگر نقش اول زن
پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب»
سایر نامزدها...
مارال بنی‌آدم برای «در آغوش درخت»
هدی زین‌العابدین برای «عطرآلود»
ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»
سارا بهرامی برای «جنگل پرتقال»
نوشین مسعودیان برای «سینما متروپل»
 
بهترین فیلم اول
«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری
سایر نامزدها...
«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان
«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی
«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج
«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی
«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا
 
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
سجاد بابایی برای فیلم «استاد»
سایر نامزدها...
مهران احمدی برای فیلم «غریب»
هومن برق‌نورد برای فیلم «سینما متروپل»
امیر جعفری برای فیلم «آنها مرا دوست داشتند»
پژمان جمشیدی برای فیلم «یادگار جنوب»
فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب»
روح‌الله زمانی برای فیلم «در آغوش درخت»
 
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
سارا حاتمی برای «کت چرمی»
سایر نامزدها...
ستاره پسیانی برای «کت چرمی»
پریوش نظریه برای «سینمامتروپل»
پانته‌آ پناهی‌ها برای «بعد از رفتن»
غزل شاکری برای «روایت ناتمام سیما»
سحر دولتشاهی برای «یادگار جنوب»
رویا تیموریان برای «کت چرمی»
 
بهترین چهره‌پردازی
شهرام خلج برای «غریب» و «شماره ۱۰»
سایر نامزدها...
امید گلزاده برای «آنها مرا دوست داشتند»
مونا جعفری برای «یادگار جنوب»
عبدالله اسکندری برای «وابل»
 
بهترین طراحی لباس
سارا سمیعی برای «یادگار جنوب»
سایر نامزدها...
فاطمه صفری برای «اتاقک گلی»
محمدرضا شجاعی برای «غریب»
عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای «سینمامتروپل»
آرام موسوی برای «وابل»
 
بهترین صدا
امیر نوبخت (صدابردار) و علیرضا علویان (صداگذار)
 برای «یادگار جنوب»
سایر نامزدها...
بهمن اردلان صدابردار و صداگذار برای «اتاقک گلی»
حسین ابوالصدق (صداگذار) برای «بچه زرنگ»
مسیح حدپورسراج (صدابردار) و مهدی جواهرزاده (صداگذار) برای «در آغوش درخت»
عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوالصدق صداگذار برای «سینمامتروپل»
فرخ فدایی (صدابردار) و آرش قاسمی (صداگذار) برای «شماره ۱۰»
 
بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
حمید رسولیان برای «غریب»
سایر نامزدها...
محسن روزبهانی برای «اتاقک گلی» و
 «سینمامتروپل»
ایمان کرمیان برای «گل‌های باوارده»
محمدرضا ترکمان برای «شماره ۱۰»
 
بهترین موسیقی متن
مسعود سخاوت دوست برای «عطرآلود» و «شماره ۱۰»
سایر نامزدها...
امیر توسلی برای «بچه زرنگ»
پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»
کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما»
بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا»
 
بهترین جلوه‌های بصری
حسن ایزدی برای گل‌های باوارده
سایر نامزدها...
محمد برادران برای «سرهنگ ثریا» و «عطرآلود»
کامیار شفیع‌پور برای «سینمامتروپل»
امیر ولی‌خانی برای «غریب»
 
بهترین فیلمبرداری
علیرضا زرین‌دست برای «سینما متروپل»
سایر نامزدها...
فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»
آرمان فیاض برای «کت چرمی»
روزبه رایگا برای «عطرآلود»
حسن پویا برای «شماره ۱۰»
میلاد پرتو برای «یادگارجنوب»
 
بهترین فیلم کوتاه داستانی
محمد ثریا، تهیه‌کننده و کارگردان «برنو»
سایر نامزدها...
محمدرضا مرادی، تهیه‌کننده و کارگردان «رنگارنگ»
نیلوفر زیوردار، تهیه‌کننده و وحید نامی و نوید نامی، کارگردان «مریضخانه مرکزی»
محمدجواد موحد، تهیه‌کننده و محمد پایدار، کارگردان «نوشابه مشکی»
 
بهترین فیلم مستند بلند
فرشاد افشین‌پور، تهیه‌کننده و کارگردان 
«دنیای وحشی زاگرس»
سایر نامزدها...
سیدمصطفی موسوی‌تبار، تهیه‌کننده و زهره نجف‌زاده، کارگردان «۶۴۱۰ روز اسارت»
مسعود زارعیان، تهیه‌کننده و کارگردان «غیرمسکونی»
 
بهترین طراحی صحنه
محمدرضا شجاعی برای «شماره ۱۰» و «غریب»
سایر نامزدها...
محسن خدابخش برای «اتاقک گلی»
آیدین ظریف برای «گل‌های باوارده»
عباس بلوندی برای «سینمامتروپل»
محمدرضا میرزامحمدی برای «عطرآلود»
 
بهترین تبلیغات سینمایی و پوستر
محمد روح‌الامینی برای طراحی پوستر فیلم «بی رو»
سایر نامزدها...
محمد موحدنیا برای طراحی پوستر فیلم «طلاخون»
میثم میرزایی برای طراحی پوستر فیلم «مرد بازنده»
 
بهترین تیزر و آنونس
امید میرزایی برای ساخت تیزر فیلم «دوزیست»
سایر نامزدها...
امین سلمانی برای ساخت تیزر فیلم «بی صدا حلزون»
کیومرث بی‌زند برای ساخت تیزر فیلم «تی‌تی»
 
بهترین تدوین
میثم مولایی برای «چرا گریه نمی‌کنی؟» 
سایر نامزدها...
عماد خدابخش  برای«کت چرمی»
حسن ایوبی برای «بچه زرنگ»
حمید باشه‌آهنگر برای «سینما  متروپل»
پویان شعله‌ور برای «یادگار جنوب»
مستانه مهاجر برای «وابل»
***
سورپرایز جشنواره؛ ابراهیم سینما
محمدعلی میرزایی: سرانجام کاروان چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به منزل پایانی رسید؛ جشنواره‌ای که حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در هیات داوران از نکات برجسته‌اش به شمار می‌رفت. همزمان با برگزاری نشست معرفی نامزدهای بخش‌های مختلف چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر توسط مجتبی امینی، دبیر جشنواره، از ترکیب هیات داوران هم رونمایی شد؛ ترکیبی که از میانه برگزاری جشنواره کنجکاوی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره آن به اوج رسیده بود. پرویز شیخ‌طادی، مجید اسماعیلی،  ابراهیم حاتمی‌کیا، محمود رضوی، محمدرضا شریفی‌نیا، محمدتقی فهیم و مسعود نقاش‌زاده ۷ سینماگری بودند که داوری آثار این دوره از جشنواره را بر عهده داشتند که در این ترکیب بی‌تردید مهم‌ترین چهره ابراهیم حاتمی‌کیا به حساب می‌آید. 
داوری ابراهیم سینمای ایران
ابراهیم حاتمی‌کیا در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در دوره‌های هشتم، نهم، دهم و سیزدهم جشنواره فیلم فجر داوری در ۲ بخش فیلم‌اولی‌ها و بخش اصلی را تجربه کرده بود اما در دهه 80 تنها در دوره بیست‌وهفتم این مسؤولیت را پذیرفت و از آن سال تا امروز به ‌رغم دعوت مکرر دبیران دوره‌های مختلف فجر، دیگر حاضر به پذیرش داوری فجر نشده بود. 
حاتمی‌کیا پس از ۱۴ سال بار دیگر نشستن بر کرسی داوری جشنواره فیلم فجر را در حالی پذیرفت که برگزاری این رویداد و رونمایی از آرای داوران درباره برگزیدگان بخش‌های مختلف عاری از حاشیه نبود. 
کارگردان فیلم‌های ماندگاری همچون «دیده‌بان»، «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف» و «به رنگ ارغوان» حالا بیشتر از همیشه در معرض توجه رسانه‌ها قرار دارد.
 او که در یک دهه گذشته در واکنش به آرای هیات داوران درباره آثار خود، به زبانی صریح لب به گلایه و انتقادات آتشین می‌گشود و حتی از انحراف جشنواره فجر از اهداف اصلی و اولیه خود می‌گفت، حالا خود در مقام قضاوت قرار گرفت. 
در این میان حضور محمد خزاعی که پیش‌تر تهیه‌کنندگی فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا را بر عهده داشته است، در مقام رئیس سازمان سینمایی شاید در پذیرش این مسؤولیت از سوی این کارگردان باسابقه و معتبر سینمای ایران بی‌تاثیر نبوده است.
حال باید نگاهی به کارنامه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گام چهل‌ویکم کرد؛ جشنواره‌ای که دو سه ماه مانده به ایام برگزاری‌اش، تحت تاثیر التهابات سیاسی، مورد هجمه و جوسازی رسانه‌های معاند قرار گرفت؛ رسانه‌هایی که در سایه دروغ بزرگی به نام آزادی اندیشه و بیان، با ادبیاتی مملو از خصومت و سرشار از کینه به سبب صلابت و اقتدار ایران و ایرانی، تک‌تک مردمان ایران عزیز از جمله خانواده هنرمندان را با پیشوند و پسوند تحریم در سیل بمباران خبری‌شان هدف قرار دادند. 
اخلاق، امید و آگاهی 
 حال چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بعد از پشت‌سر گذاشتن ایام 10 روزه خود لذت تنفس زیر چتر سینما را در همراهی و همدلی با قصه‌ها و روایت‌های گوناگون در رقابتی گرم و مردمی، تحت شعار جشنواره امسال یعنی «اخلاق، امید و آگاهی» هجی کرد و کارنامه‌ای درخشان و البته متفاوت از خود به جا گذاشت.
***
تهیه‌کننده انیمیشن خوش‌ساخت جشنواره فجر مطرح کرد
امید «بچه زرنگ» به نمایش خارجی
تهیه‌کننده انیمیشن بچه ‌زرنگ گفت: در پروژه‌های قبلی‌مان به واسطه نمایش در کشورهای مختلف توانستیم بازگشت سرمایه را داشته باشیم و در پروژه بچه زرنگ هم این کار را خواهیم کرد. به گزارش مهر، حامد جعفری، تهیه‌کننده انیمیشن «بچه زرنگ» در برنامه رادیویی «شهر آفتاب» رادیو تهران، با اشاره به این اثر که با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است، گفت: تولید انیمیشن یک تمایز مهم با بقیه تولیدات رسانه‌ای و تلویزیونی دارد؛ در انیمیشن‌ها تولیدات برای کمپانی‌هاست و از روز نخست تلاش داشتیم این روند را در همه آثار داشته باشیم. کمپانی‌محور بودن آثار باعث رسوب تجربیات تعداد زیادی از عوامل این تولیدات شده است و اهمیت کارگردان و تهیه‌کننده کمتر است، چراکه همه فرآیندها با حضور و تصمیم جمع قابل توجهی از افراد مشارکت‌کننده در تولید انجام می‌شود.
وی ادامه داد: کسانی که در «شاهزاده روم» با آنها همکاری داشتیم، هیچ‌کدام در پروژه بچه زرنگ حضور ندارند اما کار پیشرفت زیادی داشته است و این نتیجه یک کار تیمی و تجربه ساختاری است که در بدنه گروه رسوب کرده است. جعفری در پاسخ به اینکه با توجه به هزینه‌های بالای تولید اینگونه آثار، آیا درآمدها کفاف هزینه‌ها را می‌دهد؟ گفت: در نشست خبری این فیلم در جشنواره به شوخی عرض کردم که ما با پول قند و چایی فیلم‌های خارجی در ایران انیمیشن می‌سازیم که واقعا هم همین‌طور است؛ ساخت انیمیشن بچه زرنگ ۵ سال طول می‌کشد، البته که با مشکلات عدیده‌ای در طول مسیر ساختش مواجه بودیم؛ محاسبه دلاری ما بابت هزینه‌هایش به این صورت بود که ما حدود یک میلیون دلار اعلام کردیم اما این پول چگونه بازمی‌گردد یا بهتر بگویم تا چه اندازه بازگشت سرمایه خواهیم داشت. همه این موارد مربوط به حوزه اکران در داخل ایران و خارج از کشور است.وی افزود: ما در پروژه‌های قبلی هم این تجربه را داشتیم و در کشورهای مختلف نمایش‌های محدود و سراسری را محقق کردیم و توانستیم هزینه‌های تولید‌مان را جبران کنیم که اگر غیر از این بود، نمی‌توانستیم تا به امروز بقا داشته باشیم و کارمان را ادامه دهیم و پروژه بچه زرنگ نیز بازگشت هزینه قابل توجه و درآمدی خوبی برای‌مان خواهد داشت. انیمیشن «بچه‌ زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری که با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها