کد خبر: ۵۲۱۶۴۱
زمان انتشار: ۰۸:۴۳     ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
مدیرهسته معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت:
مهندس فشارکی گفت: از مدیران شهری و مهندسان ساختمان انتظار می رود به تعهدات قانونی خویش مبنی بر رعایت هویت اسلامی در طراحی بناها و شهرسازی و بخصوص در سیمای بصری شهر متناسب با معیارهای اسلامی اهتمام ورزیده

به گزارش پایگاه 598، سید جواد هاشمی فشارکی، مدیرهسته معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت، عصر امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه در نشست ضرورت تجدید نظر جدی در سیاست های جاری معماری و شهرسازی در کلانشهرهای قم، مشهد و تهران که در سالن جلسات آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: سیاست های مسکن و شهرسازی از ۱۲ سال پیش مسکن در ۹ بند و شهرسازی در ۱۲ بند در قالب سیاست های کلی نظام ابلاغ شده است و بر مبنای هویت دینی و بحث شهروندی و ساختمان بر اساس استانداردها نشان می دهد که انقلاب اسلامی ریل گذاری درستی انجام داده ولی در اجرا متاسفانه کم کاری هایی صورت گرفته و یا حتی برخی سهواً یا عمداً همچون وزیر اسبق مسکن و شهرسازی تعمداً طرح هایی مغایر با اسلام را اعلم کرد.

وی با اشاره به پروژه ساختمانی منطقه چابهار گفت: این پروژه در دوره های گذشته آغاز شده است، اگر یک آدم با عقل سلیم به این پروژه که ۷۵ درصد آن ساخته شده و ۲۵ درصد آن مانده است، نگاه کند خواهد دید که ساخت و ساز این واحدهایی که برای شهروندان مناطق حاشیه ای ساخته شده است یک هدف و آن هم از بین بردن حیا وعفت را مدنظر دارد، ساخت یک واحد ۴۰ متری با یک حیات ۴۰ متری بدون حفاظ و دورچین، همچنین ساخت حمام و سرویس بهداشتی در حیات چه معنایی می تواند داشته باشد؟ برنامه ریزان و طراحان این طرح باید به محاکم معرفی شوند و با آنان برخورد مطابق قانون صورت بگیرد.

هاشمی فشارکی گفت: در حال حاضر نباید در انتظار سیاست های جدید ماند، چرا که سیاست های ۲۰ گانه ای از قبل تعریف شده است باید بر اساس آن فعالیت ها را ادامه داد تا سیاست جدید و به روزتر ابلاغی انجام شود، مشکل سیاست های افقی و عمودی ساختمان ها کجاست؟ طرح های جامع شهری چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟ اینا سوالاتی است که پاسخ آن ها با عنوان هویت اسلامی در چشم انداز سند ۲۰ ساله نظام و بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است.

وی خطاب به مدیران شهری و مهندسین ساختمان تصریح کرد: انتظار می رود به تعهدات قانونی خویش مبنی بر رعایت هویت اسلامی در طراحی بناها و شهرسازی و بخصوص در سیمای بصری شهر متناسب با معیارهای اسلامی اهتمام ورزیده و از ترویج سبکهای مغایر با فرهنگ و معماری غنی کشور ممانعت بعمل آورند.

مدیرهسته ملی معماری و شهر اسلامی اندیشکده همت در خصوص اهمیت هویت بیان داشت: هویت یکی از ابعاد فرهنگی و ملی بوده و هویت ملی نوعی متمایزسازی آگاهانه شخصیت خویش از دیگران است.

وی در خصوص تاثیر معماری بر فرهنگ اظهار داشت : معماری علم و هنر شکل دهی به فضاست و دریک فرایند برنامه‌ریزی، طراحی ساختمان‌ها بوده و به عنوان ظرف فضای زندگی انسان، آئینه تمام نمای فرهنگ در هر جامعه‌ای است و معماری به عنوان بستر فرهنگ بوده و می توان گفت سبک زندگی و فرهنگ یک فرد یا جمعی به صورت معماری منعکس می‌شود. به عبارتی معماری، یک پدیده اجتماعی از فرهنگ جامعه در ادوار مختلف نشات گرفته و متقابلا برآن تاثیر می گذارد وآینه ای از شرایط جامعه در زمان خود است.

هاشمی فشارکی در خصوص تاثیر فرهنگ بر معماری گفت: تهدید به دو گونه سخت و نرم بوده و تهدیدات هویتی جز تهدید نرم به حساب آمده و از اهمیت زیادی برخوردار است و تهدیدات فرهنگی که متوجه ارزش‌های اجتماعی و هنجارهای موجود در جامعه می باشد، بخش عمده آن از بستر معماری بناها که ظرف مکانی زندگی و فرهنگ انسان است، صورت می گیرد. گرچه ظاهر معماری بروز هنر و سلایق فردی بوده، لکن بسترهای سوق دهی رویکرد فکری معمار تاثیر دارد وفرهنگ و ذائقه بهره برداران معماری ساختمانها براساس بازار تقاضا و نیز فرهنگ طراحان و سازندگان براساس منفعت محوری، بدون توجه به زیانهای فرهنگی آن شکل گرفته و تاثیر مخربی بر فرهنگ جامعه می‌گذارد.

این مقام مسئول بیان کرد: در خصوص رعایت هویت اسلامی در معماری و شهرسازی پس از انقلاب، مصوبات خوبی صورت گرفته، لکن در حوزه اجرا با تراکم فروشی برای کسب در آمد شهرداری‌ها و یا بدلیل سرعت ساخت مورد توجه قرار نگرفته است. و در نظامات فنی اجرایی امور، مهندسی نیز اصلاح رویکرد صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب فرهنگی، حوزه آموزش عالی معماری و رشته‌های مرتبط بجز دو سه درس حکمت و معماری اسلامی، مابقی دروس اصلاح نشده است و در نتیجه پرورش یافته های این چهار دهه، بر اساس همان فرایند آموزشی قبل از انقلاب آموزش می بینند و درحوزه مهندسان معمار، طراح معماری ساختمانها، علیرغم تصویب دو دهه قانون نظام مهندسی ساختمان که براساس بند اول ماده ۲ وظایف سازمان تقویت‌ و توسعه ‌فرهنگ ‌و ارزشهای ‌اسلامی ‌در معماری‌ و شهرسازی می باشد، متاسفانه تاکنون هیچ اهتمامی صورت نگرفته است و بعضا مهندسان معماری که پروانه حرفه مهندسی گرفته و در بازار کار مشغول فعالیت هستند، بدون آموزش این بند می باشند.

وی در خصوص مظلومیت معماری اظهار داشت: مظلومیت معماری در پس از انقلاب بگونه ای است که حتی شاهد سخنان نسجیده برخی مسیولان در کسوت وزیر می باشد، معضلاتی که در معماری از سده پیش تشدید شده را به بعد از انقلاب انتساب داده است، این خود یکی از آسیب های وارده بر پیکر نحیف معماری بدون چاره یابی برای رفع ضعف های آن می باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها