کد خبر: ۵۲۲۶۵۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
آمریکا اعلام کرده است که یک سوخوی 27 روسیه، پهپاد MQ-9 این کشور را ساقط کرده است. این نخستین درگیری مستقیم روسیه و آمریکا در جریان تحولات اوکراین است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از شفقنا از آناتولی، روز سه شنبه دو هواپیمای سوخو-27 روسیه، پهپاد MQ-9 آمریکا را در دریای سیاه هدف تعقیب و رهگیری قرار دادند. این پهپاد آمریکا توسط یکی از هواپیماهای روسیه مورد اصابت قرار گرفته و در آب‌های بین المللی سقوط کرد.

در بیانیه فرماندهی نیروهای اروپایی آمریکا (EUCOM) آمده است: حوالی ساعت 7:30 صبح، یکی از سوخوهای روسی با پروانه MQ-9 برخورد کرد. نیروهای آمریکایی مجبور شدند پهپاد MQ-9 را به آب‌های بین المللی در دریای سیاه بیاندازند. قبل از این برخورد، سوخو-27 به بر روی MQ-9 سوخت پاشید.

در این بیانیه تصریح شد که این رفتارها خطرناک بوده و ممکن است منجر به اشتباه در محاسبات شود.

این ژنرال آمریکایی گفت: هواپیماهای آمریکا و متحدانش در حریم هوایی بین‌المللی به فعالیت خود ادامه خواهند داد و ما از روسیه می‌خواهیم که عملیات خود را حرفه‌ای و ایمن تر انجام دهد.

روسیه: MQ-9 محدوده هوایی اعلام شده را نقض کرد

در همین پیوند، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی MQ-9 توسط راهدارهای کنترل حریم هوایی روسیه در نزدیکی شبه جزیره کریمه شناسایی شد. این پهپاد محدوده ی هوایی ایجاد شده در جریان «عملیات ویژه» را نقض کرد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: در بامداد 14 مارس 2023، سامانه‌های کنترل حریم هوایی روسیه یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی MQ-9 را در حال پرواز بر فراز دریای سیاه در نزدیکی شبه جزیره کریمه در مسیر مرز دولتی فدراسیون روسیه شناسایی کردند. این پهپاد فرستنده های خود را خاموش کرده بود، و  محدوده ی فضای هوایی که برای «عملیات نظامی ویژه» تعیین شده بود، را نقض کرد.

به گفته این وزارتخانه، در پی یک مانور ناگهانی، این پهپاد « از هدایت کنترل خارج و با کاهش ارتفاع با سطح آب برخورد کرد».

وی افزود: هواپیمای روسی از تسلیحات داخل هواپیما استفاده نکرده، با پهپاد برخوردی نداشته  و به سلامت به فرودگاه اصلی خود بازگشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها