کد خبر: ۵۲۲۱۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۱ اسفند ۱۴۰۱

پایگاه 598: تمام تلاش رقیب بیگانه در جنگ‌های فرانو و ترکیبی، در جهت زمین زدن انقلاب در زمین انقلاب رقم می‌خورد. یک جنگ درون زا و برون گرا و به اصطلاح نامتقارن که ترجمه دیگری از غرب‌زدگی و وطن ستیزی درون جمهوریت است. این بار قصد و استراتژی بیگانه، ایجاد #شبکه_خشم_جمهوریت بخاطر بازار و #نفرت_علیه_اسلامیت با تولید اتهام‌ و برچسب‌زنی‌ در ماجرای مسمومیت دختران است.

در اغتشاشات اخیر از این فرمول بهره بردند و علی‌رغم فرسایش زمانی، بخش بسیار معدود و محدودی از #طبقه_بورژوا و اشراف جامعه را با خود همراه دیدند و به تدریج و با جمع شدن لمپن‌ها و برخی فریب خوردگان کم سن و سال کف خیابان، از همراهی آنها نیز ناامید شدند. البته کمی شتابزده دست به کار شده بودند و #دُز_جمهوریتش_پایین_بود و زخم و خراش‌هایی آفرید ولی همین تعجیل و شتابزدگی و از همه مهمتر، خطای محاسباتی در شناخت ذهن و ذائقه مردم ایران، باعث عقب نشینی و فروکش کردن ماجرا شد.

در واقع نقطه ثقل ماجرا را بحران هویت، منزلت اجتماعی و #سرمایه_نمادین قرار دادند و با دیواردفاعی ایدئولوژیک و اسلامیت و ایرانیت مواجه شدند و بی سر و صدا عقب نشستند. در واقع حجاب را دیوار برلین و نقطه حساس هویتی دیده بودند که ضرب در بحث های قومیتی و مذهبی و اقلیمی، توانش براندازی یا مهار جمهوری اسلامی را بزعم اتاق فکر براندازان، در برداشت.

حال در یک آرایش مجدد و ترمیم تاکتیک چندماه قبل، جهت همراهی طبقه پایبن و متوسط جامعه در راستای #القای_بحران_کارآمدی، دست به دستکاری بازار و التهاب نرخ ارز زدند که البته بی ارتباط با برقراری و تقویت روابط تجاری استراتژیک با چین و روسیه جهت دور زدن یا تضعیف دلار و رسیدن به بازار باثبات بدون دخالت دلار نبود. دوپینگ دلار بدون دلیل خاص اقتصادی و عبور از مرز ۶۰ هزار تومان در کمترین زمان ممکن، حکایت از وجود مهندسی و دستکاری، پشت ماجرای بازار داشت.

لبه دوم بحران کارآمدی و ایجاد استیصال در بازار که جمهوریت را هدف گرفته، تولید التهاب در بحث #هویت و مسائل ایدئولوژیکی است. تلفیق و تضریب التهاب بازار با #اضطراب_ایدئولوژیک که با ماجرای مسمومیت برخی از مدارس دخترانه در قم و تهران و بروجرد، معنادار می‌شود، دلالت‌های فرمولیزه و پنهان قصه را به همراه دارد. اینکه چه جریانی به دنبال چه ماجرایی است با برخی فکت ها قابل رهگیری و مراقبت و تبیین است که اخیرا هم گزارش های جدی مسئولین، از عمدی بودن این حوادث حکایت دارد.

مسمومیت دختران از مدارس قم شروع می‌شود و تعطیلی مدارس را دنبال می‌کند تا شکل و صورت یک حادثه فراگیر و سراسری را پیدا کند. #سه_فاکتور 1-قم که دلالت مذهبی ماجراست و 2-دختران که دلالت جنسیتی قضیه بوده و ادامه قصه های ماه‌های اخیر است و 3-تعطیلی مدارس که دلالت بر فراگیری داستان دارد، کنار همدیگر یک #پازل_خطرناکی را ترتیب می‌دهند. خصوصا که شیخ اصلاح‌طلب و روشنفکری مثل فاضل میبدی به موازات روزنامه غرب‌زده شرق و چند کانال سم‌پاش همسو، گرا و گمانه قمیزه بودن و خوانش دینی از حادثه را طرح و تقویت می‌کند.

این موارد اگرچه موضوعی امنیتی هستند ولی فرمت و صورت فرهنگی و اقتصادی دارند و ضروری است که مخاطب درگیر با مساله با مسئول مربوطه با زمین حادثه‌ در ارتباط و گزارش دهی مستمر باشند. مراحل شناسایی و مراقبت و پیشگیری ها تا حد ممکن از جانب مقامات مسئول بیان شوند و تحلیل های ممکن نیز توسط تریبون‌ها و مطبوعات نزدیک به مسئولان، تبیین گردد. #استراتژی_پیشگیری_از_بحران در کنار هوشمندی امنیتی و حضور میدانی و دلگرم کننده مدیران ارشد، بیان آرامش‌بخش و بموقع و تبیین و تحلیل‌های باورپذیر و بصیرت زاست نه موضع‌گیری‌های پارادوکسیکال یا زبان نارسا و بیان الکن و از راه دور و صرفا امنیتی.

علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها