کد خبر: ۵۲۱۴۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
با وجود گذشت ۱۷ روز از زلزله ۵.۹ ریشتری هشتم بهمن در خوی و وقوع ده‌ها پس‌لرزه‌ که بزرگترین آنها ۴.۵ ریشتر قدرت داشت، شایعاتی در مورد وقوع احتمالی زلزله‌هایی بزرگتر امان از مردم منطقه بریده و نارسانه‌ها و فضای مجازی هم بر گسترش این دروغ بیشتر دامن می‌زنند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر هشتم بهمن شهرهای خوی و فیرورق و بیش از ۷۰ روستای اقماری در این ۲ منطقه را لرزاند و خسارت زیادی به امکاکن مسکونی، آموزشی، دامی، تجاری و ... وارد کرد که بر اثر آن صدها خانواده در این مناطق مجبور به ترک منازل خود و اسکان اضطراری در بیش از ۱۰۰ اردوگاه‌ برپا شده در نقاط مختلف این شهرها شدند.

در روزهای اولیه بعد از زمین لرزه امکانات بسیار خوبی از قبیل اقلام زیستی و غذایی از سوی جمعیت هلال احمر و خیرین و مردم کشورمان به منطقه فرستاده و موجب شد تا اردوگاه‌های اسکان اضطراری در کمترین زمان ممکن برپا و مردم زلزله زده در آنجا ساکن شوند ولی ترس از زلزله بزرگتر همچنان در میان مردم وجود دارد و همین امر باعث شده بسیاری از اهالی ترجیح دهند فعلا در اردوگاه‌ها ساکن باشند.

در کنار مشکلاتی که در حوزه اسکان زلزله زدگان و همچنین ارائه خدمات به آنان وجود دارد، یک مشکل بزرگتر، هم حجم افراد خواهان چادر را افزایش داد و امنیت روانی جامعه را دچار مشکل کرد و آن، شایعه سازی‌هایی است که برخی نارسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی بی نام و نشان و بعضی وقت‌ها حتی با نام و نشان در خصوص احتمال وقوع زلزله قوی تر به راه انداخته‌اند.

یکی از بزرگترین شایعاتی که در این منطقه زیاد سر و صدا کرد و البته که محقق نشد، وقوع زلزله بزرگ در روز جمعه ۱۴ بهمن بود، این شایعه به حدی مشکل ساز بود که برخی افرادی که در داخل سوله‌های ورزشی (محل استقرار اردوگاه اسکان اضطراری) ساکن بودند با وجود سرمای زیاد می‌خواستند در چادرهای فضای باز اسکان پیدا کنند و با التماس از مسوولان می‌خواستند در این خصوص به آنها کمک کنند.

روز ۱۴ بهمن گذشت و هیچ اتفاقی در خوی نیفتاد و بزرگترین زمین لرزه‌ای هم که رخ داد، حول و حوش ۴ ریشتر قدرت داشت که نتوانست برای مردم مشکل ساز باشد.

با وجود گذشت زمان این پیش بینی نادرست، بعد از زمین لرزه هفته قبل جنوب ترکیه که هیچ ارتباطی به گسل خوی ندارد، شایعه سازها دوباره کار خود را آغاز کردند و باز هم تاریخ جدیدی را برای زلزاه منطقه خوی تدارک دیدند؛ این بار ۲۷ بهمن.

در گفت و گویی که با برخی از شهروندان خوی و فیرورق داشتیم، می‌گفتند طبق پیش بینی برخی‌ها در فضای مجازی، ۲۷ بهمن یک زمین لرزه بزرگ در خوی رخ می‌دهد و این شایعه به شدت جو روانی مردم را تحت شعاع قرار داده و موجی از ترس و نگرانی در آنان ایجاد کرده است.

یکی از شهروندان خویی گفت بسیاری از آنهایی که قصد داشتند با بهبود شرایط به خانه‌های خود که امکان سکونت در آنها وجود دارد، باز گردند بخاطر ترس و پخش این شایعات بی پایاه و بی اساس، ترجیح دادند همچنان به اقامت خود در اردوگاه‌ها ادامه دادند.

همه این شایعات در حالیست که متخصصان امر زمین شناسی و همچنین کارشناسان حوزه‌های لرزه نگاری بر این تاکید دارند که هیچ زمین لرزه‌ای قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان وقوع آن را در جهان پیش بینی کرد.

البته همین کارشناسان معتقد هستند که این زلزله ۵.۹ ریشتری، بیشترین میزان تخلیه انرژی در منطقه بوده و نمی‌توان وقوع زمین لرزه بزرگتری را در این شهرستان متصور بود.

حال باید با مدیریت افکار عمومی و همچنین ارایه اخبار درست از متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مرتبط بویژه رسانه‌های رسمی و قابل اعتماد مردم، این موضوع را تبیین کنند که وقوع زمین لرزه بزرگتر در خوی اتفاق افتادنی نیست و اگر هم اتفاق بیافتد، قابلیت پیش بینی در این حوزه وجود ندارد.

البته برای این امر یک اتفاق نظر و هم افزایی در رسانه‌ها نیاز است که به نظر می‌رسد این امر کمی دست نیافتنی باشد.

به گزارش ایرنا، با وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در هشتم بهمن ماه در شهرستان خوی تعدادی از منازل و مدارس دچار آسیب شدند، روند رسیدگی به ساکنان مناطق آسیب دیده از زلزله به صورت جدی در این شهرستان همچنان ادامه دارد.

طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا بسیاری از مغازه‌ها در بازار خوی و خیابان‌های اصلی این شهر باز بوده و زندگی در حال بازگشت به حالت عادی است هر چند همچنان در برخی خیابان‌ها، کمپ‌های دایر شده و محوطه مدارس مردم زیادی در چادرها سکونت دارند.

براساس اعلام مسوولان، در زلزله اخیر شهرستان خوی، ۲ هزار و ۱۲۰ واحد مسکونی بطور کامل تخریب شد، ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت از ۲۰ تا ۸۰ درصد شدند، ۸۴ مدرسه نیز آسیب دیده که از این تعداد ۲۴ مدرسه باید تخریب و بازسازی شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها